Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De "IS" en zo #47

Het is nog vroeg wanneer ik met mijn trouwe labrador langs de Schelde wandel. De zon doet een paar moedige pogingen om het grauwe wolkendek te verbreken. De gure noordenwind overheerst. Ik zoek een plekje om van de weinige zonnestralen te genieten. De labrador en ik zijn niet meer van de jongsten en de bank op het windvrije plekje komt van pas. Na enkele minuten komt een jong mens aangelopen. Na mij eens goed bekeken te hebben vraagt hij beleefd of hij me een paar vragen mag stellen. Hij ziet er hip uit met zijn stekeltjes haar dat van de gel stijf overeind staat. Achter de brillenglazen gevat in een rood montuur zie ik blauwe ogen met een nog kinderlijke uitdrukking. Hij ziet een vrouw op leeftijd zonder veel poeha en uiterlijke opschik. Een geschikt slachtoffer dus om mee te beginnen..... De onvermijdelijke tablet komt te voorschijn. Hij legt mij uit dat hij een spreekbeurt moet houden over het toenemend geweld in de wereld en dat hij mijn antwoorden zal invoeren. Ach, jongen toch!, flitst door mijn gedachten, wat erg dat jij je in je mooiste jaren met zulke ellendige zaken moet bezig houden. Jij zou nu ergens met een leuk meisje moeten staan rommelen”. Hij vuurt prangende vragen op me af : hoe ervaar ik de gruwelen die via de televisie iedere dag mijn living binnen dringen? Hoe denk ik over IS; hoe sta ik tegenover het racisme; hoe beoordeel ik de politici en de hooggeplaatste personen in het bankwezen?” Ik schiet in actie en zeg mijn zegje met een enthousiasme dat zijn weerga niet kent. God, wat heerlijk om al mijn frustraties en woede te kunnen luchten. Achter de brillenglazen verschijnt paniek. Als ik uitgeraasd ben sta ik op, sla de tablet tegen de grond en zeg; “Sorry, ik ben niet wie jij denkt dat ik ben.”

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verrassende reactie van de HP! :eek: Het mooie is dat ik dat ook terug lees in jouw manier van schrijven. De inleiding is 'Blavatskies', ( het kabbelende stroompje) maar dan neemt de stroming toe, het wordt een waterval aan woorden en eindigt zelfs met geweld! :thumbsup: Heel erg goed. :nod: Iets in de HP is getriggerd en dat heb je perfect laten voelen in de tekst. Ik kijk er niet vreemd van op als jij dit werkelijk zo hebt meegemaakt. Is de tablet op de straat kapot gevallen? Heel, heel erg graag gelezen! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo'n tablet kan best duur zijn. Ik vind dit een mooi verhaal. Het beeld van een 'ouder' iemand die eigenlijk nog heel jong is dringt zich aan mij op. Oudere jongeren, ze zijn er steeds meer :). Maar niet meer de straat op om apparatuur kapot te gooien. Dat is niet heel erg elegant.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk verhaal. Heel herkenbaar, die overvloed aan nieuwsprikkels die we tegenwoordig binnenkrijgen en de ergernis die dat soms oplevert. Paar verbeterpuntjes: Gedachten hoeven niet tussen aanhalingstekens. Hoe ervaar ik de gruwelen die VIA de televisie mijn living binnendringen. enthousiasme DAT zijn weerga niet kent.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, fijn dat je mijn verhaal hebt gelezen en er zo positieve feedback op geeft! Dank Je. Het gegeven is verzonnen. De tablet is niet in gevaar geweest. Leuk dat mijn kabbelend beekje in een stroomversnelling is geraakt, er is dus vooruitgang mede door jullie welgemeende commentaren. :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Johanna B, dank je wel voor je reactie op mijn fictief verhaal. Dit kabbelend stroompje zou nooit andermans spullen beschadigen, ten zij per ongeluk. Er schuilt dus wel een vandalistisch trekje in me :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat mijn kabbelend beekje in een stroomversnelling is geraakt, er is dus vooruitgang mede door jullie welgemeende commentaren. :)
Nee, jij hebt zelf de stenen verlegd! ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nicyway, dank je wel voor het complimentje en de suggesties om de tektst te verbeteren. Heb ik hiermede dan ook braaf gedaan! Je hebt gelijk en dat van de aanhalingstekens wist ik niet. Weer veel geleerd op ons forum. :D

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een verrassend einde, ik snap alleen niet zo goed waarom je HP de tablet neerslaat. De jongen zal wel klappen gaan uitdelen stel ik me zo voor. Tenminste, dat zou ik wel doen wanneer iemand mijn tablet zomaar op straat zou neergooien. Een verrassend verhaal van jou, Blavatski. Ik zou graag dat vandalistische trekje vaker willen zien. Dat maakt je verhaal verrassend en spannend.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Anne voor de reactie op mijn tabletverhaal.. Ik heb ondertussen aan mijn inzending gesleuteld. Ik laat weten dat mijn antwoorden ingevoerd zullen worden. Daarom moest het apparaat vernield worden. Weg interview :o !

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Anne voor de reactie op mijn tabletverhaal.. Ik heb ondertussen aan mijn inzending gesleuteld. Ik laat weten dat mijn antwoorden ingevoerd zullen worden. Daarom moest het apparaat vernield worden. Weg interview :o !
Ah, natuurlijk, ik snap hem! :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski... Ik zie de dijk aan de Schelde zo voor me. Het thema van je verhaal is heel interessant en biedt veel mogelijkheden. De wending aan het einde is verrassend maar kan ook logisch verklaard worden. Het is een sterke pointe. Ik zie dus veel potentieel in je verhaal en als je er zonder beperking van woorden een kortverhaal zou willen van maken dan heb je mogelijkheden genoeg om het uit te diepen (er zit veel conflictstof in en dat is goed - schreef ik ook al in een reactie op het verhaal van Anne). Zonder negatief te willen zijn zou ik graag een paar kleine dingetjes willen aanhalen die mij persoonlijk een beetje storen (maar ik druk op 'persoonlijk'Ik zoek een plekje om van de luttele zonnestralen te genieten. 'Luttele' vind ik hier niet zo geschikt. Ik zou eerder gewoon 'de weinige zonnestralen' schrijven. ... zie ik blauwe ogen met een nog kinderlijk aspect ook hier zou ik 'aspect' niet gebruiken maar iets in de stijl van: 'zie ik de blauwe ogen met een nog kinderlijke uitdrukking'. ...en dat hij mijn antwoorden zal invoeren. Invoeren van data - d.w.z. in bulk ingeven van data - doe je inderdaad wel in een computer maar hier zou ik eerder schrijven: ... en dat hij mijn antwoorden zou opslaan in zijn computer of gewoon ... en dat hij mijn antwoorden zou intikken. Please, beschouw dit niet als kritiek op jou interessante verhaal. De woorden en uitdrukkingen die je gebruikt zijn stuk voor stuk goed Nederlands en het gaat mij helemaal niet om verkeerde woorden maar ze komen mij in de context gewoon een beetje vreemd of beter: onnatuurlijk, over. Ik tracht gewoon te helpen en nogmaals: het is een persoonlijk aanvoelen. Je hoeft uiteraard nikst te wijzigen als je zelf niet overtuigd bent. Dat moet toch altijd de regel blijven.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag W Rynlandt, bedankt voor het uitgebreide commentaar en het compliment daarin verweven. Dat "luttele" zat mij ook ergens al dwars evenals de blik in de blauwe ogen; het zegt mij dat ik nog meer naar het buikgevoel moet luisteren :rolleyes: Met het invoeren van de tablet zat ik ook mee in mijn maag; ik weet eigenlijk niet hoe zoiets werkt, ik zie met vingers schuiven en daarom bleef ik op de vlakte met het woordje "invoeren", weer iets geleerd! Mezelf goed informeren voor ik ga schrijven. :o Op een tablet moet men dus intikken, ik wilde het woordje tokkelen gebruiken, maar durfde niet wegens de te geringe kennis van het apparaat.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmmm... Je doet me ook weer twijfelen Blavatski. 'Invoeren' blijf ik een geforceerd woord vinden. Eigenlijk stel je hier een complex probleem. Er zijn tablets met touchscreen en met toetsenbord. Intikken lijkt dan toch ook weer niet zo geschikt. De antwoorden 'ingeven' of 'opslaan' is een betere mogelijkheid. Overigens schijnt het volgens onze IT-medewerker niet zo handig te zijn om antwoorden in te tikken maar kan men beter antwoorden opslaan door ze op te nemen via microfoon om ze pas later schriftelijk te verwerken, maar dat gaat nu wel erg ver in verband met jouw verhaal. Sorry, om het zo ingewikkeld te maken.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eigenlijk te doen met de jongen die zich bezig moet houden met ellendige wereldzaken terwijl hij zelf nog kinderlijk is. Hij denkt een geschikte kandidaat gevonden te hebben en dan krijgt hij persoonlijk met geweld te maken! Dit zal zijn vertrouwen in de toch al slechte wereld geen goed doen!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Karin, dat heb je inderdaad goed gezien. Zoals wij allemaal op een dag ontdekken dat mensen een schaduwkant hebben die ze doorgaans goed verbergen, maakt deze jongen er onverwacht kennis mee. Op die manier worden we volwassen en zijn we beter tegen het leven opgewassen. Fijn dat je met de jongen te doen hebt. Je bent nog lekker jong zeker? Gelukkig is mijn verhaal maar fictie en ben ik normaal gezien vredelievender......maar de confrontatie met het geweld en leed in de wereld kan me af en toe uit mijn slof laten schieten, al is het maar op papier/computerscherm :\\

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Blavatski, een verhaal wat ik met veel plezier heb gelezen en verrast werd door het plotselinge einde. Knap gevonden!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Ik genoot vooral van de mooie beschrijvingen. Daarmee trok je mij het verhaal in. De laatste twee zinnen voelden als een klap in het gezicht die me weer in de realiteit zette. (Voor de zekerheid: ook dat bedoel ik positief)

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassend stuk inderdaad. Je laat de YA-persoon zien door de bril van een niet-YA persoon. Ik weet niet of YA-mensen dit leuk zouden vinden om te lezen, maar ik vind dat je de naïviteit mooi neerzet (en als late-YA'er herken ik het niet-serieus-genomen-worden-door-'echte'-volwassenen er ook wat in).