Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#50 een kind in een boom

wekelijkse schrijfopdracht #50: een kind in een boom Jan Pieter Gerritje Horrelpoom klom op een dag heel hoog in een boom. Zijn moeder had het niet aan zien komen; hij toonde nooit eerder interesse in bomen. Soms zat hij er wel onder, soms zat hij ernaast, daarover had zij zich nooit verbaasd, maar zo erin, zo er hoog boven in, dat was nieuw en niet naar haar zin. De moeder van Jan Pieter Gerritje Horrelpoom stond boos te brommen onder een grote boom. Ze tuurde omhoog door de bladeren, riep Jan Pieter Gerritjes vader en die kwam terstond en volgde haar blik, zag daar vervolgens tot zijn schrik -hij kon zijn ogen nauwelijks geloven- Jan Pieter Gerritje ondersteboven! Jan Pieter Gerritje Horrelpoom hing eerst als een luiaard in de boom, maar al snel voelde hij zich op zijn gemak en bungelde met één knie aan een tak. Dit leek zijn ouders voor hun zoon niet heel gezond en niet heel gewoon. Dus vader riep en moeder riep, maar Jan Pieter Gerritje intussen, sliep. Jan Pieter Gerritje Horrelpoom sliep ondersteboven in een boom. Zijn lijf zwiepte vervaarlijk heen en weer. “Straks valt 'ie!” riep moeder keer op keer. “Word wakker!” riep vader, en in lichte paniek: “Waarom doet hij zo gek, is hij soms ziek?” Toen kwam dus de dokter erbij, die bekeek de toestand eens goed en zei: “Apiritus, komt slechts hoogst zelden voor, maar dit lijkt me wel een gevalletje, hoor. Een gevalletje van licht apiritus dat is precies wat u hier ziet, dus. Nee, hij heeft het niet zwaar te pakken, anders slingerde hij nu wel door de takken. Het zal met een weekje wel overgaan, maar geeft u hem vooral géén banaan.” De moeder van Jan Pieter Gerritje Horrelpoom protesteerde nog even, daar onder die boom: “Ja, hoor eens doker, het is toch ook voor apen niet gewoon om ondersteboven te slapen.” “Uw zoon is geen aap,” weerlegde de arts, “apiritus is werkelijk iets heel aparts. U vreest dat hij valt, maar dat denk ik niet. Hij hangt heel ontspannen, zoals u ziet. En zo hing Jan Pieter Gerritje Horrelpoom een dag of zeven in zijn boom. Meest aan zijn knieen, op zijn kop, maar soms ook een poosje gewoon rechtop. Toen klauterde hij op zijn gemak naar beneden, keek om zich heen en zei heel tevreden: “Dat was me een weekje, sta toe dat ik nageniet, apiritus is zo gek nog niet.”

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat knap geschreven. Het leest als een mooi vers, zoals je dat vroeger wel vaker zag. Ik denk dat het heel leuk is om aan kinderen voor te lezen. Origineel ook die apiritus.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@johanna: dat lijkt mij meer dan genoeg (ik was met :) al blij geweest) @nyceway: dank je! @marietjes: dank voor je spontane reactie :o (ga ik toch nog blij naar bed ;) )

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, ... ik ben verbluft. Dit spui je eruit op een avond (?). Heel creatief! (er staan wat taalfoutjes in, maakt niet uit - loop het even na)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, ... ik ben verbluft. Dit spui je eruit op een avond (?). Heel creatief! (er staan wat taalfoutjes in, maakt niet uit - loop het even na)
ik dacht: probeer eens iets heel anders ... en was zelf ook wel verbaasd dat het zowaar iets opleverde wat ik durfde te plaatsen kostte wel de hele avond en enige moeite, hoor ;) (zoek weer een rustig moment met computer voor de taalfoutjes)

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, in één woord: gewéldig! Een leuk verhaal en dan ook nog eens op rijm; excellent. Dit behoort met de juiste intonatie voorgedragen worden. :thumbsup: Bij ons thuis spreken we van apEritus, onze natuurlijke staat van zijn. zo er hoog boven in >> zo ver boven in en niet heel gewoon >> en erg ongewoon

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je zinnige suggesties, Dos (ze worden verwerkt als ik weer achter een echte computer zit ipv de tablet) P.S. Bij ons thuis zijn het 'apies' die klimmen, klauteren en op de kop hangen ...

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je zinnige suggesties, Dos (ze worden verwerkt als ik weer achter een echte computer zit ipv de tablet) P.S. Bij ons thuis zijn het 'apies' die klimmen, klauteren en op de kop hangen ...
Ik woon in de ApEheul, vandaar.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Odile. ik heb deze week heel veel Annie M.G. Schmidt voorgelezen, dat bracht me op het idee eens iets met rijm te proberen. Ik beschouw het als compliment dat je die inspiratie erin herkent; vind haar geweldig. Wie weet waag ik me binnenkort eens aan eigen werk voorlezen ...

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Ik moest nogal een weerstand overwinnen om dit te lezen. Totaal mijn stijl niet. Maar ik heb genoten :nod: Erg leuk! Ik sluit me volledig aan bij de reactie van Odile.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Goeie vraag. Ik zou zelf nooit een dergelijk stuk schrijven omdat het niet matcht met wat ik onder schrijven versta, of beter; niet matcht met wat ik nastreef. Daardoor voel ik een weerstand om het te lezen omdat ik denk dat het voor mij geen toegevoegde waarde heeft. Ik lees geen Annie M.G Schmidt, en ik wil ook niet schrijven als Annie M.G. Schmidt. Maar jouw stuk, en ook jouw vraag doet me wel beseffen dat mijn leesplezier wel begon bij haar en dat ik me dat nog altijd levendig herinner. Voor het eerst met mijn moeder naar de bibliotheek, in een klein aangehecht voormalig dorp dat lang voor mijn tijd was ingeslokt door een middelgrote stad. Ik mocht een boek uitkiezen. Dat mocht je één week lenen, voor een dubbeltje. Ik koos Jip en Janneke. En ik zie de harde, ietwat afgesleten, kaft nu nog voor me. Twee zwarte silhouetten die elkaar aankeken en waarvan er een een ballonnetje reikte aan de ander. Het was een boek. Een echt boek. En ik las het thuis in één ruk uit en genoot. Vanaf die leen- en leesbelevenis heeft het woord boek voor mij altijd een warme klank gehad. Daarna bleef ik lezen. Alles wat los en vast zat. Ook de ochtendkrant. Ik werd kind aan huis bij de bibliotheek. Ik denk dat ik heel veel te danken heb aan die eerste leen- en leeservaring en dus aan Annie M.G. Schmidt. Dus leuk, als omschrijving van mijn gevoel bij het lezen van jouw stukje, is een understatement. Het riep herinneringen op. Jouw vraag maakte dat pas duidelijk. Het bracht de ervaring terug. Het is waardevol om dit soort stukjes te schrijven. Het zet kinderen aan tot lezen en blijven lezen, mits kundig gedaan, zoals in jouw bijdrage. Het kan kinderen aanzetten tot blijven lezen en het opdoen van kennis. Vandaar.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voorleesmateriaal, liefst met grote stembuigingen en overdreven mimiek. Alles zit erin om kinderen rooie oortjes en grote ogen te bezorgen. Gelezen met een glimlach tot achter mijn oren. Voorgelezen aan mijn huisgenoten, en genoten hebben ze.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Woodpecker: Dank voor je mooie reactie! Herkenbaar voor velen, denk ik.
Heb je het al eens voorgelezen aan kinderen
Ik zal het binnenkort eens op de kindern uitproberen
Voorgelezen aan mijn huisgenoten
Wat een eer. Dank je.
Sorry, maar ik heb er niets aan toe te voegen.
dan zullen we het maar zo laten ;) Dank je.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel erg leuk verhaal, schrijvenmaar. Alleen die naam al: Jan Pieter Gerritje Horrelpoom :lol:. Hoe kom je ooit op zo'n fantasievol verhaal? Graag gelezen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt vor je teactie, Anne. Het bleek heel leuk om weer eens iets heel anders te proberen en te zien waar het heen ging - het rijm stuurde het verhaal steeds bij.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf net elders dat ik niet veel met gedichten heb, maar hiervoor moet ik toch een poosje applaudisseren, hoor. Annie M.G. inderdaad, die invloed is heel duidelijk zichtbaar.