Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#50 Koude Oorlog

Koude Oorlog We zaten midden in de Koude Oorlog, eind jaren zestig. De Cuba-crisis had de hele wereld in rep en roer gebracht. Ook ons vieren: Ton, Jo, Miranda en ik. We waren vanaf de bewaarschool al dikke vrienden, woonden alle vier in de Houtrustbuurt en waren even oud; tien jaar, Miranda een jaartje ouder. Onze vaders waren officier op de legerplaats ‘t Harde. Wij kregen die Koude Oorlog bijna letterlijk met de paplepel ingegoten. Was het niet aan tafel tijdens het eten, dan wel als vrienden of collega’s van pa op bezoek kwamen. Wat onze vaders op de Oldenbroekse heide met hun kanonnen in het groot deden, speelden wij in onze achtertuin die grensde aan het bos. Dat bos was ons exclusieve oefenterrein. Daar mochten geen andere kinderen spelen, dat waren vast de spionnen waar ik wel eens over had horen praten. Die moesten geweerd worden. Daartoe hadden we in een geïsoleerd staande esdoorn een plateau getimmerd, stevig en ruim genoeg voor vier personen. Van daaruit konden we de omgeving goed in de gaten houden en de spionnen met onze katapulten verjagen. Toen het plateau na weken hard werken klaar was, stelde Miranda de cruciale vraag: ‘Wie heeft er eigenlijk de leiding van ons ‘Door Dik en Dun’? Zo noemden wij onze legereenheid: door dik en dun. Daar hadden we nog niet aan gedacht. We keken elkaar eens schaapachtig aan en we waren nog niet uitgekeken of Miranda kwam met een voorstel. ‘We gaan een wedstrijd doen en wie wint, die wordt bevorderd tot generaal, en de anderen zijn dan de kapitein van de generaal. Dat vonden we een uitstekend idee. Maar wat voor wedstrijd? Iedereen wou natuurlijk graag generaal worden. Het moest geen competitie worden waarbij Miranda al bij voorbaat zou verliezen omdat ze een meisje was. Wij jongens waren alle drie sterker dan Miranda, dus het moest geen krachtmeting worden. Miranda kwam weer met de oplossing: ‘Wie hier vanaf het plateau het verst kan pissen wordt onze generaal.’ Nu keken we elkaar niet alleen schaapachtig, maar ook hoogst verbaasd aan. Wij jongens hadden dat spelletje al vaker gedaan, maar alleen als Miranda niet in de buurt was. ‘Oké?’, klonk het vastberaden van Miranda. Gierend van het lachen gingen we akkoord. Dat wilden wij wel eens zien, hoe ze dat voor mekaar ging brengen. Ik was als eerste aan de beurt. Ik ritste mijn gulp open en haalde mijn piemeltje tevoorschijn. Om een paar centimeters winst te behalen ging ik zo dicht mogelijk bij de rand staan, met mijn heupen een beetje naar voren en een knik in de knieën. Op het droge zand kon je precies zien tot hoever ik gekomen was. Ton en Jo deden eender. Die kwamen aanzienlijk verder omdat ze de voorhuid naar achter hadden geschoven. Stomkop... dat was ik vergeten. Nu Miranda. Gespannen glunderden wij bij wat komen ging. Zelfverzekerd en met een triomfantelijk lachje keek ze ons aan. Ze ging op de rand van het plateau zitten, schoof haar jurk onder haar billen, spreidde haar benen weid, sjorde haar onderbroekje opzij en met beide handen trok ze haar schaamdoosje uiteen. Ze helde achterover en zette druk. Ze spoot, niet zoals wij sufferds deden, schuin naar beneden, nee... zij vuurde in een uitgekiende ballistische baan schuin omhoog en overtrof Jo met meer dan drie meter; een dochter van een artillerie-kapitein waardig. Miranda werd met schatergelach en gejuich tot onze Generaal bevorderd.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Je pist ver over de 350 woorden :) Maar met een prachtig verhaal. Ik ben er zeker van dat je er de tijd voor hebt genomen. Ik vraag me af of het autobiografisch is, en in die vraag ligt denk ik het grootste compliment. Mooi verwoord. Nee, verteld! Luchtig, herkenbaar en geloofwaardig in elkaar gesleuteld zonder dat de bouten en moeren opvallen. Chappeau :) :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat is nog eens girlpower! Wie niet sterk is moet slim zijn. Mooi hoe je de vriendschap beschrijft en hun speelterrein in de natuur.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een zeikverhaal... :D Met brede glimlach gelezen. ...en Miranda heeft de grootste! Goed gedaan, de dingen bij hun naam genoemd.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vermakelijk en sfeervol verhaal. Alsof je het gisteren hebt meegemaakt (maar dat denk ik niet). Deksels slimme dame die Miranda. Dit is typisch zo'n verhaal om zoals Marcker zegt met een glimlach te lezen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dit is lachen. Ik wist niet dat meisjes dat konden. Toch maar een keer proberen als ik onderweg hoge nood krijg. Dit systeem is beter dan natte schoenen krijgen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Je pist ver over de 350 woorden :) Maar met een prachtig verhaal. Ik ben er zeker van dat je er de tijd voor hebt genomen. Ik vraag me af of het autobiografisch is, en in die vraag ligt denk ik het grootste compliment. Mooi verwoord. Nee, verteld! Luchtig, herkenbaar en geloofwaardig in elkaar gesleuteld zonder dat de bouten en moeren opvallen. Chappeau :) :thumbsup:
Ja Woody, soms heb ik moeite met opgelegde maxima, dan ga ik er overheen. In het verkeer kost me dat duiten. Hier niets. Dat moest maar eens veranderen, dan leer ik dat wel weer af. Ik heb dagenlang nagedacht over het verhaal. Het verhaal dat zich aan me opdrong was veel te lang, bestond eigenlijk uit twee gekoppelde verhalen, die wel te splitsen waren. Maar welk van de twee moest ik kiezen. Het ene was schunnig maar werd gecompenseerd door het andere, dat grappig, maar wel een beetje saai was. Ik koos voor het laatste. Al schrijvende kwam ik erachter dat ook dit verhaal veel te veel woorden zou vergen. En terwijl ik bezig was het saaie verhaal gestalte te geven kwam ik op een heel ander idee en gooide het roer om en schreef het verhaal zoals je het hebt gelezen. Dit is niet het schunnige verhaal. Ik heb het idee dat ik niet langer dan een half uur geschreven heb. Maar als ik schrijf staat de tijd voor mijn gevoel stil. Dus kan het ook wel een uur geduurd hebben. Want ik verbeter terwijl ik schrijf. Ik snap niet hoe het grootste compliment kan liggen in de vraag of het verhaal autobiografisch is. Dat is het niet. Met Jo en Ton, mijn twee vrienden, ben ik nog steeds bevriend, vanaf de lagere school, die zijn dus autobiografisch. De rest komt uit mijn dikke duim, die tijdens het schrijven aansprak maakte op aandacht. Dank voor het lezen en compliment.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat is nog eens girlpower! Wie niet sterk is moet slim zijn. Mooi hoe je de vriendschap beschrijft en hun speelterrein in de natuur.
Miranda was een toffe meid. Jammer dat het verhaal niet autobiografisch is, want als dat wel het geval was geweest, had ik haar waarschijnlijk nu nog goed gekend en wie weet ... Dank voor je reactie, Nyceway.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een zeikverhaal... :D Met brede glimlach gelezen. ...en Miranda heeft de grootste! Goed gedaan, de dingen bij hun naam genoemd.
Miranda had niets, ze kwam wel het verst. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vermakelijk en sfeervol verhaal. Alsof je het gisteren hebt meegemaakt (maar dat denk ik niet). Deksels slimme dame die Miranda. Dit is typisch zo'n verhaal om zoals Marcker zegt met een glimlach te lezen.
Johanna, ik heb het verhaal ook pas gisteren meegemaakt. Dat heb je goed aangevoeld. Dank voor je reactie,

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Mooi verhaal. Het woord 'schaamdoosje' nog nooit gehoord. Prachtig!
Jan, ik was het 'schaamtedoosje' ook nog nooit tegengekomen. Maar ineens schoot het me te binnen. Een mooi alternatief voor lelijke schuttingwoorden, zeker voor die tijd. Ik denk dat iedereen wel snapt wat ik ermee bedoel. Of zouden er lezers zijn die uitleg nodig hebben? Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is lachen. Ik wist niet dat meisjes dat konden. Toch maar een keer proberen als ik onderweg hoge nood krijg. Dit systeem is beter dan natte schoenen krijgen.
Tja, ik wist het ook niet en mijn vrouw zat zich dat ook af te vragen. Maar als je logisch nadenkt, moet je tot de conclusie komen dat het kan. Als je het bekken kantelt, kantel je ook de richting van de straal. Toch?! Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een geweldig verhaal. Zo zie je maar dat meiden ook heel goed ver kunnen plassen. Graag gelezen. :thumbsup:
Anne, meiden kunnen veel meer dan wij jongens denken en zelfs meer dan ze zelf weten. Hoe ver kom jij? Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een geweldig verhaal. Zo zie je maar dat meiden ook heel goed ver kunnen plassen. Graag gelezen. :thumbsup:
Anne, meiden kunnen veel meer dan wij jongens denken en zelfs meer dan ze zelf weten. Hoe ver kom jij? Dank voor je reactie.
Geen idee, door de jongens dacht ik altijd dat meiden het nooit konden en daardoor heb ik het nooit geprobeerd. Erg van me, of niet dan? :o

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een glimlach waard dit verhaal van "Vrouwke Pis" :p
Dat zou wel leuk zijn: naast het Manneke Pis een Vrouwke Pis. Zal er wel nooit van komen, veel te obsceen... Blavatski, dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een geweldig verhaal. Zo zie je maar dat meiden ook heel goed ver kunnen plassen. Graag gelezen. :thumbsup:
Anne, meiden kunnen veel meer dan wij jongens denken en zelfs meer dan ze zelf weten. Hoe ver kom jij? Dank voor je reactie.
Geen idee, door de jongens dacht ik altijd dat meiden het nooit konden en daardoor heb ik het nooit geprobeerd. Erg van me, of niet dan? :o
Wordt hoog tijd dat je het eens gaat uitproberen.