Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

wekelijkse schrijfopdracht #45 - Rupsje Nooitgenoeg

Op een avond toen Guus in zijn hemd naar bed ging, was het koud. Brrr…… Mama zei: "Doe maar een lekkere dikke pyjama aan." Guus trok zijn pyjama aan en ging onder de deken liggen. "Slaap lekker, Guus!" zei mama. Brrr….. Het was nog steeds koud in bed. "Zal ik een extra deken voor je pakken?" vroeg mama en legde die over hem heen. Brrrr….. Het bleef koud in bed. "Mag ik nog een deken?" vroeg Guus. Mama legde nog een deken over hem heen. "Nu lekker gaan slapen hoor!" Mama ging naar beneden. Brrr…… Guus had het nog steeds koud. Hij klom uit bed, deed dikke sokken aan zijn voeten, pakte een dikke trui, trok die over zijn pyjama en ging weer onder de dekens liggen. Nu moest het toch lekker warm worden. Maar dat werd het niet. Brrrr….. Het was nog steeds koud. Weer klom Guus uit bed, pakte zijn ochtendjas, deed die over zijn pyjama en trok zijn berensloffen aan. Nu moest het toch wel warm worden? Maar het werd nog steeds niet warm! Brrr…. Nogmaals klom hij uit bed. Hij pakte de slaapzak die altijd mee op vakantie ging en legde die over zich heen. Nu moest het toch echt lekker warm worden! Maar het werd nog steeds niet warm in bed. Nog steeds was het koud. Brrrr….. "Hoe krijg ik het het warmst?" dacht hij. Guus klom uit bed, deed zijn kledingkast open en pakte winterkleren; een wollen trui van papa, een ski-broek, een muts, handschoenen EN oorwarmers. Dat moest genoeg zijn....! Hij trok het allemaal aan over zijn pyjama, zijn dikke trui en zijn ochtendjas. Toen ging hij in bed liggen en trok de dekens en de slaapzak over zich heen. Er lag een dikke bult in bed. Nu was het ontzettend lekker warm en Guus viel in slaap. Midden in de nacht werd hij wakker. Wat was het warm! Pfff… Ellen Jumelet, 11 maart 2015

Lid sinds

12 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Ellen, Welkom op het forum. Je eerste schrijfsel zo te zien. Knap dat je al in zo'n korte tijd een nieuwe versie van neer kunt zetten. Je verhaal is niet meer kloppend. Ruspje nooitgenoeg at en at.. Jij vertaald het naar de koude en trekt steeds meer kleren aan. zorg dat je verhaal kloppend blijft. Ik zal uitleggen wat ik bedoel. Dikke pyama, extra deken, ochtendjas en sloffen, daaroverheen een slaapzak, wollen trui? Hij had toch al een ochtendjas aan? Heeft hij dan de trui onder de ochtendjas aangedaan? Je opbouw of uitleg klopt hier niet meer. Tenslotte onder 4 dekens. Waar komen deze ineens vandaan? Was mooier geweest als je dit ook beschreven had. Guus had....zou ik eindelijk weglaten. Dat spreekt voor zich en heeft geen toegevoegde waarde. Graag gelezen. ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum :). Een leuk kinderverhaal. De herhaling van brrr werkt goed. Leuk dat je op het einde dit afwisselt met pfff. Ik zie het zo voor me als een prentenboek :).

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dit een schattig verhaaltje. Eerlijk gezegd vond ik het niet zo heel spannend. Juist doordat de alinea's steeds zo duidelijk eindigen met Brrr.. betrapte ik mezelf erop dat ik gewoon het hele middenstuk oversloeg en alleen de laatste alinea las voor de ontknoping, ik kon immers in één oogopslag zien dat het probleem niet eerder werd opgelost. Ik was wel erg benieuwd waar het naartoe zou gaan, en ja, warm! Nogal wiedes ;) Mama had beter een warme kruik kunnen geven, denk ik zo.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ellen, welkom hier. Door de bijna 'irritante' herhaling heeft je verhaal aan karakter gewonnen. Het is inderdaad een schattig verhaaltje geworden waarmee je m.i. kinderen kostelijk kunt amuseren. Tot volgende week!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het was bedoeld als kinderverhaaltje inderdaad. Die verhalen zijn vaak voor volwassenen niet zo spannend. Hihi.... ik had er zelf veel plezier in en zag het voor me.... Zo'n dikke bult in bed....!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel leuk en vermakelijk verhaaltje met de voorspelbare maar heel leuke pointe. Ik heb er echt van genoten hoor. Wat een gedoe zeg.... al die kleren! Schitterend Ellen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Ellen, welkom! Natuurlijk is dit een heel echt kinderverhaaltje! Dit is typisch zo'n voorleesverhaaltje waar die hummels heel aandachtig naar kunnen luisteren. En dat is knap, want kinderen zijn erg kritisch. Het is je manier van schrijven die dat magische verschil maakt. 'Uit bed klimmen, sokken aan je voeten doen en dikke bulten die in bed liggen...' Heerlijk! Misschien inderdaad alleen de opbouw iets logischer maken, want ook daar kunnen kinderen ernstig over nadenken. (Bijvoorbeeld de ochtendjas over zijn pyama én de dikke trui. Bij de winter(sport)kleren misschien de tweede wollen trui weglaten of het moet er een van papa zijn, die past nog wel over de ochtendjas. Anders zal de ochtendjas toch echt eerst uit moeten en dan weer aan. Zoiets ;) ) Heel leuk ook de link naar rupsje nooitgenoeg, nooit warm genoeg en dan weer te warm. Zo hoort het ook. Vlinder zijn komt later wel! :) :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, een gezellig verhaaltje. ik vind de herhaling leuk, juist omdat je telkens dezelfde dingen zegt, is dit voor kleine kinderen leuk. Die wachten zo'n moment af, en weten na een poosje uit hun hoofd hoe het verhaal gaat. Ik vind juist de niet echt logsiche dingen goed in het verhaal passen. Hij heeft het koud en trekt alles aan wat hij maar te pakken kan krijgen. En dat einde vind ik helemaal schiterend, oorwarmers! Geweldig, dat hij daar niet gelijk aan gedacht heeft. En natuurlijk heb je het dan warm, na een poosje, leuk opgebouwd. Ik zal het uitprinten en aan mijn kleindochter voorlezen, ze smult er van! groetjes,. Eva van Baar www.evavanbaar.nl

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, leuk kinderverhaaltje! Ik struikelde even bij de ochtendjas, die nadrukkelijk over de pyjama ging, terwijl daar net nog een trui over gegaan was, maar verder zag ik het zo voor me ... inderdaad als prentenboek.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuk idee en heel herkenbaar voor kinderen. Ik zie al plaatjes voor me met al die kledingstukken. Misschien leuk om ze nog iets te beschrijven. De trui van zijn vader, konijnensloffen enz.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ellen, Welkom hier, je verhaal is zeer geschikt om voor te lezen aan kleine kinderen. Juist door de herhalingen.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ook een leuk en gezellig verhaal. Kinderen leren heel wat kledingstukken herkennen. Kunt het hele verhaal visueel uit lagen beelden

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een erg grappig verhaal. Hardop gelachen. Mis wel iets van een transformatie, maar dat ligt misschien aan mijn interpretatie vd opdracht