Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#50 Denkboom

'De laatste dag', zucht Piet. Hij zit in zijn denkboom en kijkt uit over het glinsterende wateroppervlak. Onder hem wuiven de riethalmen in de wind en zingen de vogels alsof hun leven er van afhangt. Hij komt hier graag, ook al vinden zijn ouders het niet fijn als hij in bomen klimt. Het leven kan soms zwaar zijn. Op school wordt hij gepest door Henk, maar dit kan Piet niet aan zijn ouders vertellen. Die schreeuwen toch alleen maar tegen elkaar, tot diep in de nacht. Hoe vaak heeft de jongen er niet van kunnen slapen. Of ze schreeuwen tegen hem, omdat zijn schoolcijfers tegenvallen en dat hij beter zijn best moet doen. Morgen zal het anders worden. Zijn moeder gaat het huis verlaten en bij haar ouders in Denemarken wonen en hij moet mee. Het is net alsof er een steen zich in zijn maag nestel als Piet er aan denkt. Zijn oude school is niet alleen maar ellende. Hij heeft er ook vriendjes en Hans komt vaak voor hem op. Hij zal helemaal overnieuw moeten beginnen en dan spreken ze daar ook nog een compleet andere taal. Piet haalt diep adem. Het is ook zijn eigen schuld. 'Ik had liever moeten zijn, dan was dit allemaal niet gebeurd.'

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je leeft mee met de gedachten vanuit de denkboom! Zou het echt allemaal aan Piet liggen? Verder valt het mij op dat: je vaak 'hij' gebruikt. Vervang dit af en toe door de naam. Je wisselt tegenwoordige tijd met verleden tijd af. Kies voor een tijd. Ik begrijp dat Piet naar Denemarken gaat, maar de zin dat ze daar een andere taal spreken komt voor mij uit de lucht vallen ... hun leven er van af hangt mz hun leven ervan afhangt ...

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Twijfels onder de denkboom... . Beetje troosteloos en landerig. Goed overgebracht wat dat betreft. Schreeuwende ouders, kind van de rekening. Typisch voor de HP dat hij denkt dat al die ellende thuis door hem komt. Iets waar wel vaker kinderen uit gebroken gezinnen mee te kampen hebben. Had vroeger ook zo'n boom die ik alles vertelde waar ik mee rondliep. Hij staat er nog altijd, is wat krommer gegroeid dan de andere :) . Inderdaad even letten op de tijd. Ook hier weer de aanzet voor een langer verhaal. Dit is de prelude voor een nieuw avontuur van de HP. Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken voor hem.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirte en Marcker Bedankt voor jullie reacties. Ik had al zitten checken of ik alles in dezelfde tijd heb geschreven, maar ik lijk er wel blind voor te zijn. Ik heb er net inderdaad een paar eruit weten te halen. Ik heb Mirte's raadgevingen in het verhaal proberen te verwerken. Het is inderdaad een betreurenswaardig feit, dat veel kinderen denken dat het aan hun ligt. Hoe het Piet in Denemarken zal vergaan, dat weet ik nog niet. Misschien inderdaad het begin voor een langer verhaal.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hij heeft er vaak niet van kunnen slapen. Regelmatig schreeuwen ze tegen hem ... Het lijkt wel alsof er zich een steen in zijn maag nestelt. (overnieuw - opnieuw)(?) Ik kan me voorstellen dat Piet zichzelf de schuld geeft. Veel kinderen doen dat. Wat dit betreft heb je het duidelijk weergegeven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede opzet voor een verhaal. Je schrijft vooral in het middenstuk erg vertellend in plaats van show. Daardoor lijkt het meer een samenvatting van een boek dan het verhaal zelf. Dan kan de lezer niet zelf oordelen. Ik weet dat het woordenaantal dat mag laag is, toch kun je ook daarbinnen tonen in plaats van samenvatten. Tell is niet geheel verboden hoor, het wordt in verhalen vaak afgewisseld.