Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#42: Sander

“Hoeveel had u er gehad willen hebben?” De vrouw met het groene schort kijkt me aan. Ik kom hier al een jaar of vier, sinds ik hier in de buurt kwam wonen, voor het eerst op mezelf. “Genoeg voor vier… nee drie personen,” zeg ik. Ik moet er nog steeds aan wennen. “Had u ze geschild willen hebben?” “Graag,” antwoord ik, achtergebleven velletjes kan ik me absoluut niet permitteren. “Bokkenlullen,” noemde Sander ze vroeger altijd, en mijn moeder kreeg steevast een rood hoofd. “Nou, nou, houd je fatsoen,” zei ze dan, maar ik moest altijd lachen om mijn broer. “Past echt bij het voorjaar,” zegt de vrouw met het schort terwijl ze het zakje op de toonbank legt, “had u anders nog iets gehad willen hebben?” Ik kijk de vitrine door. “Doet u me daar ook maar een bakje van,” en ik wijs. Vroeger plukte ik deze altijd zelf, met mijn vader en Sander, in de duinen achter ons huis. Hele emmers namen we mee, en mijn broer en ik zaten onder de schrammen van de struiken. Thuis maakte mijn moeder er jam van. Maar sinds het ongeluk van Sander… Afgelopen november was het alweer drie jaar geleden. Ik slik, maar de mevrouw met het schort lijkt het niet te merken. “Zoiets?” zegt ze, en ze laat me het bakje zien, “lekker voor bij het dessert.” Vandaag zou Sander precies vijfentwintig geworden zijn, ik heb mijn ouders uitgenodigd, we vieren vanavond zijn verjaardag. Ik reken af, ik moet twee keer de pincode invullen omdat ik er met mijn gedachten niet bij ben. “Een fijne dag nog,” zegt de mevrouw van de winkel. Nee, een fijne dag gaat het niet worden, en ik kijk naar de lucht als ik buiten sta. “Maar we doen ons best, Sander,” fluister ik naar de wolken.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bernadette Jansen, Een integer verhaal. De dochter nodigt haar ouders uit ter gelegenheid van de verjaardag vd overleden zoon. De vrouw van de winkel weet van niets. De herinnering aan het bramen plukken vind ik erg geslaagd. terzijde: drie keer 'de mevrouw met het schort ' hoeft voor mij niet :) )

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoeveel had u er gehad willen hebben. Hierbij struikelde ik even. Ik denk, omdat ik het zelf in spreektaal niet gebruik. Voor de rest kan ik goed meeleven met het personage, omdat ikzelf recent ook een groot verlies hebben moeten verwerken.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Asperges Bernadette? Behalve inderdaad te veel schorten heb je een fijngevoelig entree op het forum gemaakt. Succes met je komende verhalen. O, een vraag. Waarom kun je je geen velletjes permitteren?

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reactie! #"Hoeveel had u er gehad willen hebben": ik kom uit de omgeving van Amsterdam, en daar hoor je dit nog regelmatig in de winkels, vooral de 'ouderwetse' verswinkels. #Geen velletjes permitteren: misschien niet helemaal handig uitgedrukt, maar hp wil dat het etentje perfect wordt, en door velletjes weet je bovendien dat het om asperges gaat. "liever geen achtergebleven velletjes" ofzo is wellicht beter. #schort: point taken!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Origineel ingevuld, het gevoel goed neergezet door de tegenstelling van het dagelijkse ding doen (= boodschappen- het leven gaat door) en het stilstaan bij het verdriet. Jouw HP heeft een goede band met haar ouders en is erg lief. De standaard zinnen van de dame achter de toonbank hoort men idd in 'ouderwetse' verswinkels! Graag gelezen en ik kijk uit naar jouw volgende weekopdracht invullingen! :thumbsup: