Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#51 Rozen

Het is voorjaar. De ochtenddauw ligt als een fijne filigraan over de taxushagen. De vogels tjilpen en kwetteren dat het een lieve lust is. Ze slaan hun vleugels wild uit terwijl ze badderen in de vijver of zijn op zoek naar eten en een plek voor hun nest. Met mijn boek in mijn hand loop ik de tuin in en ga op het houten bankje zitten, mijn favoriete plekje. De zon verwarmt me en geeft me energie. Ik rek me eens lekker uit en snuif de frisse buitenlucht op. Zalig. Ik houd niet zo van die donkere en korte dagen van de winter. Nee, geef mij maar het voorjaar en de zomer. Deze maand ga ik een rozenperk aanleggen, mijn lievelingsbloem. In het boek dat ik bij me heb hoop ik ideeën op te doen. De letters van het boek beginnen voor mijn ogen te dansen, als ik mezelf toesta even weg te dromen en te genieten van de zonnestralen die over mijn gezicht kruipen. Rozen staan voor mij symbool voor liefde en verdriet. Zodra ik mijn neus maar in een bos steek en de geur opsnuif, flitsen er allerlei herinneringen naar boven. De eerste rozen zaten in mijn bruidsboeket. Gedroogd onder een stolp heb ik die jarenlang bewaard totdat de kleur helemaal vervaagd was. Op Moederdag kreeg ik steevast een roos bij mijn ontbijt op bed. Mijn gedachten dwalen af naar het overlijden van mijn grootmoeder, waar vier achterkleinkinderen, niet ouder dan vijf jaar in een kring om haar kist stonden. Allemaal met een roos in hun handen. Hun serieuze toetjes zie ik nog voor me. Hadden we eens ruzie dan werd dat altijd goedgemaakt met rozen. Het is alweer een paar jaar geleden dat ik mijn laatste bos heb gekregen. Dat waren er dan ook wel meteen 50! Doordat mijn hoofd naar beneden knikkebolt word ik wakker. Eén ding weet ik zeker. Het worden rode rozen.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
tja nooit geweten, voor mij zijn het bloemen en straks heb ik plant ik een rozenperk :) . Bedankt voor het lezen en opzoeken. zo leer je iedere keer weer wat bij.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ode aan de roos en aan alles wat ze teweegbrengt. Moeiteloos laverend tussen mooie en droevige herinneringen met een terloopse kijk op de eeuwige natuur. Mooi, samengebald en sprekend. Netjes uitgebalanceerd. Het moet goed toeven zijn in de tuin daar... . Eigenlijk ook een ode aan de levenswijsheid.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Konden we maar het hele jaar door in onze tuin van de zon en de bloemen genieten. Ik zie je zitten op je bankje. Mooi die achterkleinkinderen met hun roos.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ze slaan hun vleugels wild uit terwijl ze badderen in de vijver of op zoek zijn naar eten en een plek voor hun nest." Ik ben soms een mierenn**ker, Nicole, vergeef het me, maar in bovenstaande zin slaan de vogels hun vleugels net zo wild uit bij het badderen als bij het zoeken naar eten of een plek voor hun nest. Als je het woordje 'zijn' verplaatst, klopt het - volgens mij - opeens beter: "Ze slaan hun vleugels wild uit terwijl ze badderen in de vijver of zijn op zoek naar eten en een plek voor hun nest." Verder vind ik het een erg sfeervolle mijmering, met de roos als rode draad.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@bartsnel en schrijvenmaar dank voor het lezen en de tip, ik heb het meteen gecorrigeerd. Ik vind het overigens geen gemierenn**k. Ben blij met deze opmerkingen . Kan ik alleen maar van leren. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
net als elders op dit forum, heeft Bart zojuist letterlijk mijn reactie geschreven ...
Ik ken het gevoel :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
waar is jouw verhaal, Bart? jij reageert toch altijd pas na het plaatsen, maar ik zie je nergens
Ik denk dat het deze week niet ga redden. Vandaar dat ik maar met lezen ben begonnen. :-)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schriijvenmaar als je maar op past voor mijn rozen :) @blavatski. Bedankt voor het lezen en rozen hebben denk ik voor velen een speciale betekenis.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een soort van lofzang over rozen. Hoe kan het dat ik in mijn hoofd 'I never promised you a rose garden' hoor? Vreemd. Een mooi rustig stukje tekst. Vermoedelijk heeft Hp een fijne tuin deze zomer.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijke vroege ochtend in de tuin en dan geïnspireerd worden om rozen te planten, die veel herinneringen voor de HP meedragen. Ik heb het graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het bankje in de tuin, ik heb er niet zoveel mee. Ik vind het er vaak te warm, je kunt niks lezen op welk beeldscherm dan ook en overal vliegen of kruipen insecten. Jij beschrijft een heel andere situatie, vredig, zo zou ik het omschrijven. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een rustig geschreven stuk waar de tevredenheid van af spat. :thumbsup: Het lezen is van korte duur als er geknikkebold ( het wordt zelfs herkend door de spellingscontrole! :D ) wordt!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole, je zet enkele sterke beelden neer hier. Ik doe het vaak zo wegdromen bij een woord, een beeld, een voorwerp, om dan nadien te beseffen dat ik maar wat stom sta te staren.