Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 47 Trouwen

“Ze had het gister weer over je…”, begint hij. De rillingen lopen over mijn rug, ik voel mijn keel dichtknijpen. “Dat haar dochter het wel wil, als jij haar maar zou vragen.” Ik weet dat boos worden geen zin heeft, maar negeren ook niet. Het zal toch niet stoppen, vorig jaar niet en nu nog steeds niet. Ik zoek mijn boeken zo snel mogelijk bij elkaar. Shit, waar had ik Grondslagen laten liggen?? “Waarom maak je niet een waardige vrouw van haar? Je weet dat het zo hoort! Ze zei ook nog dat ze wel een baantje voor je had. Dat is beter, ga werken voor je geld, voor je vrouw.” Hier ligt het, thank god! Wegwezen nu. Snel stel ik hem nog even gerust: “Baba, het komt goed. Echt waar, we gaan snel trouwen, echt waar.” Ik hoor mijn moeder de trap afkomen en ben gelukkig net op tijd weg. Liegen tegen haar kost me veel meer moeite, vandaag even niet. “Shit, ik ga te laat komen!” Ik hoor het mezelf hardop denken, terwijl ik uit de metro stap. Nog steeds nat van het lopen naar de metro, voelt de wind extra koud. Kutmetro. Als ik deze toets niet haal, is het over. Dan word ik van die studie getrapt en heb ik geen smoes meer. Geen studie betekent geen reden meer om niet te trouwen. Of we moeten samen weglopen… maar waarnaartoe? We hebben dan geen geld, geen familie, geen huis. Moet ik dan toch maar met haar trouwen? Ze staan voor de deur, nog één sigaret voordat de toets begint. Gelukkig, ik ben dus nog op tijd. Terwijl ik dichterbij kom zet ik mijn grote smile weer op: “Fawakaaaa gasten!” Ab grijnst: “Goed geleerd ouwe? Die shit is niet makkelijk hè?” “Nee man, fock die toets, ik zie het wel… Ey, heb je die film gister gezien…?”

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fawaka is een mooie uitdrukking. Ik kende het niet, dus je hebt vandaag mijn taal verrijkt. Dank je :) Ik hoop dat hij zijn toets wel haalt. Anders zit hp mooi met de gebakken peren. Zo jong trouwen is ook niet alles. Wat mij betreft heb je het dilemma en de verleiding van het makkelijk leven mooi weergegeven.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal. Zou zo een vervolg op mijn verhaal kunnen zijn. Lastig zo tussen twee culturen. Een hardnekkig probleem.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Johanna Dankjewel, ben blij dat het dilemma goed is doorgekomen. Fawakka betekent letterlijk 'Hoe loopt het / hoe loop je' uit het Surinaams (of dat zal dan Sranan Tongo zijn, dat weet ik niet precies). Inmiddels is het (in de Randstad) straattaal geworden voor jongeren van allerlei soorten afkomst. Leuk om te horen dat ik hiermee je taal heb verrijkt! :) @ Nyceway, bedankt voor je woorden. Ben dan benieuwd naar jouw verhaal, zit dat ook in deze week? Het is overigens niet een situatie van mijzelf, maar wel van een student van me (aangevuld door eigen fantasie).

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mmm, helemaal snap ik hem niet. De HP moet trouwen met zijn verkering. Dat moet van beide ouders, alleen dit willen ze nog niet. Mijn eerste vraag is dan ook waarom moeten ze trouwen? Moeten ze trouwen vanwege de cultuur, of is zij zwanger? Maar hij houdt wel van haar, hij overweegt immers de optie om samen weg te rennen. Waarom ze dan samen moeten trouwen is mij dan ook een raadsel. Verder is het een goed verhaal. Je HP gedraagt zich heel anders thuis dan op school en dat vind ik een mooi contrast wat je ook vaak in de werkelijkheid ziet. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Anne bedankt voor je reactie. HP moet trouwen van zijn ouders, inderdaad een kwestie van cultuur, of misschien eerder nog sociaal-economische status. Hij is de eerste in de familie die gaat studeren. Ouders vinden studeren nergens voor nodig; gezin opbouwen en werken, dat zou hij moeten doen. Hij wil het liefst studeren en later een gezin vormen, nu nog even 'gewoon' student zijn. Fijn dat je het graag gelezen hebt, bedankt!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vroeg me ook af waarom er zo snel getrouwd moest worden. Hij is een verstandige vent en wil eerst zijn studie afmaken. Trouwen kan altijd nog. Zo heb ik het tenminste gelezen.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@tja bedankt voor je feedback. Goed om te lezen hoe anderen het verhaal lezen, dat helpt me verder voor het volgende verhaal!