Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #47 Ik ben het niet

Zwaailichten verlichten de donkere kade van de Utrechtse Gracht. Het dreigt. De donkere avond waarschuwt. Onheil hangt in de lucht. Ik wil weggaan, maar dit is mijn plek. Ik kom hier vaak en graag. Het geroezemoes van bezoekers, de gemoedelijke sfeer van de gracht met kleine lichtjes langs de kade. Defecte fietsen roestend en bungelend aan de reling. Mijn plek ademt. Ik ben deze plek. Ik ben het uitgaansleven, waar ik mijn biertjes drink en een blowtje rook. Vooral in de zomer is het hier een groot genot. Vele sloepjes passeren de revue als de terrassen gevuld zijn met bezoekers. Maar vanavond niet. Duikers worden vastgemaakt aan een koord en één voor één te water gelaten. Ze zullen het water afspeuren. Afspeuren naar iets wat niet meer is. Daar heb ik voor gezorgd, maar niemand zal mij verdenken. Mensen verwachten een grootsheid in een wit gewaad. Maar eigenlijk leef ik heel simpel. Als zwerver, langs mijn favoriete gracht. Met mijn vinger veeg ik wat wiet van mijn tand. De enige die ik nog bezit. Het duizelt voor mijn ogen. Overal bewegen reflecterende strepen. Strepen van nieuwe uniforms. Een groot zoeklicht van een reddingsboot wordt op het water gericht, maar het blijft zelf aangemeerd. Ambulancebroeders arriveren. Als ze uitstappen worden ze aangesproken worden door een vrouw. Ze wijst naar mij! Ik schrik. In paniek zoek ik naar een uitweg. Maar er is geen vluchtweg. Bij elke trap staan strepen te wachten die de plek hebben afgezet met lint. Gele strepen komen op mij afgelopen. “Ik verzoek u om met ons mee te gaan meneer’. Ze trekken aan me. Ik moet ze vertellen wie ik echt ben. Ik schreeuw. Dit wil ik niet! ‘Ik ben niet wie jij denkt dat ik ben!’ De agent slaat de boeien om mijn polsen. Ze geloven mij niet. ‘Ze hoefde alleen maar te geloven. Dan zou ze nooit verdronken zijn’.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrany, Mijns inziens is deze zin de sleutel:
Mensen verwachten een grootsheid in een wit gewaad.
De zwerver is God (?) Dingetje: 'waar ik mijn biertjes drinkt' - drink

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey JanpMeijers Yep. Hij denkt in volle overtuiging dat hij God is. Grootheidswaanzin oftwel Megalomanie. Schizofrenie zou de therapeut in het dossier vermelden verwacht ik. Ik had het eerst in de derde persoon geschreven en pas later aangepast naar de eerste persoon. Uiteraard de fout verbetert. Dank je wel.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je zet de omgeving mooi neer. Het begin spreekt aan. Waarom wordt er naar hem gewezen? Hij zit daar toch alleen maar. Heeft hij meer mensen verdronken? Waarom is hij niet weggegaan toen alles met lint werd afgezet? Ook al is het dan 'zijn' plek. Ik had het mooier gevonden als hij rustig was blijven toekijken en die woorden had gemompeld toen ze uit het water werd gehaald. Dat ben ik, maar het is uiteraard jouw verhaal. (worden ze aangesproken worden - worden ze aangesproken)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi sfeerverhaal. Tot dat witte gewaad vond ik het helemaal TOP. Daarna was ik een beetje verrast denk ik. Bleef me maar afvragen wat dat witte gewaad nu in het verhaal kwam doen. Maar hierdoor wel goed aan de opdracht voldaan.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een mooi verhaal, Indrany. Je neemt me echt mee in de gedachtegang van je HP. Ook vind ik dat je mooi beeldend schrijft, ik zie de straat zo voor me. Ik heb je verhaal graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is hierboven al gezegd volgens mij. Een heel beeldend verhaal. Gevoelsmatig sta ik onder het lezen naast de hp. Fascinerend en spannend verhaal. Wat mij betreft een van jouw beste inzendingen tot nu toe.

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Tja, dank je wel. Ik vind het lastig om na de mompeling tot een mooi einde te komen. @ angelieke. Neem aan dat het duidelijk werd aan het einde? @ anne Dank je wel @Johanna Dank je wel. Klopt, mijn gevoel zegt dat ook als ik het teruglees. Misschien mede omdat ik het eerst in de derde vorm had geschreven. Dank je wel voor je compliment. Altijd fijn om te horen dat je vooruit gaat. :)