Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#44 Ode aan mijn radijsplantje

Anderhalve week geleden stopte ik je zaadjes in de grond. Ik moet toegeven dat dat minder heroïsch ging als het klinkt. Ik liet een kokostabletje opwellen op een bordje, vulde een kartonnen kiembakje tot driekwart met aarde, legde daar een zaadmatje met jouw zaadjes op en vulde het potje verder aan. Je kreeg een mooi plekje in de vensterbank, waar de verwarming en de zon samen een plantjescouveuse creëerden. Trouw gaf ik je elke morgen en elke avond water en als de zon te fel scheen, deed ik het zonnescherm naar beneden. Zes dagen geleden merkte ik dat je wakker was. Je probeerde je vleugels uit te slaan, maar werd daarin belemmerd door het zaadmatje. Je strekte je rug, perste het zaadmatje boven de grond uit, maar het lukte je niet je eraan te ontworstelen. Ik knipte in het witte doek en gaf je een paar keer extra water. Dat motiveerde je, want de volgende morgen stond je fier overeind, met vijf takjes tegelijk! Al je opgekropte levenslust stond in een keer te stralen, alsof je Amerika ontdekt had. Ik gaf je nog meer water, draaide je zodat je rechtop zou groeien, telkens naar de zon. Je was veel te mooi voor het grauwe papieren bakje waar je in zat. Het leek wel of je dat voelde, want je deed enorm je best om groot te worden. Gisteren zag ik zelfs dat je hier en daar al bezig was met het maken van nieuwe blaadjes. Daarom mocht je gisteren verhuizen. Ik heb aarde in een mooie glazen bak gedaan en het kartonnen potje van je wortels afgescheurd. Je was er echt aan toe, je wortels groeiden al bijna door het karton heen. Ik heb je in de verse, natte aarde gezet en je wortels toegedekt. Nu je groot bent, hoef je niet meer in de couveuse. Je staat niet meer in de vensterbank, maar op de kast. Daar heb je nog steeds licht, maar is het leven voor een plant wat evenwichtiger. Hier mag je groeien, zo groot als je wilt. Je hoeft je geen zorgen te maken, want als je ook voor dit bakje te groot wordt, verpot ik je met alle liefde weer. Wil jij dan voor mij van die lekkere radijsjes maken?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of je moet stralen als je Amerika ontdekt. Maar het is een mooi verhaal. Op een hele fijne en leesbare manier geschreven. Doe je soms boodschappen bij de Albert Heijn? Ik meende dat de caissière laatst vroeg of ik zaadjes wilde.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad heb je een hele fijne aanspreektoon in dit verhaal. Jouw stem klinkt positief en liefdevol. Graag gelezen. Hoewel de tekst boordevol informatie staat is het toch boeiend om te lezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Allie, wat een schattig en vertederend verhaaltje. Ik heb het twee keer met veel plezier gelezen. Ergens heb je de r uit morgen laten vallen en persoonlijk zou ik een paar alinea's prettiger lezen vinden.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je hebt duidelijk een eigen stijl. Ik vind het knap dat je zoveel details noemt zonder dat het langdradig wordt. Is me al eerder opgevallen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Allie, het is zoals @Tja zegt, het verveelt geen seconde ongeacht de hoeveelheid details. :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een duidelijk verslag van het groeiproces. Het is lieflijk geschreven en er spreekt veel bewondering voor de natuur uit. :)

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle complimenten! Ik heb een r en alineas toegevoegd. Leest het zo fijner?