Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#43 - Verse vangst

Als ik binnenkom, staat mijn glas al ingeschonken klaar. Ik kom hier elke week op dezelfde dag, op hetzelfde tijdstip. “Heb je nog wat lekkers voor me?” vraag ik de barman. Hij knikt en wenkt het schaars geklede meisje, dat zich net soepel van de glimmende paal liet afglijden, onze kant op. Hoewel ze zich goed heeft uitgehongerd, zijn haar vormen me te rond. Het verbaast me dat hij me dit aanbiedt. Ik schud kort mijn hoofd. “Te oud.” De barman buigt wat dichter naar me toe en grijnst. “Geduld, rijke vriend, ik weet toch wat je lekker vindt?” Hij draait zich naar het meisje toe. “Breng hem naar de nieuwe.” Ze glimlacht vriendelijk en pakt mijn hand vast. Heupwiegend leidt ze me de trap op en legt onderweg ondeugend mijn hand op haar bil. De meisjes zijn hier goed opgeleid. Ik raak echter pas opgewonden als ze de deur opent en mij een kamer binnenleidt. In ruil voor mijn royale giften, bewaart dit huis haar verse vangsten voor mij. De meesten zijn nog maagd en hebben geen idee wat ze overkomt. Spartelend van doodsangst vind ik ze het lekkerst. Daar zit ze, op de rand van het bed. Een jaar of veertien, hooguit. Zo te zien is het een dappere, ze houdt haar rug recht en kijkt niet opzij als ik aankom. Haar glanzende haren reiken bijna tot haar billen. Ik maak mijn riem alvast los. Het liefst zou ik haar nu al bespringen, maar iets houdt me tegen. Pas als ik recht voor haar sta, kijkt ze tussen haar lange wimpers door naar me op. Ze houdt zich sterk, maar haar uitdagende blik maakt al snel plaats voor een emotie die ik niet eerder bij zo’n meisje heb gezien. Verbijstering. En dan dringt het ook tot mij door. Het voelt alsof de grond onder me opensplijt, terwijl mijn hart een poging doet daar keihard doorheen te zakken. Het paniekcentrum in mijn hersenen seint dat ik moet maken dat ik wegkom, maar ik sta aan de grond genageld. Haar mond gaat langzaam open, ik hoor haar adem haperen. “Pap?” En dan weet ik het. Het is voorbij. Woede overmeestert mijn stille paniek. Die klootzak beneden gaat eraan.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow wat een goed verhaal! In het begin dacht ik: gatsie, weer zo'n viespeuk, maar je hebt er een prachtig eind aan gebreid :) Heel verrassend.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Gaya, je plot getuigt van een ranzige krankzinnigheid voor mij. De opbouw is ook ronduit fraai te noemen. Het schokeffect misselijkmakend. Kan ik een paar dingetjes zeggen die mij opvielen? In de openingszin (die m.i. belangrijk is) [staat mijn glas al ingeschonken voor me klaar.] vind ik mijn glas versus voor me dubbelop en ook ingeschonken versus klaar. Dat het dochtersmeisje 'verbaasd' zou kijken te 'zwak'; het kind kan m.i. alleen maar verbijsterd zijn geweest. En zoek je naar adem? Je verhaal behoort tot de top drie van hier geschetste narigheid! })

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nooit meer doen, Gaya, beginnetjes van een ander overnemen. Dan loop je het gevaar dat ik je van de lijst van toptalenten naar beneden laat glijden. De rest is des Gaya's, je gebruikelijke kwaliteitsniveau. De clou vond ik verrassend. Let wel op infocompactheid. Je zegt, zij het met andere woorden, hier en daar hetzelfde in de zin van dat het niets toevoegt aan het beeld dat ik als lezer reeds heb geabsorbeerd. Analyseer wat je wilt zeggen en overbrengen, en kies daarbij een formulering of voorbeeld. Schrap wat daaraan niets toevoegt. Je zult zien dat daardoor het verhaal meer engageert, omdat de lezer geconcentreerder gaat lezen, móét lezen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties. @Allie: het ís ook weer zo'n viespeuk. Een echte :P @Mili (en @Leonardo): De openingszinnen geven inderdaad overbodig veel dezelfde informatie. Als het glas al klaarstaat, dan is het wel duidelijk dat ze op hem rekenen, etc. En verbijsterd, inderdaad. Verbouweerd, verafschuwd. @Leonardo: Vind je dat de opening te clichématig, of heb ik daadwerkelijk iemands openingszin gekopieerd? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik van je toplijstje verdwijn! @janpmeijers: Ik vond het vanzelf spreken. Maar je vraag bewijst dat dat niet zo is. Ik heb expres niets geschreven in de trant van 'het zal je dochter maar zijn', omdat de HP er m.i. nog niet eerder bij had stilgestaan dat dat daadwerkelijk een optie zou kunnen zijn.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen, je schrijft echt mooi, maar er knarst iets. Zou een vader zijn dochter niet herkennen onmiddellijk als hij haar ziet? Zelfs mijn bompa herkent me op 300 meter.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of mijn vader me zou (willen) herkennen in mijn ondergoed, op zo'n plek compleet buiten de gangbare context. Maar je hebt wel een punt. Oorspronkelijk idee was dat hij haar zou herkennen en zich dan pas zou realiseren dat hij een dochter had. Maar ik had al teveel woorden, en bovendien zou zij hem dan wellicht niet direct herkennen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ergens in het midden voelde ik em aankomen... het zou toch niet? En jawel hoor, mijn angst voor het einde bevestigd. Een goed verhaal, zeer sterk geschreven!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo: Vind je dat de opening te clichématig, of heb ik daadwerkelijk iemands openingszin gekopieerd? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ik van je toplijstje verdwijn!
Natuurlijk heb je geen plagiaat gepleegd, maar ik probeerde uit te drukken dat je begin niet des Gaya's is. Ik zal je volgende verhaal beslist weer lezen, hoor! Cream always rises to the top, al duurt het bij sommigen wat langer dan bij anderen ;).

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, afgaande op de titel dacht ik dat het over vis zou gaan :p Heftig verhaal inderdaad, en wat een mooie wending aan het einde! TOP!!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heftig verhaal. Ik werd misselijk van het begin, wat een vieze mensen zijn er toch. Goed voor hem dat hij dit meemaakt. Weet hij ook hoe dat voelt.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
hu, wat een naar verhaal! je hebt je hp goed naar neergezet (ik geloof ook niet dat hij zijn leven betert, alleen dat hij wraak wil nemen op degene die zijn dochter in deze situatie gebracht heeft)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven! Spannende opbouw, duidelijk. Op de valreep gelezen maar ik ben blij dat ik het niet heb overgeslagen! :thumbsup: Ondanks het foute onderwerp natuurlijk. [ Spartelend van doodsangst vind ik ze het lekkerst.] Gruwelijk!