Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 51 Castellina in Chianti, Il Mandorlo

Elke zomer gingen wij erheen, op vakantie naar Toscane. De dagen voor vertrek was mijn moeder al nerveus met het pakken van koffers en het kopen van de Donald Duck vakantieboeken om de kinderen tijdens de lange reis rustig te houden. 'Hebben we alles?' vroeg mijn vader. 'Alles uit? Het gas? De koelkast open? De deuren op slot?' Hij keek mijn moeder dan vragend aan. We spreken over de jaren '70. Met het hele gezin in een Citroën Ami 8. Drie kinderen op de achterbank, via Venlo naar Koblenz en dan richting Basel. Vlak voor de grens tussen Duitsland en Zwitserland zocht mijn vader een Gasthaus waar wij konden overnachten. Ik kan mij heel goed herinneren dat ik dan bang was, bang dat mijn ouders zouden vertrekken en mij in Duitsland zouden achterlaten. Ik zou mij geen raad weten en wat ik zou moeten doen; mocht het gebeuren. Die angst had ik alleen tijdens de overnachting in Duitsland. Daarna niet meer. Op de tweede dag kwamen wij aan in Toscane, bij Il Mandorlo. Een verzameling boerenhuizen in de bouwstijl die Toscane typeert, grote stenen huizen met plavuizen vloeren en houten balken in het plafond. Het complex was gelegen even buiten het dorp, Castellina in Chianti, verscholen in de bossen en slecht bereikbaar over een onverhard grindweggetje. Voor kinderen was er niet veel te doen. Je had de vallei waar je in kon lopen, tussen de tomatenplanten door en de rozemarijnstruiken. Ik maakte er waarschijnlijk een pijl en boog. Of een katapult. Voetballen deed ik er ook. Met mijn broer en mijn zus. Of ik het er leuk vond weet ik eerlijk gezegd niet meer maar vermoedelijk wel. Als ik aan Il Mandorlo denk hoor ik de krekels tjirpen, bijna angstaanjagend, want verder was het er erg stil. En warm, heet. Het waren lange warme dagen. Ook zie ik mijn vader in de schaduw zitten, het enige wat hij tijdens deze vakanties deed was het lezen van boeken. Hij was klein van stuk en erg wit. Ook als hij na twee weken weer thuis kwam was alleen zijn gezicht verkleurd. Nu ben ik 47, en dat ik mijn vader, jaren later, niet meer zou zien wist ik toen nog niet. Soms zit ik thuis, in het donker, en denk dan terug aan mijn vakanties in Il Mandorlo. Ik denk aan het jongetje wat ik toen was en nu niet meer ben, de onschuld verloren en vele fouten verder. Il Mandorlo was een huis, ver weg van huis. En toch een huis. Ja, mijn vader heeft het goed gedaan.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou mij geen raad weten en wat ik zou moeten doen; mocht het gebeuren..
Ik zou in deze zin 'en' weglaten dan loopt hij beter. Ik vind dit een mooi verhaal. Doet me denken aan mijn eigen vakanties als kind, met zijn drieën op de achterbank naar Frankrijk. Je beschrijft de natuur erg mooi. Die krekels zijn heel herkenbaar en die Donald Duck vakantieboeken ook.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vind je het erg dat ik er wat down van wordt? Je herinnert je de vakanties, de hitte, de krekels. Je weet niet meer wat je daar toen deed, maar je denkt toch dat je het leuk vond. Weet je wat ik zo triestig vind? De herkenning. De onschuld verloren en vele fouten verder... . Beetje de limiet overschreden: 427 woorden. Volgens mij vond je het leuker dan je denkt... :) Desondanks, graag gelezen, goed weergegeven.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
R van Oost, Die 1e zin zou ik weglaten.
De dagen voor vertrek was mijn moeder al nerveus met het pakken van koffers en het kopen van de Donald Duck vakantieboeken om de kinderen tijdens de lange reis rustig te houden. 'Hebben we alles?' vroeg mijn vader. 'Alles uit? Het gas? De koelkast open?
Dagen voor vertrek was mijn moeder al nerveus met het pakken van koffers en het kopen van de Donald Duck vakantieboeken om ons tijdens de lange reis rustig te houden. 'Hebben we alles?' vroeg mijn vader op de ochtend dat we vertrokken. 'Alles uit? Het gas? De koelkast open?' Mijn moeder knikte en we reden de straat uit. enz. en dan verder vanuit de beleving van het kind. De reflectie uit het heden achterwege laten. Doe je ogen dicht en beleef het opnieuw.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn probleem met deze opdracht is dat ik het al snel te particulier vind. Nu snap ik dat het aan de schrijver is om juist dit te voorkomen. Maar mijn stijl is nu eenmaal om niet te fantaseren; dat kost mij te veel energie. Met andere woorden; wat ik schrijf is gebeurt. En daar wringt, wat mij betreft, de schoen. Who care's wat ik beleeft heb in Toscane? En wat ik daarbij voelde? Waar het wat mij betreft om gaat is dat je een zo mooi mogelijk stukje tikt. Maar dat maakt, tegerlijkertijd, deze opdracht wel heel moeilijk. Waar ligt de lijn tussen particulier en mooi-schrijverij? Creeer je niet snel, in mijn geval, spanning die er, in wezen, niet is? Mijn gevoel zegt van wel. Daarom heb ik getwijfeld om mijn stukje te posten, maar ik heb het wel gedaan. Wellicht uit ijdelheid. Mijn conclusie is dan ook dat dit stukje niet echt de moeite waard is om op te reageren, het is een tevergeefse poging met, achteraf, een vleugje goedkoop sentiment. Jammerlijk mislukt, maar, op naar de volgende opdracht, niet alles kan 'in-de-roos' zijn. Wel bedankt, JP again, voor de reacties! Remco

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De herinnering is mooi maar het leest een beetje als een verslag. Terug naar die tijd, jp heeft gelijk.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
R van Oost, Je schreef:
Mijn conclusie is dan ook dat dit stukje niet echt de moeite waard is om op te reageren, het is een tevergeefse poging met, achteraf, een vleugje goedkoop sentiment.
Absoluut niet. Neem deze:
De dagen voor vertrek was mijn moeder al nerveus met het pakken van koffers en het kopen van de Donald Duck vakantieboeken om de kinderen tijdens de lange reis rustig te houden
Voor mensen van onze generatie zo herkenbaar. Ik herinner me ook zulke vakanties - al bleven wij in Nederland (buitenlandse vakanties waren 'voor een ander milieu' volgens mijn moeder) In mijn eerdere reactie heb ik 'de kinderen' vervangen door 'ons'. Daar zit het verschil. Schrijf vanuit toen, ga terug in de tijd - vergeet het heden. Je zit in die auto, passeert de grens. Herinner je je de slagboom nog bij de Duitse grens, en die norse beambte? De frons van je vader? (WO II meegemaakt, schat ik - verhaal!)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn probleem met deze opdracht is dat ik het al snel te particulier vind. Nu snap ik dat het aan de schrijver is om juist dit te voorkomen. Maar mijn stijl is nu eenmaal om niet te fantaseren; dat kost mij te veel energie. Met andere woorden; wat ik schrijf is gebeurt.
Zie hier juist de 'macht' die je als schrijver hebt: jij bepaald wat je wel en wat je niet verteld. Bovendien wie controleert de waarheid? Wat had je toen of nu achteraf, anders gewild? Uitgaande van je eigen belevingen kunnen de fantasie volste verhalen ontstaan! :nod: Jouw verhaal is van waarde omdat er voor een grote groep lezers een stuk herkenning in zit. Zie ook de reactie #6 van JanP. Jij hebt een herinnering opgediept en een conclusie eraan verbonden. Wat jij er precies deed of dat je het leuk vond of niet, het prettige gevoel als je eraan terug denkt blijft. Wat maakt de herinnering prettig? Het verhaal is duidelijk en beeldend geschreven. Op een rustige toon verteld, ik heb het graag gelezen. :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag R van Oost, ondanks de kleine gebreken zoals aangehaald hierboven, heb ik dit stukje graag gelezen. Mooi dat je durft schrijven dat je zo wat twijfelt of je de vakantie leuk vond of niet, heel herkenbaar :)