Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#46 Hij kan er gif op innemen - Herschrijf zie #25

Hij heeft veel gehoord maar niet genoeg gezien om het bewijs te leveren. Hij woont al jaren tegenover een man die op zeer hoge leeftijd is. Deze overbuurman is volgens hem het type die weinig vrienden heeft, geen tv kijkt en via de krant nog enigszins verbonden is met de buitenwereld. Wat hij merkwaardig vindt aan de buurman is dat hij niet veel buiten komt en als hij hem ziet, vertoont hij vaak grauwe donkere vlekken in zijn gezicht. Zo nu en dan zie je een vrouw zelfverzekerd door de oude deur in het huis van de buurman verdwijnen. Vaak hoort hij een paar uur later vreemde geluiden uit het huis aan de overkant. Geluiden die hem als eerste doen denken aan een flinke slachtpartij. Vandaag gaat het hem lukken! Hij voelt haren opkomen op zijn rug, zijn ogen verkleinen en springen op scherp. Hij twijfelt nog even maar de gevoelige haren bij zijn snuit voelen onraad. Kleine nageltjes zetten zich schrap in de houten vloer en hij gaat op zijn missie uit. Gelukkig staat de deur deze keer nog half open en hij verdwijnt als grijze muis in alle stilte in het grote huis aan de overkant. Hij gaat af op het geluid in de keuken en kruipt voorzichtig door een kier van een werkkast om de oude man en zijn vrouwelijke gast beter gade te slaan. Tot zijn schrik volgt er een flink kabaal. Een emmer rolt van de bovenste plank. De kruimelige massa komt met een plof op z’n schattige kopje neer. Dan heeft het laatste uur geslagen en kan hij er gif op innemen dat hij nooit zal weten wat daar achter vier stille muren allemaal heeft afgespeeld …

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je weet de spanning goed er in te houden. Helaas weten we nog niet wat die kluizenaar met zijn bezoekers doet. Gaat de muis dit avontuur nog overleven?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuk verhaaltje, Mirte. Je bouwt de spanning goed op, maar op het eind maak je ons blij met een dooie mus. Ik voel me belazerd (niet te serieus nemen!) en blijf me afvragen wat er in dat huis bij die oude man gebeurt. Ik zie ook punten die m.i. verbeterd kunnen worden: 'een man die op zeer hoge leeftijd is.' >> 'een man op hoge leeftijd. 'als eerste' zou ik weglaten. flinke slachtpartij >> bloedige slachtpartij even maar >> even, maar 'Kleine nageltjes' >> Zijn nageltjes, of 'zijn kleine nagels' flink kabaal >> hels kabaal De kruimelige massa >> Een kruimelige massa ('een emmer' is het antecedent, die is geen kruimelige massa. De inhoud waarschijnlijk wel) schattige kopje >> 'schattige' vind ik te zeer een kwalificatie die de schrijver eraan geeft. Ik zou er 'pientere' of iets dergelijks van maken. Dan heeft het laatste uur geslagen en kan hij er gif op innemen dat hij nooit zal weten wat daar achter vier stille muren allemaal heeft afgespeeld … >> Dan heeft zijn laatste uur geslagen en zal hij nooit weten wat zich daar achter die vier stille muren allemaal heeft afgespeeld … (als zijn laatste uur geslagen heeft is het ook onzinnig om ergens gif op in te nemen. De titel zou ik dan ook veranderen. Ik zou de hp (hoofdpersoon) een naam geven, dan kun je die naam afwisselen met 'hij'.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, bedankt voor jouw tijd & reactie! Het ontrafelen van een verhaal vraagt extra tijd & energie. Fijn dat je die moeite voor een ander doet. Goede verbeterpunten waar ik als schrijfster verder mee kom. Ik ga er de komende dagen nog eens voor zitten!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mirte, Je verhaal heeft potentie, maar ik ben het op een groot aantal punten met Dos eens. Ik kan denk ik nog een verbeterpuntje toevoegen: De eerste anderhalve alinea vormen een 'situatieschets'. Dan opeens gaat het naar het nu, "Vandaag gaat het hem lukken". Met die regel zou ik een nieuwe alinea beginnen. Wat het eind betreft, je hoeft niet alles weg te geven maar nu geef je niets weg. Vertel wat het laatste beeld is dat de muis op zijn stervende netvlies naar gene zijde meeneemt, en laat de lezer daarvandaan verder speculeren.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk vind ik dat de muis denkt in termen als merkwaardig. Minder leuk vind ik dat niet duidelijk is geworden wat er nu met die buurman aan de hand is. Dat betekent dat je de spanning inderdaad goed hebt opgebouwd. Vermoedelijk is de vrouw een thuiszorgmedewerkster die wegens bezuinigingen geen tijd heeft om de man regelmatig te verschonen. Het valt natuurlijk ook niet mee om in je eentje tweehonderd patiënten te verzorgen en daarvan de administratie in tienvoud bij te houden.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirte, ik ben het met Petra eens. Het was wat vaag hoewel ik zeker nieuwsgierig ben geworden wat er daar nou gaande is/was.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leest alsof je een ander verhaal bent begonnen dan dat je het afmaakt. ;) Interessant gegeven. :nod: Krijgen we het ooit te lezen?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Petra O: Dat het duister wordt kan zijn doordat opdracht #46 voor mijn gevoel ook niet vroeg om een duidelijk beeld of perfecte afronding ... 'Schrijf een verhaal waarin de hoofdpersoon merkt dat er iets vreemds uit zijn/ haar lichaam groeit. Doe dit vanuit het hij-perspectief. Leef je in; wat ruikt, ziet, voelt de hoofdpersoon. Schrijf beeldend. Bedankt voor het lezen en jouw feedback :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddbrug, thx voor het lezen en de feedback! Zie #12 en tipje van de sluier. Wat ik voor ogen had: de overbuurman van HP is een zeer oude eenzame man. De vrouw die daar komt is een dochter die later in zijn leven pas in beeld is gekomen. Zij mishandelt hem tijdens de bezoekjes die ze brengt (denk aan de reclame over geweld bij ouderen). HP heeft al zo'n vermoeden door de vlekken die hij ziet in het gezicht van de buurman. HP wil meer zekerheid/bewijs en transformeert op dat moment naar een grijze muis die op inspectie gaat (denk aan ik zou wel eens als muis in een koffer mee willen om e.e.a. te zien) , maar in die werkkast daar gaat het mis. Hij zal nooit zien wat de schrijfster van dit stuk voor ogen had ...

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leest alsof je een ander verhaal bent begonnen dan dat je het afmaakt. ;) Interessant gegeven. :nod: Krijgen we het ooit te lezen?
Thx, Marietje! Ik ben nog benieuwd waardoor jij tot de 1e conclusie komt. In #13 vertel ik hoe ik het verhaal voor ogen had.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het leest alsof je een ander verhaal bent begonnen dan dat je het afmaakt. ;) Interessant gegeven. :nod: Krijgen we het ooit te lezen?
Thx, Marietje! Ik ben nog benieuwd waardoor jij tot de 1e conclusie komt. In #13 vertel ik hoe ik het verhaal voor ogen had.
Voor mij komt de transformatie uit het niets. In het eerste stuk lees ik de gedachtegang van een man die nieuwsgierig is naar het wel en wee van de overbuurman en dan ineens is de HP een muis. Daarom leest het voor mij als twee verhalen, met twee HP's. Begrijp je wat ik bedoel?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Marietje eens Mirte, ik las het net zo. Als twee losse verhalen. Ik ben dus blij dat ik niet de enige ben... Verder zie de verbeterpunten cq opmerkingen van Dos #2. Ik weet zeker dat je er met een herschrijf een boeiend verhaal van kunt maken :nod: :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een spannend verhaal, die spanning weet je goed op te bouwen. Het frustreert me wel dat we het nooit zullen weten, maar ik troost me met de uitleg van Johanna :). Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, Thx! Als je meer over de achtergrond wil weten, zie berichtje #13
Ah dankje voor je uitleg. Heel anders dan ik had gedacht. Ik had je reactie helemaal over het hoofd gezien ;).

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben het met de overige opmerkingen eens. Het is inderdaad een bizarre opdracht, maar wel leuk. ... ziet, vertoont hij ... Het is nu net alsof hij die vlekken laat zien. Eigenlijk zou ik voor ziet gaan maar 2x ziet is ook niet mooi. Misschien: als hij zich buiten vertoont, ziet hij ... De overburen moeten wel een enorm kabaal maken als de muis het kan horen. Geen idee hoe scherp een muis kan horen. Hij kan zelf niet zien dat hij een schattig kopje heeft. De laatste zin vind ik juist wel grappig. Met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Tja, bedankt voor jouw overwegingen. Ook daarin zitten voor mij bruikbare tips. will be continued ... :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
# Hij kan er gif op innemen - Herschrijf Hij heeft veel gehoord maar niet genoeg gezien om het bewijs te leveren. Niels woont al jaren tegenover een man op hoge leeftijd. Deze overbuurman is volgens hem het type die weinig vrienden heeft, geen tv kijkt en via de krant nog enigszins verbonden is met de buitenwereld. Wat Niels merkwaardig vindt aan de buurman is dat hij niet veel buiten komt en als hij hem ziet, dan valt zijn oog op grauwe donkere vlekken die vaak op afstand in het gezicht van de man vindbaar zijn. Zo nu en dan zie je een vrouw zelfverzekerd door de oude deur in het huis van de buurman verdwijnen. Vaak hoort Niels een paar uur later vreemde geluiden uit het huis aan de overkant. Geluiden die hem doen denken aan een bloedige slachtpartij. Niels heeft vaak gedacht dat hij eens polshoogte zou moeten nemen bij zijn buurman. Een beetje sociale controle is geen overbodige luxe in deze buurt. Maar als man van ruim 1.98m gaat het vast niet lukken om ongezien in zo’n heftige situatie in de nabije omgeving van deze man en zijn gast te komen. Het liefst zou Niels nog eens in een kleine gedaante als muis veranderen. Deze gedaantverwisseling is hem vaker overkomen, maar dan was het altijd onverwacht. Vandaag gaat het hem lukken! Niels rekt zijn lange benen uit. Een vreemd gevoel heerst er in zijn lichaam. Zijn hart gaat als een malle tekeer. Niels merkt dat zijn lichaam krimpt en voelt zachte haren opkomen op zijn rug. Zijn ogen verkleinen en springen op scherp. Hij twijfelt nog even, maar de gevoelige haren bij zijn snuit voelen onraad. Zijn kleine nagels zetten zich schrap in de houten vloer en hij gaat op zijn missie uit. Gelukkig staat de deur deze keer nog half open en Niels verdwijnt als grijze muis in alle stilte in het grote huis aan de overkant. Hij gaat af op het geluid in de keuken en kruipt voorzichtig door een kier van een werkkast. Tot zijn schrik volgt er een flink kabaal. Een emmer rolt van de bovenste plank. De inhoud van de emmer, een sterk geurende kruimelige massa, komt met een plof op z’n pientere kopje neer. In een flits ziet Niels vanuit de kast dat de vrouw flink uithaalt met een broekriem. Maar dan heeft Niels zijn laatste uur bijna geslagen en kan hij er gif op innemen dat hij nooit zal weten wat zich daar werkelijk achter die vier stille muren allemaal heeft afgespeeld …

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ allemaal: Thx voor de reacties. Zie #25 het resultaat - de herschreven versie. Ik heb jullie tips zo goed mogelijk toegepast. - door meer duidelijkheid te scheppen overschrijd ik wel het max. aan woorden. - de titel heb ik niet gewijzigd omdat het voor mij juist een dubbele betekenis geeft. - HP heeft de naam Niels gekregen. - Ipv 'Dan heeft zijn laatste uur geslagen' heb ik geschreven ' ... laatste uur bijna geslagen ... Dan is het naar mijn idee wel ok dat 'hij er gif op in kan nemen' wordt toegepast. - Hopelijk is de transformatie zo vloeiender maar niet teveel tekst? En lees je het niet meer als 2 aparte verhalen.