Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#45 Meneer Winter

Meneer Winter is een bijzondere meneer. Hij houdt niet van zon en kleurige bloemen. Ook houdt hij niet van warmte en spelen op het strand. Nee, meneer Winter houdt juist van kou. Niet zomaar van kou, maar van vorst en vriesweer. Van donkere dagen en ijspegels aan je neus. Elk jaar in de maand december mag meneer Winter lekker zijn gang gaan. Hij schudt aan de bomen totdat alle blaadjes eruit vallen. Hij blaast koude wind naar fietsers in dikke winterjassen. En hij maakt het zo koud dat je in wolkjes uitademt. In januari strooit meneer Winter rijp over gras en planten. En als hij in een goede bui is laat hij sneeuwvlokken uit de wolken vallen. Het hele land kleurt parelwit. Meneer Winter vindt het zo mooi als kinderen daar een sneeuwpop van maken. In februari maakt meneer Winter glinsterend ijs van water. De sloten lijken van diamant gemaakt. Meneer Winter kijkt tevreden naar de schaatsers met blozende wangen, die over het ijs ploeteren. In maart wil meneer Winter naar bed toe. Na al het schudden en blazen en strooien en vriezen is meneer Winter moe. Zie je hem al liggen in zijn witte sneeuwdekbed met zijn ijzige slaapmuts? Zeg maar: Dag meneer Winter, tot volgend jaar.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Cookie, het is idd schilderachtig, leuk verhaal. dingetje:
En hij maakt het zo koud dat je wolkjes ziet in je adem.
is wat vreemd geformuleerd, suggestie '... dat je in wolkjes uitademt'

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou niet van mijnheer Winter. Doe mij mevrouw Zomer maar! Om alle seizoenen eer aan te doen zou ik ze alle vier in een boekje opnemen. Origineel geschreven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Cookie, welkom en hoe charmant je tekst. Heb je het aan een kind voorgelezen? En, hoe was de reactie?

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Cookie meneer Winter heeft mijn hart gestolen, zo mooi heb je het opgeschreven. Ik zou zeggen werk inderdaad de vier seizoenen uit. In dezelfde lijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ontzettend lief verteld en met mooie beelden (misschien kun je 'vrolijke' voor bloemen weglaten; het suggereert iets over meneer Winter dat in het vervolg niet waargemaakt wordt - hij houdt weldegelijk van mooie en speelse elementen in de natuur; hij is niet slechter dan andere seizoenen lees ik juist in jouw verhaal, het is niet het vrolijke wat hem tegenstaat, maar gewoon de bloemen)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
O wauw, ik had niet zoveel respons verwacht op m'n eerste probeersel. Dank jullie wel allemaal, ik voel me erg welkom. @Richard Dankjewel voor je lieve compliment! @Jan goeie suggestie, ik pas het aan. @Angelieke Dankjewel, ik ben blij dat je het voor je kunt zien :D @ Eva bedankt voor je feedback! @nyceway hahaha, dankje. Ik ben zelf ook meer van prinses lente. Misschien koning zomer en dame herfst? @Mili Nee helaas heb ik geen kinderen in mijn omgeving die rond de voorleesleeftijd zijn, het lijkt me wel leuk om te doen. @Nuha, dankjewel!! @schrijvenmaar Hmm...goeie! Ik verander vrolijke dan in kleurige, dan zit er geen emotie aan vast.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lief geschreven. Ik twijfel wel of kinderen weten wat rijp is, maar ik heb me nooit in het specifieke karakter van kinderverhalen verdiept. Taalzeurtje: komma weg achter wangen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
. Ik twijfel wel of kinderen weten wat rijp is.
mijn kinderen (3 en 5) weten het, omdat we het regelmatig bewonderd hebben volgens mij heb ik het zelf geleerd toen we op de kleuterschool 'Maria die zoude naar Bethlehem gaan' leerden het is in elk geval niet een dusdanig moeilijk woord of begrip dat ik het zou weglaten, hooguit leren ze wat meer ...

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, schrijvenmaar #12. Nooit geweten dat rijp voorkomt in dat kerstliedje. De meeste mensen weten niet hoe rijp ontstaat, d.w.z. dat verrijpen van water het omgekeerde is van sublimeren. Dat hoeft ook niet om het effect te bewonderen. Ontstaan van rijp vereist wel bepaalde omgevingscondities (temperatuur, druk en luchtvochtigheid) en daarom komt het niet in de zomer voor.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een echt kinderverhaaltje! Leuk gedaan. Je zou zo een prentenboek kunnen uitgeven als je de andere seizoenen ook nog uitschrijft.