Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht 51 Na het examen of de verloren jeugd

In het fietsenhok staken we onze sigaretten aan. De regen kletterde op de golfplaat boven ons, uit een kapotte regenpijp gutste water. Ze veegde een laatste natte haarsliert uit haar gezicht en raakte daarna mijn arm aan. Van mijn nek naar mijn tenen knetterde een hoogspanningskabel. 'Ga je naar het examenfeest?' vroeg ze. Ik knikte en zei na twee keer slikken: 'Ja.' 'Dans je dan met mij?' Haar ogen waren twee keer het oneindige heelal. 'Alleen met mij, beloof je dat, Johan.' 'Ja.' Ik hoorde het mezelf zeggen, maar het was alsof van een afstandje iemand anders antwoord gaf. Ze bleef me aankijken. 'Echt, beloofd.' 'Dank je.' Ze raakte mijn arm weer aan en liet haar peuk in een put vallen. 'Dan ga ik nu naar huis.' Ik wilde niet dat ze wegging. Ik wilde dat ze bleef om met mij in het fietsenhok te wonen, om voor altijd samen te zijn onder een golfplaat en te luisteren naar de regen. 'Wacht nog even,' riep ik, 'je hebt geen jas. Het is zo droog, het is maar een bui.' 'Jawel, hij hangt over mijn stuur.' Ze liep naar haar fiets en trok een zwart regenjack aan. Ze zwaaide en daarna verdween haar hoofd in de capuchon. Als een vleermuis zwenkte ze het hok uit. 'Dag Johan,' riep ze. Ik rookte mijn sigaret zo ver mogelijk op en liep vertraagd naar mijn fiets. Ik kon het niet geloven, het niet bevatten. In de stromende regen fietste ik met de handen van het stuur naar huis. Nee, het regende niet en ik fietste niet: ik danste op het ritme van haar lettergrepen in de lentezon.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In één woord: prachtig! Een genot om te lezen en te beleven. Hoogspanningskabel: yes! Twee keer het oneindig heelal: verliefdheid - heerlijk! Lekkerrrrr... . Nog van dat.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lilithx, Ik ben er bijna elke week hoor :) Dank voor je reactie
Jij wel, ik niet :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie tekst, janp. Taalzeurtje: Ik wilde dat ze bleef om met haar in het fietsenhok te wonen >> met /mij?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Mooi. Nee, erg mooi. De onderstaande zin getuigt voor mij van grote klasse.
Ik wilde niet dat ze wegging. Ik wilde dat ze bleef om met mij in het fietsenhok te wonen, om voor altijd samen te zijn onder een golfplaat en te luisteren naar de regen..
Dan heb je alles gevangen en komt bij iedere lezer de herinnering aan een jeugdliefde naar boven. Dat kan niet anders. De rest van het stuk is al mooi, maar dat fragment vind ik subliem. .

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In de stromende regen fietste ik met de handen van het stuur naar huis. Nee, het regende niet en ik fietste niet: ik danste op het ritme van haar lettergrepen in de lentezon.
Ach die eerste verliefdheden. We koesteren ze ons hele leven. Het einde is ook mooi!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor dit mooi stukje nostalgie, Janpmeijers. Echt fijn. :p Spijtig dat die leuke verliefde jongensgevoelens verdwijnen bij het ouder worden van mannen. :mad:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, heerlijk dit, Jan. Prachtig weergegeven. Herinneringen aan "mijn" fietsenhok, komen weer boven. Ik vraag me af of je van "De regen kletterde op de golfplaat boven ons, uit een kapotte regenpijp gutste water." niet beter twee zinnen kunt maken. De zinnen lijken gelijkwaardig; geen hoofd- en bijzin.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan P., Ja, mooi! Vooral de laatste twee zinnen. Soms waren al die hormonen erg praktisch. Bijzonder sfeervol verhaal. Waarschijnlijk vindt de situatie zoals jij beschreef op dit moment plaats ergens in een fietsenhok op een willekeurige plaats.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor dit mooi stukje nostalgie, Janpmeijers. Echt fijn. :p Spijtig dat die leuke verliefde jongensgevoelens verdwijnen bij het ouder worden van mannen. :mad:
Blavatski, geldt mijns inziens ook voor meisjes/vrouwen. dank voor je reactie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, heerlijk dit, Jan. Prachtig weergegeven. Herinneringen aan "mijn" fietsenhok, komen weer boven. Ik vraag me af of je van "De regen kletterde op de golfplaat boven ons, uit een kapotte regenpijp gutste water." niet beter twee zinnen kunt maken. De zinnen lijken gelijkwaardig; geen hoofd- en bijzin.
bart snel, ja dat zou kunnen. Ik heb hier gekozen voor een komma omdat het mijns inziens anders te staccato wordt. Dank voor je reactie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna B.
Waarschijnlijk vindt de situatie zoals jij beschreef op dit moment plaats ergens in een fietsenhok op een willekeurige plaats.
Ja, dat denk ik ook - sommige dingen veranderen niet. Dank voor je reactie.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is jouw hp mooi in de zevende hemel beland. Zijn geluk is goed invoelbaar. Nu maar hopen dat ze niet tegenvalt op dat bal.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
PetraO, Het komt helemaal goed op het bal (examenfeest) want die scene heb ik al geschreven. :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: JanP ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, jammer genoeg verdwijnen de gevoelens doorgaans ook bij "de meisjes". :crybaby:
Er blijft altijd wat sluimeren. Soms gaan oudere jongens en meisje opeens los :)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een fijn geschreven stukje janp! Erg mooi hoe je zo'n herinnering weet te omschrijven. Herkenbaar :) Briljant om te zien hoe iemand die er op de foto toch echt een beetje "metal" uit ziet toch zo'n gevoelig stukje kan schrijven ;-)