Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#43 slecht

wekelijkse schrijfopdracht #43: Slecht Mijn zintuigen staan op scherp. Ik voel de zon branden in mijn nek, de tegels schuren aan mijn benen. Ik voel hoe mijn hand wil trillen en hoe ik hem bedwing. Maar bovenal voel ik iets wat ik niet kan duiden. Een heerlijk gevoel giert door mijn lijf. Spanning? Macht, eerder. Ik voel mij oppermachtig en geniet. Ik geniet van het geknetter dat ik meen te horen. Van de vage schroeilucht die ik ruik. Ik zuig het allemaal op en voel mijn macht groeien. Ik heers over leven en dood. En hoe. Ik laat me niet meer weerhouden door spijt en mededogen. Ik laat me leiden door fascinatie. Ik hoor de voetstappen achter me wel, maar kan me niet losrukken van mijn werk. Ik laat de roepende stem niet tot me doordringen. “Hé, hoorde je me niet?” Ze komt te dichtbij. Ik dwing mezelf om te kijken. Haar aan te kijken. “Ik vroeg wat je aan het doen was.” Ik voel mij krimpen onder haar blik. Mijn macht wegsijpelen. Ik voel schaamte. Mijn vingers friemelen, terwijl ik probeer weg te kijken. Weg van haar, weg van mijn werk, gewoon ver weg. Wat heb ik gedaan? Ze kijkt over mijn schouder. “Oh! Dat kan toch niet! Als jij je vergrootglas gebruikt om onschuldige mieren te martelen, neem ik het weg.”

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, zonder meer een pareltje wat je hier geschreven hebt. Geen woord teveel of te weinig en daarbij de juiste woordkeus. Perfect uitgebalanceerd. Alle achting. Ik moest het wel twee keer lezen, omdat ik er in het begin niet de juiste beelden bij had. Maar de herlezingen waren puur genieten. :thumbsup: Uit de zin: ‘Ik laat me niet meer weerhouden door spijt en mededogen’, begrijp ik dat het jongetje (het moet een jongen zijn) al iets ouder is. Hij kent het gevoel van medeleven al, maar heeft daar voor het moment geen boodschap aan.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit de zin: ‘Ik laat me niet meer weerhouden door spijt en mededogen’, begrijp ik dat het jongetje (het moet een jongen zijn) al iets ouder is. Hij kent het gevoel van medeleven al, maar heeft daar voor het moment geen boodschap aan.
Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar de leeftijd van HP.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, Ik denk ook dat het een jongetje is - die betrapt wordt door zijn moeder. Hij voelt dan schaamte. Mooi stuk. Denk wel dat sommige woorden te volwassen zijn, zoals: oppermachtig, mededogen en fascinatie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, Ik denk ook dat het een jongetje is - die betrapt wordt door zijn moeder. Hij voelt dan schaamte. Mooi stuk. Denk wel dat sommige woorden te volwassen zijn, zoals: oppermachtig, mededogen en fascinatie.
Ik heb het gelezen als de terugblik van een volwassen man.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, De beleving van de HP is in tt, dat rijmt mijns inziens niet met een terugblik. Misschien kan schrijvenmaar uitsluitsel geven (?)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, ik vond het heel leuk te lezen. Mooie opbouw, goed gekozen taal voor deze tekst. Genoten!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@dos en @janp Tijdens het schrijven was ik me er van bewust dat leeftijd en formulering niet helemaal congrueerden ... ik heb er lang en diep over nagdacht - toch zeker 5 min - en besloten dat het mij eigenlijk geheel niet stoorde. Voor mijn gevoel pasten deze woorden toch echt het best bij deze tekst, deze sfeer. Toen begreep ik dat er hier commentaar op zou komen en ben ik na plaatsen er toch een beetje over blijven denken. Hoe mij te verdedigen/ verklaren? Ik heb geen betere reden dan dat ik deze tekst wel vond lopen en pogingen tot ander taalgebruik tot mindere resultaten leidden. Het kan een terugblik zijn. Ik blik ook wel eens terug in de t.t. "Ik zie het zo voor me. Daar zit ik ..." Ik verbaas me trouwens regelmatig over de formuleringen van kinderen, wat dat betreft kan eigenlijk ook alles. En dit is wellicht ook een beetje een zonderling type ... Hij leek me in elk geval niet al te jong; heeft toen hij het trucje voor het eerst vernam wel medelijden gevoeld, maar is daar nu overheen.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, dank voor je toelichting. Dan houd ik het op een jongen van 10 die na schooltijd regelmatig door oma/opa wordt opgevangen - opa kijkt altijd journaal en oma leest hardop uit de bijbel, zo vergaart hij zijn vocabulaire :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig schrijvenmaar.... "ik heb er lang en diep over nagedacht - toch zeker 5 min" :lol: :lol: :lol: Met een vergrootglas nog wel! Jij schurk! Mierendoder! :\\ Eindelijk weer een stukje van jouw hand. Ook al worden er mieren geslachtofferd. Heerlijk, heerlijk, heerlijk!

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begon me al zoveel enge scenario's te bedenken. En toen kwam er de opluchting, alhoewel, mieren hebben ook gevoel... Lekker sadistisch geschreven met een goed gevoel voor mystiek.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, fijn dat we weer van je horen, je weer tijd vindt om hier te schrijven. Zelf zat ik ook een beetje met de vocabulaire van het kind. Daar is hierboven al uitbundig over gediscussieerd. Jouw invulling van deze opdracht is bijzonder te noemen, minder gruwelijk dan waartoe wij ons genoopt voelden. En een paar mieren minder ... de aarde is ervan vergeven.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met voorgaande commentaren. Dit stuk intrigeert me schrijftechnisch. Jeukende mieren. Veel zinnen beginnen met "ik", maar gek genoeg vind ik dat niet storend in dit geval. Ik wil weten waarom dat zo is ...

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, Zou het kunnen dat het veelvuldige gebruik van 'ik' in het onderbewuste van de lezer de 'egocentrische houding' van de HP - en dus ook de dieperliggende betekenis van de tekst versterkt?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ryn #15 Ja, een goed punt. De "ik"-zinnen focussen op het personage en niet zozeer op de scène ook. Daarnaast geeft het een cadans, haast alsof de hp steeds met zijn hoofd tegen de muur bonkt. Voor mij is het belangrijk om te begrijpen waarom het werkt. Dan kun je het mogelijk eens toepassen in je eigen schrijfsels.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Opvallend dat dit soort praktijken nooit aan een meisje toebedacht worden :) Met plezier gelezen. Je ritme is (ook bewust t.t.) prachtig.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Opvallend dat dit soort praktijken nooit aan een meisje toebedacht worden :) Met plezier gelezen. Je ritme is (ook bewust t.t.) prachtig.
Jullie branden met een vergrootglas de ogen uit een schildpadpop. Zo gebood ik ook mijn zusje te doen. 'En als jij het niet doet', zei ik erachteraan 'dan doe ik het.' En zo geschiedde. Ze is er nooit overheen gekomen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
misschien werkt het juist, lieve Leonardo, schrik niet, omdat het losstaat van alle theorie soms moet je een tekst gewoon voelen en schijt hebben aan hoeveel herhaling en alliteratie er in zit dat kan iedereen in zijn eigen schrijven toepassen werkt trouwens het beste als je een beetje moe bent

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als iets werkt, maar je weet niet waarom, ben je veroordeeld tot toeval in toekomstig succes. Ik ben eens dat je vanuit je buik moet schrijven, losgemaakt door verdovende middelen, vermoeidheid of een andere uitschakeling van de ratio. Als de sluier is opgetrokken mag het verstand weer. Waarom denk je dat ze zeggen: schrijven is schrappen?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ja, waarom zeggen ze dat eigenlijk? alle schrijftheorie is natuurlijk achteraf verzonnen; aan jou de schone taak genoeg teksten met een soortgelijk effect te vinden en de gemene deler, en daarmee dr theorie erachter, te benoemen. ik ben benieuwd serieus

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het mooi hoe je de spanning opbouwd. Trouwens een mier doden is niet zo onschuldig als het lijkt. Topcriminelen zijn ook ooit begonnen als kruimeldiefjes....

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je bouwt de spanning goed op en je zette ons even flink op het verkeerde been. Ik moest glimlachen om je plot, ik zag het kind (ik ga er tenminste vanuit dat het een kind is) al zitten.