Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#47 Er vandoor

‘Hoe durf je zelfs maar te overwegen om er vandoor te gaan.’ Hannah’s ogen schitterden wanneer ze boos was en momenteel en dankzij mijn woorden waren ze helderder dan ik ze ooit gezien had. ‘Ik overweeg het niet, Ana, ik ga!’ De manier waarop ze haar woede onder controle probeerde te houden door op de binnenkant van haar wangen te kauwen was een reflectie van mijzelf. Natuurlijk gebeurde het wel vaker dat ik mezelf in mijn tweelingzus herkende en daarom was mijn paniek nu ook zo overweldigend. Ik wist dat ze geen grapje maakte. Ze zou gaan, vandaag nog. Haar spullen waren al gepakt en tegen de tijd dat de anderen haar zouden komen halen voor de training, zou ze al in geen velden of wegen te bekennen zijn. ‘Nana…’ Ik zorgde ervoor dat mijn stem zo vlijend mogelijk klonk, hopend dat de kinderlijke bijnaam ergens een snaar zou raken. Ze zuchtte en ik zag de spanning enigszins uit haar lichaam wegtrekken. ‘Ana. Ik ben meer dan wat iedereen hoopt dat ik ben. Er is geen garantie dat die eeuwenoude voorspelling echt waar is en dat ik perse de redding ben waar iedereen op wacht.’ Ik hoorde de herhaling in haar stem, zag hoe ze deze woorden al vele malen voor zichzelf had uitgesproken. Dit is wat ze geloofde, of tenminste wat ze wilde geloven, ondanks wat de wereld haar vertelde. Ik kon eindelijk zien hoe zwaar die wetenschap op haar schouders leunde. ‘Ik ga doen wat ik al deze jaren van plan was. Ik ga rechten studeren.’ ‘Dan doe ik het. Ik doe het zelf wel.’ Herhaalde ik, bevend van binnen, maar kracht puttend uit haar onzekerheid. ‘Ik neem je plaats wel in. Als moeder ons al niet uit elkaar kan houden, dan kunnen een stel professoren dat ook heus niet.’

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelfs na een paar keer lezen snap ik nog niet goed welke zus wat gaat doen. De ene heeft een bijzondere missie en de andere wil rechten gaan studeren en de een besluit de plaats van de ander in te nemen. In het eerste stukje gaat de HP weg en is haar zus Hannah daar boos over. Dan zeg de HP 'ik wist dat ze geen grapje maakte ...... en vanaf dat moment gaat haar zus Hannah juist weg. Vanaf 'Nana... Ik zorgde ervoor dat mijn stem zo vlijend..... gaat HP weer weg voor de bijzondere missie. Maar dan zeg je ik hoorde de herhaling in haar stem ......... en dan gaat het ineens weer over haar zus Hanna die weg gaat. Vervolgens zeg je 'ik ga doen wat ik al jaren van plan was.... Dat moet de HP zijn. Maar dan ga je weer over op het 'ik' perspectief bij Hannah die zegt dat ze ruilt met haar zus. De verwarring komt denk ik doordat je het 'ik' perspectief zowel voor de HP als voor Hannah gebruikt. Als je dit aanpast, dan is het een verrassend verhaal met een stuk ruimte voor eigen invulling over de bijzondere missie.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Sawena, In tegenstelling tot de vorige lezer kan ik het verhaal juist wel goed volgen. Deze zin : ‘Ik ga doen wat ik al deze jaren van plan was. Ik ga rechten studeren.’ Was wel wat onduidelijk. Persoonlijk zou ik zeggen : Nu kan ik eindelijk doen wat ik al jaren van plan ben ( tt). Ik ga haar studie overnemen......enzv. Hoe kon je zien dat de studie zo zwaar op haar schouders lag? Misschien leuk om dit verder uit te diepen. Fijn verhaal.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben wel benieuwd naar wat die missie dan eigenlijk inhoudt. Ook ik kon het niet altijd even goed volgen, het is hier en daar inderdaad wat verwarrend. Wel vind ik het een interessant thema. Hoe zou Hannah dat vinden wanneer Ana zich opoffert voor haar? En zou Ana dat volhouden? Zou de wereld er niet achter komen dat ze het verkeerde meisje hebben? Zoals je ziet roept je verhaal vragen bij me op en dat is positief. Ik zou er graag meer van willen lezen :).