Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #51 – Je favoriete plek / Chevallier

Cappy, 20 april 1918 Lieve Emelia, Mijn hoop is dat deze brief je niet te zeer ontrieft. In andere tijden zou ik hem nooit geschreven hebben, zouden jij en jouw nabijheid, jouw liefde, me te dierbaar zijn. Maar in deze dagen is de roep van mijn Albatros te luid. Ik zou de man niet zijn die jij lief hebt, als ik er geen gehoor aan zou geven. Voor velen bestaat het geluid dat hij voortbrengt slechts uit motorgeronk, hangt er een lucht van olie omheen. Ook ik ken de onbetrouwbare inborst van deze sirene, maar toch lieve Emelia, kan ik me niet afsluiten voor het ritmische gezang. Het is als een hartslag, voor mij. En ook ik ruik de olie, maar meer nog de velden, akkers en bossen waar ik overheen vlieg. Daar boven, hoor, ruik en proef ik het leven. Het is wellicht een illusie, Emelia, maar ik verkies die boven de werkelijkheid. Als ik opgestegen ben voel ik me niet verheven boven hen die beneden in de loopgraven gevangen zitten, maar wel bevoorrecht. Ik ben ervan overtuigd dat ik en mijn wapenbroeders, evenals onze tegenstanders hierboven, de laatste ridders zijn. Het leer van mijn vliegenierskap ruikt niet anders dan dat van de zadels van mijn voorvaderen. Soms groeten we elkaar na een gevecht op leven en dood, als in oude tijden. Als de trommels leeg zijn, zoals toen de lansen gebroken waren. Gisteren vloog er een arend in mijn sector. Het was alsof ik mezelf zag. Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, Emelia. Het zijn de tijden. Het is het besef dat dit het hoogste in mij naar boven haalt. Ik ben een arend, Emelia, met een snel kloppend hart. Als onze God mij genadig is, veranderen de tijden, keer ik terug naar jou. Met dierbare groet, Manfred

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg mooi geschreven. De illusie van vrijheid proberen te creëren in een tijdelijke ontsnapping uit een wereld vol verschrikkingen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een dubbel gevoel. Romantische heroïek. Heel stilistisch en ingetogen. Een worstelende ziel. Haast authentiek. Voel ik nu...? Ja hoor: kippenvel.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er eigenlijk geen woorden voor, Woodie. Het is mooi, zeer mooi en integer. Ik geloof vrij dat vroeger in de tijd van brieven er heel wat pareltjes geschreven zijn, maar tegenwoordig is een brief als deze een rariteit. Het enige wat ik niet begrijp is het eerste stuk. Het is toch niet dat de man haar bedriegt, dat hij er vandoor gaat?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De rode baron, een dag voor zijn dood (met dank aan wikipedia). Mooi gedaan Woodpecker. Waar de feiten te traceren zijn lijken ze te kloppen maar je vult het aan met ' hoe het had kunnen zijn'. Geloofwaardig en stijlvol. Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk, Bart maakt dat ik er meer in kan lezen. Al miste ik dat niet bij eerste lezing. En bovendien zit ik nu weer met Monthy Python in mijn hoofd en dat stoort hier weer weel een beetje, maar dat ligt natuurlijk geheel en al aan mijn hoofd en op zich zou ik inmiddels redelijk gewend moeten zijn aan stoorzenders daarin In elk geval -als ik ook nog iets daadwerkelijk over je verhaal moet zeggen- tja, wat dan eigenlijk. Misschien moet ik het gewoon ook niet doen. Ik ben gefascineerd door je verhaal. Het komt mij 'echt' voor. Mooi en triest en toch ook weer niet. De Pruisische strijder gaat met open vizier zijn dood tegemoed. Zoiets. En ik houd niet van strijders. Maar wel van mensen die geloven in wat ze doen. En bovenal van mensen die hun vrouw liefhebben, gewoon menselijk zijn. Ik denk dat ik mijn hopeloos domme kwaakkwek moet houden en je gewoon zo af en toe nog eens ga lezen deze week.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, Ja, Manfred von Richthoven alias de rode baron - ik herkende het vanwege het prachtige beeldverhaal 'Edelweiss' van Romain Hugault. Jij hebt het hier in woorden gevangen. Heel mooi.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marcker, Dank je. Het is inderdaad dubbel, net zoals de mythe die aan Von Richthofen kleeft. Hij was nog jong toen hij stierf. Ik denk dat hij nog geen goed zelfbeeld had.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Dank je. Nee, hij bedriegt haar niet. Maar hij maakt en verwoordt een keuze die in haar, en ook zijn, nadeel uitvalt.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag bart, Dank je. Ja, een dag later sneuvelde Manfred von Richthofen en werd de mythe geboren. Hij was eerder ernstig gewond geraakt en ging tegen doktersadviezen in weer deelnemen aan de strijd. Hij schijnt een vriendin te hebben gehad, met een andere naam. Ik heb me proberen in te leven in de achtergrond van zijn keuze om toch weer deel te nemen aan de strijd.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Ik zie je reactie niet als kwaakkwek. Von Richthofen was een strijder, hij heeft mensen gedood. Maar het was wel een strijder die door zijn tegenstanders werd gerespecteerd, ook al werd door hen een prijs op zijn hoofd gezet. De een zegt dat hij zelf niet van de heroïek en de romantiek heeft gehouden die om hem heen werd gecreëerd. De ander beschrijft hem als een koelbloedige effectieve beul. Ik ken de waarheid uiteraard niet. Maar ik heb me een voorstelling proberen te maken van het gevoel dat een uitmuntend jachtvlieger in die tijd moet hebben gehad. Want daar zijn alle bronnen het over eens: dat hij een buitengewone jachtvlieger was. Dank je.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Dank je. Ik ken 'Edelweiss' niet, maar vind het wel leuk te lezen dat wat ik geschreven heb daar naar jouw idee bij aansluit..

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb me proberen in te leven in de achtergrond van zijn keuze om toch weer deel te nemen aan de strijd.
Dat is gelukt, zijn gedachten komen mij heel oprecht over. Goed verhaal!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tja, Dank je. En ook; stel hij had toen een e-mail kunnen versturen? Rare gedachte. Zo'n mail lijkt vluchtiger en is daardoor minder compleet, want men verwacht ten onrechte een snelle reactie en daarmee de gelegenheid om woorden bij te kunnen schaven.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geloofwaardig geschreven! :thumbsup: Als deze brief op Wikipedia wordt toegevoegd kijkt niemand er vreemd van op! ;)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Dank je.
Als deze brief op Wikipedia wordt toegevoegd kijkt niemand er vreemd van op! ;)
Maar dat zegt ook iets over de betrouwbaarheid van informatie op het web :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als deze brief op Wikipedia wordt toegevoegd kijkt niemand er vreemd van op! ;)
Maar dat zegt ook iets over de betrouwbaarheid van informatie op het web :)
Precies! :nod: