Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wekelijkse schrijfopdracht 43. Een begin.

Een begin. Huilend hang ik de was op. Ik voel nauwelijks de pijn in mijn gezwollen spieren maar vooral de pijn van weer niet kunnen voldoen aan zijn verwachtingen. Hij wil een vrouw die zuinig is, die kan rondkomen van 30 euro in de week. Hoe ik ook mijn best doe, op donderdag is het geld gewoon op. Gisteravond heb ik al mijn moed bij elkaar geraapt en hem gezegd dat een gezin met drie kinderen meer nodig heeft. Hij werd woedend. Greep me bij mijn armen, duwde me in een hoek, sloeg me. Schreeuwde dat ik de slechtste vrouw ben die op aarde rondloopt. De slechtste vrouw en de slechtste moeder. Dat ik het niet waard ben om te leven. Dat ik blij mag zijn dat hij me nog 30 euro geeft. Dat ik bij iedere andere man zou verhongeren. En ik weet het. Ik ben slecht. Mijn hele leven al geweest. Zelfs mijn ouders konden niets met me beginnen. Ik verdien ook niet beter maar ik wil het zo graag voor de kinderen… Zij kunnen er niets aan doen dat ze mij als moeder hebben. De bel gaat. Hij zegt altijd dat ik niet open mag doen. Dat niemand hier iets te zoeken heeft. Hij wil geen pottenkijkers. Maar hij is er nu niet. Zal ik…? De bel gaat weer. Ik gluur voorzichtig langs het gordijn. Er staat een vrouw voor de deur. Ze ziet er aardig uit. Ik open de deur op een kiertje. “Goedemorgen mevrouw”, zegt een vriendelijke stem. “Ik ben Shanna van Veilig Thuis en ik kom voor u!” Voor mij? Er is nog nooit iemand voor mij gekomen. Ik heb geen vrienden. Ik aarzel even, maar laat haar toch binnen. Op dat moment weet ik nog niet dat deze beslissing mijn leven zal veranderen.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eigenlijk best een triest verhaal (niet in de zin van slecht geschreven, helemaal niet), de arme HP die van iedereen hoort dat ze slecht is en dat ook nog geloofd. Hoop dat de ontmoeting met Shanna haar kan helpen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat RichardOtten hierboven de reactie heeft gegeven die ik ook had kunnen geven. Dit is een knap verhaal. Je kunt je bijzonder slecht voelen zonder het daadwerkelijk te zijn. Ook al een interessant gegeven (al veel interessante gegevens deze week). Van dit verhaal wil ik ook graag meer weten. De HP lokt nieuwsgierigheid uit.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig verhaal Karin. Het verhaal grijpt mij aan en dus brengt het emotie over... en dus is het heel knap geschreven. Mooi. Heel fijn om te lezen (al is het natuurlijk triest).

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is ook triest wanneer iemand van kind af aan te horen krijgt dat ze slecht is en dit steeds bevestigd wordt. Ze weet niet beter. Het verhaal eindigt gelukkig met hoop! Bedankt voor jullie reacties!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven @Karin. Ik denk dat je over een buitenlandse vrouw schrijft als zij werkelijk niemand zou kennen. Men heeft geen idee hoeveel vrouwen van elders in Nederland zijn opgesloten door 'manlief' die zijn poten niet thuis kan houden. Dan verbaast het mij een beetje als dat zij Shana zou begrijpen. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Cijfers tot honderd schrijf je m.i. voluit.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Triest hoe gevoelens van anderen kunnen worden verinnerlijkt, waardoor een slecht zelfbeeld ontstaat. Het gebeurt helaas. @Karin, je hp laat dit overtuigend zien. Ik vind, dat je haar goed en geloofwaardig hebt neergezet. Kennelijk zijn de buren alert geweest en hebben zij hulp ingeschakeld

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow! Mooi om te lezen,ik had echt een "feel good" moment! Zou inderdaad leuk zijn als er een (kort) vervolg zou komen!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Karin Je appelleert aan mijn rationaliteit, niet aan mijn emotie. Je beschrijft haar ellende, maar ik voel het niet. Ligt natuurlijk ook aan mijn inlevingsvermogen, maar ik wil (als lezer) niet geïnstrueerd worden wat ik moet vinden of voelen. Neem de tweede zin: ik wil voelen dat ze de wanhoop nabij is omdat ze niet aan de verwachtingen kan voldoen van haar echtgenoot; ik wil het niet opgelepeld krijgen. Verder niks van me aantrekken. Velen hier zijn juichend over je verhaal, dus je hebt een publiek en ik zal het wel onjuist zien. Het verhaal zelf (de plot) vind ik overigens origineel gevonden.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Leonardo Pisano, Ik denk niet dat het een kwestie is van iets onjuist zien. Een verhaal spreekt je aan of niet. Als een boek mij niet raakt leg ik het ook aan de kant. Ik begrijp wat je bedoelt wanneer je zegt dat ik appelleer aan rationaliteit, meer dan aan emotie. Ik zie het als een uitdaging om daar aan te werken want ik heb inderdaad vaak de neiging om meer beschrijvend dan inlevend te schrijven.