Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#48 Zomertijd

Vreemd eigenlijk dat door een uurtje minder slapen onze biologische klok gelijk van slag is. Te vroeg wakker worden en ’s avonds tijdens je favoriete programma op de bank in slaap vallen. Gevoelig als ik hier voor ben, heb ik er een dag of vier last van, eer ik weer back to earth ben. Maar ach wat zeur ik nou, ik ben een zomermens en ben blij met 206 dagen lang één uur extra licht. Deze week had mijn ingebouwde klok het echter wel extra lastig om het verloop van mijn lichaamsfuncties op elkaar af te stemmen. In hun normale vaste eigen ritme dan wel te verstaan. Afgelopen donderdag kwamen we terug van Kaapverdië, waar het toen twee uur vroeger was dan bij ons. We arriveerden in het holst van de nacht op Schiphol en moesten drie uur later ons bed al weer uit, voor een fout geplande afspraak. Mijn meetikkende klok struikelde over zijn eigen uren. Op de gekste tijden rammelde mijn maag en rommelden mijn darmen. Toen ze stil waren was het zondag. Ook mijn hersenen konden niet meer registreren hoe laat het was. De iPhones en de iPads waren de enige die zich moeiteloos aanpasten en blijkbaar geen problemen hadden met het gewijzigde uur. Alleen de radiowekker en alle overige klokken in huis stonden op een andere tijd. Mijn man is degene die altijd de klokken verzet, maar steevast vergeet hij er ook ieder jaar een paar. Daar komen we dan een paar dagen later pas achter als we een uur te laat bij de tandarts zijn. Maar mij hoor je niet klagen, ik vind het fijn dat de zomertijd weer ingaat. Des te sneller is het zomer en krijgen we eindelijk die lang verwachte heerlijke, lange en lichte avonden.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole Brouwer, idd heel herkenbaar, maar die lange, lichte avonden wil ik niet missen dingetje:'Afgelopen donderdag kwamen we terug van een week Kaapverdische Eilanden' loopt niet helemaal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed leesbare column. Ik raak alleen een beetje in de war omdat je schrijft dat je een uur te vroeg bij de tandarts komt terwijl er bij de zomertijd eerder gebeurt dat je een uur te laat komt...

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@jp dank je wel voor het lezen heb de zin aangepast @Odile haha ik schreef toch al dat mijn hersenen zich nog niet konden concentreren. Ik heb het aangepast Dank ook voor het lezen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@nicole brouwer, Ik vermoed dat dit helemaal geen fictief geschreven verhaaltje is, maar de keiharde waarheid. Zo niet, goed gedaan dan! Zelf heb ik nooit zo'n last van de omschakeling naar zomertijd, mijn vrouw wel. Weet je dat de zomertijd is ingevoerd om louter een economische reden? groet!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad herkenbaar, hoewel ik ook van donkere nachten houd, terwijl de regen op de ramen slaat en ik voor de kachel zit met een boek ;). Graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een realistisch, goed geschreven verslag van je belevenis met het overschakelen naar de zomertijd. Wie komt er nou om deze tijd terug van de Kaapverdische eilanden? Dat is vragen om extra moeilijkheden. Zelf merk ik één dag dat de tijd verschoven is. Vooral 's avonds, als het een uur langer licht is. Een taalzeurtje: Iphones en Ipads met kleine letter.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole, net als Mili en Lucius had ik het idee dat dit een persoonlijke ervaring was. Een bladzijde uit je dagboek bijna. Als het niet zo is, is het zeker een stijl die jou ligt. Heel naturel.