Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht #49 Dromen van stoomschepen

1 maart 1893 Mijn leven lang was ik een optimist, nu voel ik me zo somber als de grijze regenwolken, die de ganse dag voorbij drijven. Een en al druilerigheid. Wie had ooit gedacht dat ik nog eens zou verlangen naar de droge hitte van de Egyptische woestijn. De rechtbank acht de corruptie bewezen en ik ben schuldig bevonden, maar ik heb niemand bewust benadeeld en heb oprecht medelijden met al die kleine spaarders. Het was gewoon een te groot project en ik was na het succes van Suez te optimistisch. Maar pas echt fout ging het toen we die idioot Eiffel erbij haalden. Sluizen, wel vijf, was zijn conclusie. Belachelijk, natuurlijk. Ik had moeten vasthouden aan een kanaal op zeeniveau, net als bij Suez. Laat die idioot heel Parijs maar vol zetten met zijn ijzeren gedrochten. Verspilling van materiaal, dat is het. Het geld raakte op en de Compagnie werd failliet verklaard. Al die kleine aannemers die het werk wilden voortzetten bakten er niets van. En dan heb ik het nog niet over de malaria en de gele koorts, de arbeiders stierven bij bosjes. Louise-Hélène heeft een soort publiek gordijn opgetrokken, waar ze me achter verbergt. Maar ik weet dat een schandaal een langer leven is beschoren, dan een succes. Ik neem haar niets kwalijk, ze wil het gezin beschermen – Gisele is nog zo klein.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi JanPMeijer, Mag ik? Je eerste zin klopt niet helemaal qua tijdsaanduiding. ( gelukkig ben ik niet de enige ;) ) Als wolken die de ganse dag voorbij drijven moet het naar mijn weten zijn. ( Je hebt het over hoe je je nu voelt.) En nu moet ik je nog een keer teleurstellen. Dit kan geen bladzijde uit een dagboek zijn anno 1893. ( Hoewel het verhaal mooi geschreven is voor 2015. ) Reden is dat de Stream of consiousness pas in 1890 zijn intrede deed. Men schreef destijds nauwelijks of niet over gevoelens. Voor je het weet kreeg je een stempel om hetgeen wat je dacht! In jouw geval zal je dan net mee kunnen, maar voor een dagboekschrift 3 jaar na invoering lijkt het me onwaarschijnlijk. De manier van schrijven was destijds ook anders. Hooghartiger en een veel ouder taalgebruik. Daarnaast schreef men meer op deze wijze:( stukje uit Een twee drie vier vijf" 1933, Simon Vestdijk. Hier worden gedachtesprongen beschreven) Ik beweeg me naar haar toe, mijn schoenen zijn veel zwaarder geworden. Ze vlucht, maar ook langzamer, zakt dan in elkaar. Toch geraakt? Rook. Nergens bloed. Ik ben dicht bij haar. Mea? Een floers voor mijn ogen, een gevoel van zwaarte erachter. Hoe bleek is ze.- Ik schrei niet om haar, maar om een herinnering, die me overweldigt. Ik ben benieuwd wie de schrijver is van dit dagboekverhaal, die graag een kopie van de Marlboro Channel had gegraven.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrany, ja je mag :) 1e zin aangepast, bedankt. Je schreef
Stream of consiousness pas in 1890 zijn intrede deed. Men schreef destijds nauwelijks of niet over gevoelens. Voor je het weet kreeg je een stempel om hetgeen wat je dacht!
Volgens mij was dat een geleidelijk proces - al vanaf 1880. Vergelijk "Een nagelaten bekentenis' van Marcellus Emants. Alleen maar gevoelens. Het verscheen in 1894 en Emants schreef het eerder. Over Vestdijk: aardig voorbeeld, een jaar later publiceerde hij 'Else Bohler, Duits dienstmeisje'. Allemaal directe emotie. De schrijver van mijn stukje is een wereldberoemd Fransman. :) Dank voor je uitgebreide reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ken je HP ook niet en ik heb ook geen verstand over de tijd waarin je schrijft. Met nederlandsliteratuurgeschiedenis zijn we net bij de 18e eeuw aangekomen, dus daar kan ik helaas nog geen uitspraken over doen, haha ;). Na wat gegoogle kom ik uit op Ferdinand de Lesseps, klopt dat? Dan moet dit verhaal over het Panamakanaal gaan. Ja, dat moet het wel zijn. Je verhaal klopt met Wikipedia :). Een mooi verhaal, janpmeijers. En ik heb nu ook nog wat geleerd over je HP en het Panamakanaal ;).

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan, je dagboekrelaas klinkt wel erg hedendaags. Ik meen dat er tot 1948 'zoo somber' en 'de gansche dag' geschreven werd. De taal, zeker van een gestudeerd iemand als de Lesseps (van Anne) was plechtstatiger, klonk voornamer. Maar los daarvan, een mooi verhaal. Ik gokte ook op het Panamakanaal met zijn vele sluizen. Het debacle was mij onbekend. Het is er uiteindelijk toch gekomen. Ik vraag me af of een kanaal zonder sluizen mogelijk zou zijn geweest.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Anna Borneman, Heel goed, Ferdinand de Lesseps. Na het succes van het Suezkanaal - in 1869- ging hij voor gaas in Panama. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Historische verhalen worden gewoon in hedendaagse spelling geschreven. Het kanaal is uiteindelijk door de Amerikanen aangelegd met sluizen, begin vorige eeuw. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Historische verhalen worden gewoon in hedendaagse spelling geschreven. Het kanaal is uiteindelijk door de Amerikanen aangelegd met sluizen, begin vorige eeuw. Dank voor je reactie.
Het gaat hier toch om een dagboekaantekening uit 1893?! Of is het een moderne herschrijf?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je roept een mooie sfeer op. Het doet me denken aan het boek de thuiskomst van Anna Enquist. Het waren ook mannen die thuis een gezin hadden dat op hen wachtte, met sterke vrouwen door de eeuwen heen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof,
Het gaat hier toch om een dagboekaantekening uit 1893?! Of is het een moderne herschrijf?
Ja, het is een aantekening uit 1893 - maar geschreven door Jan P. in 2015. Zo werkt fictie :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je roept een mooie sfeer op. Het doet me denken aan het boek de thuiskomst van Anna Enquist. Het waren ook mannen die thuis een gezin hadden dat op hen wachtte, met sterke vrouwen door de eeuwen heen.
Laat ik nou alles van Enquist gelezen hebben, behalve 'De thuiskomst' Overigens was De Lesseps (1805 - 1894) in 1893 al lang en breed in Frankrijk en serveerde Louise-Hélène hem (mogelijk) een kopje thee. Dank voor je compliment en reactie.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn leven lang was ik een optimist, nu voel ik me zo somber als de grijze regenwolken, die de ganse dag voorbij drijven. Een en al druilerigheid.
Vraag me niet waarom. Misschien heb ik de blues vanavond. Maar dit is zo mooi uitgedrukt.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Geloof het of niet. Maar ik luisterde vanmorgen 'The Roadhouse Blues', de versie van The Doors en John Lee Hooker. Dat raakte ik niet kwijt. (Dus feitelijk begon het met 'The Roadhouse Blues'.)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
JP, jouw verhaal is interessant, verrassend en ook mooi geschreven. Een prima onderwerp. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Ik denk dat je gelijk hebt wat de hedendaagse spelling betreft. De toon vind ik wel bij de tijd passen waarin het fragment geschreven zou zijn.
Mijn leven lang was ik een optimist, nu voel ik me zo somber als de grijze regenwolken, die de ganse dag voorbij drijven. Een en al druilerigheid.
Mooie opening. Het vervolg neigt naar mijn gevoel meer naar een verslag om aan de lezer duidelijk te maken wie aan het woord is.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, Die rechtszaak was in februari 1893, De Lesseps (en zijn zoon) werden schuldig bevonden - in zijn dagboek reconstrueert hij hoe het zo ver heeft kunnen komen, het is idd een soort verslag. Dank voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik droom even weg en beland in 1893 ... Wat zal de HP er buikpijn van hebben om in plannen van anderen verzeild te raken. Er is geen weg meer terug. Goed dat Louise-Hélène een publiek gordijn heeft opgetrokken! Heel mooi verwoord. Dit spreekt boekdelen ...

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirte, Dank je wel voor je mooie complimenten. (ik denk dat niet De Lesseps zich schuldig heeft gemaakt aan corruptie/omkoping van parlementsleden e.d., maar de mensen om hem heen)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirte, Dank je wel voor je mooie complimenten. (ik denk dat niet De Lesseps zich schuldig heeft gemaakt aan corruptie/omkoping van parlementsleden e.d., maar de mensen om hem heen)
:thumbsup: Bedankt voor jouw visie op die tijd. Weer beter bekend met een stukje historie ...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas na de reacties ging het fragment voor mij als lezer leven, de achtergrond info heb ik nodig om het te kunnen plaatsen. Je hebt de verhoudingen in die tijd goed neergezet: de sterke vrouw met wijze raad vanuit huis en de man die buitenhuis een belangrijke baan heeft, totdat het publiekelijk misgaat en de vrouw hem altijd trouw blijft tot de dood hen scheidt. Een mooie verslaglegging! :nod:

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ken de hp ook niet en ik ben blij met alle reacties . Het zou natuurlijk mooi zijn als je het fragment in de oude nederlandse stijl zou kunnen schrijven maar voor mij is het zo ook prettig geschreven en goed verwoord

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas na de reacties ging het fragment voor mij als lezer leven, de achtergrond info heb ik nodig om het te kunnen plaatsen. Je hebt de verhoudingen in die tijd goed neergezet: de sterke vrouw met wijze raad vanuit huis en de man die buitenhuis een belangrijke baan heeft, totdat het publiekelijk misgaat en de vrouw hem altijd trouw blijft tot de dood hen scheidt. Een mooie verslaglegging! :nod:
Marietje, Achtergrond info - ja, het blijft altijd lastig hoeveel je daarvan meegeeft. En over de verhoudingen in de tijd: geprobeerd dat heel kort weer te geven vanuit de beleving van de man. Volgens jou kennelijk geslaagd. Dank je wel. (het is uiteraard mijn invulling. Voor zover ik weet zijn er geen dagboeken van De Lesseps.)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik ken de hp ook niet en ik ben blij met alle reacties . Het zou natuurlijk mooi zijn als je het fragment in de oude nederlandse stijl zou kunnen schrijven maar voor mij is het zo ook prettig geschreven en goed verwoord
Nicole, In oud Nederlands, nee het was een Fransman :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas na de reacties ging het fragment voor mij als lezer leven, de achtergrond info heb ik nodig om het te kunnen plaatsen. Je hebt de verhoudingen in die tijd goed neergezet: de sterke vrouw met wijze raad vanuit huis en de man die buitenhuis een belangrijke baan heeft, totdat het publiekelijk misgaat en de vrouw hem altijd trouw blijft tot de dood hen scheidt. Een mooie verslaglegging! :nod:
Marietje, Achtergrond info - ja, het blijft altijd lastig hoeveel je daarvan meegeeft. En over de verhoudingen in de tijd: geprobeerd dat heel kort weer te geven vanuit de beleving van de man. Volgens jou kennelijk geslaagd. Dank je wel. (het is uiteraard mijn invulling. Voor zover ik weet zijn er geen dagboeken van De Lesseps.)
Heb je de film Michiel de Ruyter gezien? Daarin is zijn vrouw ook vanuit huis een belangrijke beslisser! ;)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jan, ik ken het HP niet maar ik vind het sfeervol beschreven. Het is ook duidelijk dat je research hebt gedaan :D Overtuigend en fascinerend! Graag gelezen en bijzonder uit te proberen hoe het is om terug te gaan in de tijd! Missie geslaagd, :thumbsup: