Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#47 - Uit de schaduw

Ik kijk naar je gezicht dat zo gelijk is aan dat van mij. Je blonde haar is netjes geknipt en perfect in model gebracht. Het zit iets anders dan hoe je het zelf zou doen, maar je ziet er net als ik goed uit. Hoe is het mogelijk dat twee identieke personen zo verschillen? Waar het jou altijd voor de wind ging heb ik moeten ploeteren om alsnog niks voor elkaar te krijgen. Hoe vaak ik niet de pijnlijke vraag heb gekregen waarom ik niet wat meer was zoals jij. Jij had het zo goed voor elkaar. Een bloedmooie vriendin en een fantastische startersfunctie, waardoor je op het punt stond om als twintigjarige je eerste huis te kopen. Waar jij aan het begin stond van een mooie toekomst samen met Vera, woonde ik nog bij pa en ma omdat ik met mijn krantenwijk nog niet genoeg verdiende om op mezelf te wonen. Maar dat is nu allemaal anders. Nog eenmaal kijk ik naar je. Voor het eerst niet met jaloezie, maar misschien met een vleugje dankbaarheid. Dit einde heb ik je niet gegund, maar nu het eenmaal zo is, probeer ik er het beste van te maken. Rust zacht lief broertje van me. Een paar dagen later zit ik met Vera bij de makelaar. Ik onderteken het koopcontract met jouw naam: Maurits Prinsenbeek. Als ik het contract doorschuif naar Vera is het even stil naast me. "Maurits... sinds wanneer ben jij linkshandig?"

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een tweeling, past inderdaad goed bij het onderwerp. Een mooi voorbeeld van "de een zijn dood is de ander zijn brood'. Echter: Weet Vera niet dat haar vriend overleden is? Pas op dat een verhaal niet zo dusdanig ingewikkeld wordt dat het niet meer geloofwaardig is. Maar hier past het prima. Fijn om te lezen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marcus: Bedankt voor je reactie :) @Indrany: Ik vraag me af of het kwartje bij jou gevallen is wat betreft de vriend van Vera. Ben benieuwd hoe anderen dit lezen. Bedankt voor je input.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Tearz Ik begrijp dat ze elkaar verwisselen. Dat broertje overleden is en dat de jaloezie plaatsmaakt voor het vleugje dankbaarheid. Dat broerlief nu tekent en doet alsof hij de overledene is. Dat kwartje? haha. Je maakt me nieuwsgierig. ( en ik maar lezen en lezen of ik niets over het hoofd zie)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, volgens mij is het kwartje wel gevallen. Ik verklap nog even niets, omdat ik benieuwd ben hoe anderen het lezen.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat een leuk verhaal. Toch moet de vriendin het verschil tussen hem en hem zien. Wat een smeerlap is die tweelingbroer.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Van je familie moet je het hebben, zeggen ze dan. Die Vera let goed op. Heeft ze hem door en gaat het helemaal mis? Spannend verhaal.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tearz, Naar mijn smaak een mooi opgebouwd stukje. Het roept ook vragen op, bij mij althans. Heeft hij zijn broer nu vermoord of niet? Het lijkt erop van niet, da hij het beste maakt van een ongelukkig maar noodlottig toeval. Geen antwoord geven s.v.p. Ik hou er van als ik dat soort vragen zelf mag invullen. Mooie consequent volgehouden sobere stijl, met onderstaande zin voor mij als (positieve) uitschieter:
Waar het jou altijd voor de wind ging heb ik moeten ploeteren om alsnog niks voor elkaar te krijgen.
Ogenschijnlijk simpel, maar veelzeggend. Alleen de krantenwijk, die vind ik iets 'over the top'.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
met een glimlach gelezen. Grappig dat we beiden idd tweelingen als thema hebben genomen. Vraag me af welke tweeling beter af is :) volgens mij heeft hij zijn broer vermoord anders zou zijn vriendin het toch wel geweten hebben.......toch? mooi geschreven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een intrigerend, leuk verhaal, verteld in luttele woorden. Volgens mij heeft de minder succesvolle zijn broer vermoord en heeft de plaats van Maurits naast Vera ingenomen. Als die tweeling onderling zo van elkaar verschilt, zal het niet lang duren dat de 'nieuwe' Maurits door de mand valt. Ik vind het wel vreemd dat de twee broers niet beiden linkshandig zijn. Misschien dat ze het van nature wel zijn, maar dat de echte Maurits rechts heeft leren schrijven. Het verhaal roept wel veel vragen op. Hoe heeft hij hem vermoord. Hebben ze hem al gevonden, etc. Een taalzeurtje: je gebruikt tweemaal 'nog' in een zin. Voor dit woordje zijn moeilijk synoniemen te vinden, maar als je van het eerste 'nog', 'nog altijd' maakt, klinkt het net iets anders.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om jullie reacties te lezen. Dank hiervoor! @Dos: Na wat onderzoek online voor het schrijven van dit verhaaltje kwam ik er achter dat eeneiige tweelingen in alles identiek kunnen zijn, maar bijvoorbeeld qua schrijven juist wel kunnen verschillen. Het komt zelfs voor dat alles identiek is maar bijvoorbeeld organen gespiegeld zitten :-O Leek me ook een interessant gegeven ;-) Het valt me zwaar, maar omwille van @Woodpecker zal ik niet verklappen of de tweelingbroer de moord op zijn naam heeft staan of niet. Naar mijn idee zou de oplettende lezer het er uit moeten kunnen halen ;-)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zit iets anders dan hoe je het zelf zou doen: deze zin zou een geheimpje kunnen verbergen. Normaal zou zijn: Het zit iets anders dan hoe IK het zelf zou doen. Hij heeft het kapsel van zijn broer dus aangepast aan dat van zichzelf. Waarom?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee dat is het niet Dos. Hij heeft niks met het kapsel gedaan. De broer ligt aan het begin van het verhaal in de kist bij het rouwcentrum, waar hij aangekleed en gekapt is om hem op te baren. ;-)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het valt me zwaar, maar omwille van @Woodpecker zal ik niet verklappen of de tweelingbroer de moord op zijn naam heeft staan of niet.
Ach, wie ben ik? Doe maar.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een spannend stukje, Tearz. Raar dat eeneiige tweelingen van schrijfhand kunnen wisselen, ze hebben immers dezelfde chromosomen, weer wat geleerd :). Ik heb je stukje graag gelezen. Je bouwt de spanning goed op en je laat me achter met vragen. Ik had er graag meer van willen lezen en ik baal ervan dat je stukje maar zo kort was. Spannend!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw thrillerachtige verhaal en de reacties hebben me zo nieuwsgierig gemaakt dat ik helaas moet bekennen dat ik, na enig speurwerk de aanwijzing nog niet ziet. :( [Dit einde heb ik je niet gegund, maar nu het eenmaal zo is, probeer ik er het beste van te maken.] Hieruit haal ik dat zijn dood een ongeluk was. Of de HP heeft expres mot gekregen met de krantenmaffia waarvan zijn broer het slachtoffer is geworden? Misschien is het maar goed dat Vera bij de notaris al opmerkt dat de HP Maurits niet is. Zijn deel van de hypotheek kan hij niet betalen van zijn krantenwijk en op het werk zal hij wel snel door de mand vallen. Goed geschreven want het houdt de lezer bezig! :nod:

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben echt heel blij en dankbaar voor jullie reacties. Erg leuk om te lezen dat iedereen er toch zijn eigen invulling van maakt. *** spoiler alert *** Voor de mensen die toch nieuwsgierig waren, hieronder een tipje van de sluier. Het gaat inderdaad om een tweeling, waarbij een succesvol is en de ander niet. De succesvolle broer komt helaas om en de overlevende broer besluit deze noodlottige gebeurtenis aan te grijpen om van plaats te wisselen om zo eindelijk "uit de schaduw" van zijn broer te stappen. Gelukkig heeft Vera al gauw door dat er iets niet in de haak is. Maar valt hij door de mand...? ;-)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben echt heel blij en dankbaar voor jullie reacties. Erg leuk om te lezen dat iedereen er toch zijn eigen invulling van maakt. *** spoiler alert *** Voor de mensen die toch nieuwsgierig waren, hieronder een tipje van de sluier. Het gaat inderdaad om een tweeling, waarbij een succesvol is en de ander niet. De succesvolle broer komt helaas om en de overlevende broer besluit deze noodlottige gebeurtenis aan te grijpen om van plaats te wisselen om zo eindelijk "uit de schaduw" van zijn broer te stappen. Gelukkig heeft Vera al gauw door dat er iets niet in de haak is. Maar valt hij door de mand...? ;-)
Deze uitleg roept helaas evenveel vragen op als voorheen. Allereerst, hoe is zijn broer om het leven gekomen? Hij mag bij het ongeval geen letsel hebben opgelopen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Blavatski, Grenzeloze fantasie valt wel mee hoor. Maar dit kwam ineens bij me op :) Bedankt voor je reactie :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tearz, hoe spannend je het ook brengt en ons Sollers weet te intrigeren, kan ik er niet in geloven. Vera moet meer opmerken dan dat Maurits II links schrijft. Intonatie van de stem, oogopslag, reactie op situaties, herinneringen die hij niet met haar deelt en ga zo maar door. Een echte vrouw weet ogenblikkelijk dat Maurits Maurits niet is. :) Wel een enerverend thema.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tearz, hoe spannend je het ook brengt en ons Sollers weet te intrigeren, kan ik er niet in geloven. Vera moet meer opmerken dan dat Maurits II links schrijft. Intonatie van de stem, oogopslag, reactie op situaties, herinneringen die hij niet met haar deelt en ga zo maar door. Een echte vrouw weet ogenblikkelijk dat Maurits Maurits niet is. :) Wel een enerverend thema.
En vooral ook: hoe heeft de verwisseling plaatsgevonden.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar misschien was Maurits I wel een gevoelloze ambitieuze eikel en had Vera altijd al gevoelens voor de ogenschijnlijke 'looser'. Dan kun je haar opmerking ook als een, haast liefdevolle, waarschuwing lezen :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar misschien was Maurits I wel een gevoelloze ambitieuze eikel en had Vera altijd al gevoelens voor de ogenschijnlijke 'looser'. Dan kun je haar opmerking ook als een, haast liefdevolle, waarschuwing lezen :)
Mogelijk, maar ver gezocht en niets in het verhaal geeft een hint in die richting. Zo moet je als lezer verregaand fantasierijk te werk gaan om de puzzel op te lossen. Niet elke lezer heeft daar zin in. Je hoeft de lezer niet alles voor te kauwen, maar je moet als lezer een verhaal afsluiten met een gevoel van voldoening. Is mijn idee...

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mogelijk, maar ver gezocht en niets in het verhaal geeft een hint in die richting. .
Ik ken de bedoeling van de schrijver uiteraard niet, maar het onderstaande roept bij mij een beeld op.
Een bloedmooie vriendin en een fantastische startersfunctie, waardoor je op het punt stond om als twintigjarige je eerste huis te kopen.