Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#51 Luchtkastelen

Op #5 is de nieuwe versie te lezen. Boris liep door de oude boomgaard van een landgoed. Hier stonden hoogstambomen, niet van die kortgehouden struiken, die je op moderne bedrijven zag. Waarom mag ik niet verder met de opleiding? zuchtte hij en keek om zich heen. Het was hier erg mooi. In de takken waren de bloemetjes te zien en de bomen stonden hier niet zo dicht als in een bos, maar ook niet zo ver uit elkaar dat je je verloren voelde, zoals in een polderlandschap. Ook al was een polderlandschap nog beter dan de stad. Ze zochten hier vrijwilligers. Zou hij? Hij was eigenlijk al vrijwilliger in de oude molen van zijn woonplaats. Daar hielp hij iedere zaterdag in het winkeltje en soms ook de oude molenaar met de wieken in de wind zetten. Kruien noemde die oude baas dat. De molenaar was blij met zijn hulp, hij was tenslotte geen twintig meer. Op een dag had hij gezegd, dat hij Boris wel molenaar zag worden. Wow! Hij molenaar? Hij zag zichzelf al in zijn eigen poldermolentje wonen. Dus meldde hij zich aan voor de molenaarscursus en kwam in het bezit van twee dikke ordners met molentechnologie. Ook wezen ze hem een instructeur toe, die hem het vak moest leren. Boris stopte even bij een mooie appelboom en ging er tegen aan zitten. Hij sloot zijn ogen en voelde de stevige stam in zijn rug. De zon streelde zijn gezicht en ook de wind leek hier vriendelijker. Ruikt hij nu de bloesem of is dat verbeelding? We zaten die dag in de kap over de onderdelen van het bovenwiel te praten. De instructeur was al de hele tijd niet erg in zijn hum en ineens begon hij met. "Boris, Ik moet even met je praten." Zijn maag trok samen. Dit kon nooit iets goed betekenen. "Ik vind het niet verantwoord dat je doorgaat met je opleiding." "Wat!? Hoezo niet?" "Nou, wat denk je zelf? Je bent al een paar keer in paniek geraakt. Ik vind je een toffe gozer en in Nederland kampen we met een molenaarstekort, maar iemand zoals jij kunnen we niet de verantwoording over een molen geven." Dag poldermolentje, dag toekomst als molenaar. Tranen sprongen hem in de ogen wanneer hij ze weer opende. Een moeder en haar twee kinderen liepen voorbij. Ach, waarom ook niet en hij zag zichzelf al in de nazomer in de bomen klimmen om appels te plukken.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Siv Een droom die uit elkaar spat maar bijna onmiddellijk wordt gerelativeerd. Aanschouwelijk en gedetailleerd verteld. Rustig kabbelend proza. Easy reading. Bijzondere onderwerp. Enkele puntjes: Let op je tijden, bijv. In de takken waren de bloemetjes te zien en de bomen staan hier niet zo dicht als in een bos:( staan -stonden) Boris stopte even bij een mooie appelboom en gaat er tegen aan zitten. (gaat - ging) Hij sloot zijn eigen en voelde de stevige stam in zijn rug. (sloot zijn ogen wellicht?) Een moeder met twee kinderen liepen voorbij. (liepen - liep. Vgl. Een moeder liep voorbij met twee kinderen.) Ook de perspectiefwisseling doet wat geforceerd aan vanaf 'We zaten die dag in...'

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bang dat jouw hp niet echt gepassioneerd was over het molenaarsvak. Hij komt er vrij makkelijk overheen. Een paar tranen en een appelboom. Was het jouw opzet om iemand neer te zetten die er nog niet uit is wat hij wil? Daar ga ik mede door de titel wel vanuit. Sommige mensen houden dat voor altijd, denk ik.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het geluk lacht Boris niet toe. Ik heb medelijden met hem. Hopelijk vindt hij zijn geluk tussen de appels. Hieronder een paar verbetersuggesties.
In de takken waren de bloemetjes te zien en de bomen staan hier niet zo dicht als in een bos,
... en de bomen stonden hier niet zo dicht op elkaar als in een bos...
Hij sloot zijn eigen en voelde de stevige stam in zijn rug
Hij sloot zijn ogen en ...
Tranen sprongen hem weer in de ogen wanneer hij ze weer opende
Tranen sprongen hem in de ogen toen hij ze weer opende.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Boris liep door de oude boomgaard van een landgoed. Hier stonden hoogstambomen, niet van die kortgehouden struiken, die je op moderne bedrijven zag. Waarom mag ik niet verder met de opleiding? zuchtte hij en keek om zich heen. Het was hier wel erg mooi. In de takken waren de bloemetjes te zien en de bomen stonden hier niet zo dicht bij elkaar als in een bos, maar ook niet zo ver uit elkaar dat je je verloren voelde, zoals in een polderlandschap. Ook al was een polderlandschap nog beter dan de stad. Ze zochten hier vrijwilligers. Zou hij? Hij was een tijd vrijwilliger geweest in de oude molen van zijn woonplaats, maar daar voelde hij zich niet meer op zijn plaats. Dat was vroeger wel anders. Hij hielp iedere zaterdag in het winkeltje en hielp soms ook de oude molenaar met de wieken in de wind te zetten. Kruien noemde die oude baas dat. De molenaar was erg blij met zijn hulp. Hij was tenslotte geen twintig meer. Op een dag had hij tegen Boris gezegd dat hij hem wel molenaar zag worden. Wow! Hij molenaar? Hij zag zichzelf al in zijn eigen poldermolentje wonen. Dus had hij zich aangemeld voor de molenaarscursus en kwam in het bezit van twee dikke ordners met molentechnologie. Ook wezen ze hem een instructeur toe, die hem het vak moest leren. Dat was toen, zuchtte hij. Hij stopte bij een appelboom en ging er tegen aan zitten. Hij sloot zijn ogen en voelde de stevige stam in zijn rug. De zon streelde zijn gezicht en ook de wind leek hier vriendelijker. Rook hij nu de bloesem of is dat verbeelding? Zijn gedachten dwaalden weer af naar die verschrikkelijke dag. Hij was met de instructeur in de kap over de onderdelen van het bovenwiel te praten. Hij had al gemerkt dat de instructeur minder uitbundig was dan normaal. "Boris, Ik moet even met je praten." Zijn maag trok samen. Dit kon nooit iets goeds betekenen. "Ik vind het niet verantwoord dat je doorgaat met je opleiding." "Wat!? Hoezo niet?" "Nou, wat denk je zelf? Je bent al een paar keer in paniek geraakt. Ik vind je een toffe gozer en in Nederland kampen we met een molenaarstekort, maar iemand zoals jij kunnen we niet de verantwoording over een molen geven." Dag poldermolentje, dag toekomst als molenaar. Tranen sprongen hem in de ogen wanneer hij ze weer opende. Een moeder en haar twee kinderen liepen voorbij. Elke keer als hij nu een molen zag wanneer hij in de trein naar zijn werk pendelde, wilde hij altijd weer in huilen uitbarsten. Wat kan mij het schelen? Ik wordt hier vrijwilliger. Hij kwam omhoog en keek naar de bomen. Hij zag zichzelf hier al in de bomen klimmen om appels te plukken.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Marcker #Johanna Hallo Marcker en Johanna. Ik heb de verteltoon aangepast. Hij is wel degelijk gepassioneerd, maar ook diep teleurgesteld omdat hij niet door kan gaan en zich niet meer prettig voelt in een molen. Daarom pakt hij de eerste en de beste kans op een vervanging aan. Ik hoop dat het in de tweede versie beter uit de doeken komt. #Niceway Ik hoop dat Boris inderdaad gelukkig wordt, met zijn nieuwe vrijwilligerswerk en niet per ongeluk een paar appels op de hoofd van de beheerder laat vallen, waardoor hij weggestuurd wordt.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het komt in de tweede versie inderdaad duidelijker naar voren. Die arme molenaar. Rook hij nu de bloesem of verbeeldde ... (De rest staat ook in de vt.)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja Bedankt voor je reactie. Boris is voorlopig molenaar af en hij rook de bloesem. Bedankt voor je scherpe blik.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben gelijk doorgegaan naar je herschrijf. Wat sneu voor je HP dat hij zijn passie niet mag uitoefenen voor beroep. Ik vind dat je de teleurstelling goed in je verhaal hebt verwerkt.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Anne. De tweede versie is inderdaad een stuk beter. Hopelijk vindt Boris een nieuwe passie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou niet willen stellen dat de tweede versie beter of slechter is. Wel is het me nu duidelijk dat hij wel degelijk veel spijt voelt dat hij geen molenaar mag worden. Graag gelezen heb ik het wel. Ik denk ook met name door het weinig voor de hand liggende onderwerp.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb meteen versie #5 gelezen. De teleurstelling komt duidelijk naar voren. Het is me alleen niet duidelijk waarom hij niet geschikt is als molenaar? Heeft hij hoogtevrees? Je vertelt veel in het verhaal. Misschien zou je de gegevens samen kunnen bundelen waardoor het vlotter leest. Bijv. [Boris liep door de oude boomgaard van een landgoed. Hier stonden hoogstambomen, niet van die kortgehouden struiken, die je op moderne bedrijven zag.] Suggestie: -Hier in de oude boomgaard van het landgoed, herkende Boris de hoogstambomen, anders dan de kortgehouden struiken die je op moderne bedrijven zag.- Een interessante invulling van de opdracht. :thumbsup: