Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#43 - Licht

“Heb je zelf daadwerkelijk mensen vermoord?” vroeg de journaliste met de tongpiercing. “Nee. Wel executies bijgewoond. Dat werd van me verwacht.” Ze keek op haar notitieblok. “Je boek is wel onthullend over je jeugd. Hoe kan een vader de hand van zijn zoon in een gasvlam houden als die kattekwaad heeft uitgehaald?” “Pijn is inderdaad de regel geweest. Ik moet daar wel open over zijn, anders begrijpt niemand de ommezwaai in mijn leven.” “Die ommekeer is natuurlijk fantastisch geweest. Hoe heb je Jezus gevonden?” “Ik was iemand anders. Mijn ware ik was ondergedompeld in pijn, verbittering en haat. Ik ontdekte dat liefde het enige is wat telt. Daar past geen geweld bij.” “Liefde voor God?” “Ja, maar niet alléén. Harmonie met je omgeving ontstaat als je liefde in je hart toelaat. Dan pas krijgt goed en kwaad betekenis, als yin en yang.” “Toe maar. Je zit vol Oosterse wijsheden?” “Ach, er is goed omdat er kwaad is. Lang omdat er kort is. Ver weg omdat er dichtbij is. Houd het er maar op dat ik heb nagedacht over de basis van het bestaan. Zoals wijsgeren al duizenden jaren doen.” “Is er een speciaal iemand in je leven die jou de knop heeft doen omzetten.” “Uiteraard. Iedere verdwaalde ziel heeft een gids nodig.” Ze lachte met vraagboogjes. “Onze lezers zouden graag details horen. Vooral de vrouwelijke.” “Vast wel. Maar dat is privé.” “Ben je nooit bang dat je verleden je inhaalt? Er moeten mensen zijn die je het licht in je ogen niet gunnen, zeker nu je de rivier door de Augiasstal hebt geleid.” “Ik heb details veranderd die mijn vroegere vrienden in de problemen zouden kunnen brengen.” “Dat lijkt me niet passen in je —” “Ach, je moet nooit een vlieg doodmeppen die op het hoofd van een tijger zit.”

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo Wat een mooie vorm heb je gevonden om dit verhaal te vertellen. Je schreef bij mij over evenwicht. Dat zie ik hier terug. Af en toe subtiele ironie bij de interviewer ("toe maar") en de verwijzing naar de lezers geven het verhaal net een ietsje meer. Mooie beelden ook: de Augiasstal, de vlieg en de tijger. Één puntje: volgens mij klopt verwijzingswoord niet in deze zin; "Hoe kan een vader de hand van zijn zoon in een gasvlam houden als het kattekwaad heeft uitgehaald?" 'het' moet volgens mij 'hij' zijn

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel. Bedankt voor het lezen en je compliment. Ik vond juist die overgang en balans de uitdaging van de opdracht.
Één puntje: volgens mij klopt verwijzingswoord niet in deze zin; "Hoe kan een vader de hand van zijn zoon in een gasvlam houden als het kattekwaad heeft uitgehaald?" 'het' moet volgens mij 'hij' zijn
Oeps. Dat krijg je als je "kind" in "zoon" verandert en de zin niet naleest :). Aangepast in die (anders zou je het kunnen lezen als dat de vader kattekwaad heeft uitgehaald).

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi Leonardo. Prachtige invulling van de opdracht en zoals Nel zegt - mooie beelden. De slotzin vind ik geweldig. Een paar verwonderlijke en verrassende details ook - de tongpiercing bijvoorbeeld. Het zijn elementen die de lezer scherp houden en die hem heel even uit de comfortzone halen. Ik vind dat persoonlijk erg knap. Het verhaal zit er helemaal vol van. "Ze lachte met vraagboogjes" is ook zo'n detail en er broeit een bijzondere, moeilijk te benoemen sfeer tussen de vragensteller en de HP. Een soort geheimzinnige chemie die voortdurend van het ene been op het andere hinkt - de ene keer klinkt er adoratie in door en vlak daarna is er dan weer lichte ironie en ongeloof. Heel leuke dialoog!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, Ik voelde -net als Rynlandt- ook een bijzondere sfeer tussen de vragenstelster en hp. HP lijkt niet de hele waarheid te spreken en vragenstelster voelt dat mijns inziens aan. Het doet me denken aan de perikelen rond F1 asielzoekers. De dialoog boeit me - zowel kwa inhoud als in technische zin

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zindert iets tussen die twee. Vindt ze hem leuk, ondanks zijn verleden? Of is ze geamuseerd, omdat ze denkt zijn theaterspel te doorzien? Of wil ze eigenlijk wel doorvragen, maar durft het toch niet aan? Zijn memoires zullen vast verkopen als een trein. Of hij nu kan schrijven of niet. ;) “Ach, je moet nooit een vlieg doodmeppen die op het hoofd van een tijger zit.” is natuurlijk een typisch 'Pisanootje', zoals iemand hier (weet niet meer wie, sorry!) het laatst noemde. :) Graag gelezen. En leerzaam was het ook. Augiasstal moest ik opzoeken. Jouw boef bleek in de Griekse mythologie beter thuis dan ik.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laatst ontving Jinek ook iemand op haar sofa die het zondige leven vaarwel had weten te zeggen nadat hij zich weer verblijdde in de Here. Wat mij bijzonder opviel was dat hij erg openhartig was over het zondige leven dat hij tot voor kort had geleid. Hij praatte er met genoegen over. Dit zie ik ook terug in jouw verhaal. Jouw interviewster is vast ook kort gerokt en blond gehaard. Die vlieg doodmeppen heeft geen zin. Je bent de tijger al te dicht genaderd. Mooie vertelling, Leonardo. :thumbsup: Ik wil graag leren lachen met vraagboogjes, hoe doe ik dat?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie, @Janp, @Fenne, @Conny. @Nel, @Ryn. @Fenne - Die van die vlieg en de tijger is een herformulering van een Chinees spreekwoord ("Sla nooit een vlieg dood op het hoofd van een tijger"). Die zijn relatief onbekend en daarom nog net geen cliché.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, in alle feedback staan elementen die ik onderschrijf. Hiernaast ben je onverslaanbaar in de dialoog. Het is groots.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, ik loop vast op deze zin: “Is er een speciaal iemand in je leven die je de knop hebt doen omzetten.” Ik ben geen taal- of zelfs wiskundige, dus waarschijnlijk heb ik het mis. Maar gevoelsmatig zou ik hier 'heeft doen omzetten' van maken. (en er een vraagteken achter zetten). Nu lees ik het vervolg namelijk alsof die speciale persoon de verdwaalde ziel was, en HP de gids. En dat is volgens mij niet wat je bedoelde. (?) Overigens is dit een miepje over een detail, slechts omdat jij dat ook zo graag doet. ;)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, top om het hele verhaal in dialoog te schrijven. Het ziet er zo ' gemakkelijk' geschreven uit, terwijl ik zelf gesprekken in een verhaal het moeilijkst vind om te combineren. Creatieve herformulering van dat Chinese spreekwoord, knap gevonden. Augiasstal heb ik ook moeten opzoeken. Geen probleem daar leer ik alleen maar van

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je woorden zijn mooi. Maar het geheel is mij wat te wazig om chocolade van te maken. Het gaat wellicht over een martelaar, maar dat wordt me niet echt duidelijk. Vorige schrijfopdracht, reageerde je op mijn verhaal en gaf aan dat ik een woord gebruikte waar je de betekenis niet van wist en zonder na te kijken, schreef je het op iets anders af. Ik ben eerlijk dat ik Augiasstal en de Chinese wijsheden ook even heb moeten opzoeken om het te snappen. Waarom is het belangrijk dat de interviewster een tongpiercing heeft? Het komt verder niet meer terug in het verhaal. Wat wil je zeggen over het dragen van een tongpiercing? Is er een meerwaarde tot het karakter? Alhoewel ik de schrijfstijl fijn vind, komt het verhaal niet op mij over.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, ik loop vast op deze zin: “Is er een speciaal iemand in je leven die je de knop hebt doen omzetten.”
Je hebt volkomen gelijk. Aangepast.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos#8 Bedankt voor je fb. Met ongeloof op je gezicht lachen. Tja, dat is best bijzonder, hè? @Nicole - Bedankt voor het lezen. @Richard - de tongpiercing zou weg kunnen. De journaliste zou een man kunnen zijn. De ex-crimineel zou geen boek geschreven hoeven hebben. Het gaat niet over een martelaar. Terugkomend op dat woord "choca" - ik kende dat woord niet en ga slechts in bijzondere gevallen de betekenis opzoeken, met name als ik denk dat het voor het begrip van de tekst van belang is. "Choca" riep bij mij de associatie van "chocola" op. Mijn vergissing. Ik houd het er maar op dat onze stijlen niet synchroon lopen. Dat geeft niets. Een kok kan ook niet voor iedereen lekker koken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
de tongpiercing zou weg kunnen. De journaliste zou een man kunnen zijn.
Misschien is dat zelfs passender. Een mannelijke journalist zonder tongpiercing. Een mooi verhaal. Moest ook wel even googelen voor de betekenis van die stal. Stiekem vind ik verhalen over bekeerde criminelen mooi. Weer een slechterik minder. Ik vraag me wel af of deze meneer echt bekeerd is. Hij spuugt wel erg veel wijsheden. Anderzijds, blaffende honden bijten niet.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, Jouw stijl vind ik meestal wel aangenaam. Echter dit verhaal komt niet bij me over, is verder niets mis mee. Wat je net zegt, niet alles wat een kok klaarmaakt hoef je lekker te vinden.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede dialoog! :thumbsup: Het is al eerder gezegd dat er een spanning voelbaar is tussen de twee personages. Juist die spanning maakt me nieuwsgierig en is aan het einde van het verhaal voor mij nog steeds onduidelijk. Dat vind ik jammer. Maar dat zegt meer iets over de behoefte van de lezer dan over het goed of slecht zijn van jouw invulling. De tong piercing als detail vind ik er wel toe doen. Het geeft de lezer een bepaald beeld mee van het personage. Ik vulde in dat het een vrij jong iemand is, die vrijgevochten is, staat voor haar keuzes/ mening. In mijn ogen kies je bewust voor een piercing om jezelf te onderscheiden. Het is iets waar je aan moet wennen, je eet, praat en drinkgewoontes op aan moet passen (lijkt mij) en dus daarvoor een bewuste keuze maakt. Ik vraag mezelf alleen af of mijn beeld bij een tongpiercing ook het beeld is die jij mij als schrijver wil laten zien? Augiasstal heb ik ook op moeten zoeken. Dat doe ik graag om jouw mooie stukje te kunnen doorgronden. Ben jij jezelf ervan bewust dat niet iedere lezer die moeite wil doen? Met het Chinese spreekwoord een cliché omzeilt maar de betekenis is me meteen duidelijk. Goed gevonden. :nod: Wederom graag gelezen! :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vlotte dialoog, dat is jou natuurlijk wel toevertrouwd. Het door-en-door slechte van de HP komt niet zo sterk naar voren, vind ik. En wat die tongpiercing betreft, ik had 'm inderdaad ook weggelaten, hoewel ik wel van dat soort details hou. Volgens mij komt het doordat de piercing het enige uiterlijke kenmerk is, dat in dit verhaal benoemd wordt, en het is niet eens van de HP. Daardoor lijkt er meer betekenis aan te hangen dan blijkbaar de bedoeling is. Daarnaast sluit ik me graag aan bij de complimenten. Graag gelezen!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie, @Johanna, @Marietje en @Bart. De welbespraaktheid, Johanna, is wel een scherpe observatie. Het register lijkt niet helemaal passend bij zijn achtergrond en karakter. Bedankt dat je me hierop wijst. Het door-en-door slechte heb ik niet in detail uitgewerkt, Bart. In 300w moet je een keuze maken en hier heb ik gekozen voor het leven na de kentering met wat argumenten die de ommekeer teweegbrachten. De tongpiercing geeft, naast de kenmerken die Marietje noemt, ook een zekere recalcitrantie aan de journaliste. Ik koos voor dit detail in de verwachting dat dan het beeld van de journaliste zou doorklinken in haar vragen en daarmee haar "stem" in het hoofd van de lezer zou vormgeven. De Augiasstal: ook zonder dat de lezer mythologie kent is, dacht k toch, uit de context op te maken wat er wordt bedoeld.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Precies... goed gezegd Leonardo! De tongpiercing is uiterst significant voor de recalcitrantie van de journaliste. Ik had het echt zo begrepen - gevoelsmatig - al zou ik het nooit zelf kunnen uitspreken met een tongpiercing en al heb ik het woord naar alle eerlijkheid moeten opzoeken. :lol:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik voel de spanning tussen je personages. Een goed dialoog (waar je volgens mij ook zo onderhand bekend om staat op dit forum). Mooi detail die tongpiercing, daardoor krijg je inderdaad een beeld van iemand.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Pisano, ik heb genoten van deze uitdagende dialoog. De eerste zin is heel sterk, hiermee vang je de lezer onmiddellijk. De tongpiercing van de journaliste vind ik mooi gekozen, dat suggereert een dwars/apart type. Bij de vraag 'Hoe heb je Jezus gevonden' komt geen duidelijk antwoord. Ik mis nog een beetje HET moment van de verandering in het HP. Hierdoor blijft het gesprek aan de oppervlakte. Het was een pittige schrijfopdracht om in zo'n kort stukje alles te verwerken. :thumbsup: (Mooi: vraagboogjes)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank @Alicia en @Anne (en @Ryn). Ja, het omslagmoment had ik scherper kunnen benoemen, Alicia. In 300w vond ik dat haast niet geloofwaardig te maken.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo... Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik bij 'hoe heb je Jezus gevonden?' bijna was afgehaakt, maar dat heeft volledig met mijn eigen fobieën te maken. Jouw mooie schrijfstijl en de bijzondere sfeer die er tussen de interviewster en je HP heerst namen mij vervolgens helemaal mee in je prachtige dialoog. Daar ben ik heel blij mee, anders had ik ondermeer het lachen met vraagboogjes moeten missen. Ook wil ik je bedanken voor je waardevolle reactie op mijn schrijfsel... (Doe ik maar even hier om niet nog eens mijn 'Angel' naar boven te halen.) Ik was steeds stiekem een beetje jaloers als ik je bij anderen voorbij zag komen ;) maar ik dacht, het commentaar van zo'n Leonardo moet je natuurlijk eerst verdienen als nieuwkomer. Natuurlijk heb ik wat aan jou, maar ik was je niet opgevallen! :crybaby: Nu ligt de lat wel hoog voor mij hoor! Ik kijk nog uit naar jouw # 44, of heb ik iets gemist?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elise #25 Bedankt voor je commentaar. Ik heb helaas niet de tijd alles/iedereen te lezen, laat staan op iedereen te reageren. Evenzo vind ik niet altijd de tijd om aan de w.o.'s mee te doen. Schrijven doe ik vanuit het perspectief van het personage en die zeggen/doen geregeld dingen die ik zelf nooit zou zeggen/doen. Commentaar van mij verdienen? Erg lief van je, maar ik moet ook gewoon naar de wc, hoor.