Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#42 Drie kilo

Het is koud binnen. Voor mij staan vier Chinezen die luid pratend hun bestelling doen. De bakken vol met ijs en de getegelde muren geven het effect van een koelcel. Ik pak mijn handschoenen en kruip weg in mijn jas. De Chinezen lachen en betalen. 'Ik wil drie kilo,' zeg ik en de Amsterdammer achter de toonbank lacht. 'Feestje, meissie?' De Chinezen brengen hun bestelling naar de auto die buiten voor de deur staat. 'Die grote of die kleine, wat wil je? Net vers allemaal.' 'Die grote,' zeg ik.' 'Wel effe een beetje lachen hé, vandaag, anders krijg je rimpels, het leven is een feestje, maar die slingers moet je zelf ophangen!' Hij schatert en ik voel mij ontdooien. 'Mijn moeder komt,' zeg ik, 'vorige week was ik jarig. Vandaar.' Hij weegt drie kilo af en doet ze in een plastic zak. De krant van eergisteren gaat er om heen. 'Maak er een leuk avondje van, schat,' schalt hij door de koelcel. Thuis gaat de telefoon. 'Ik ben ziek, ik heb het koud,' zegt mijn moeder. 'Mam, nee! Dan blijf je heel even, vorige keer kon je ook al niet.' Ze komt dan toch. Omdat ik zo aandring, vermeldt ze nog even. De pan zet ik op. De witte wijn giet ik erbij. Als ze binnenkomt kijkt ze boos, zoals altijd. 'Wel schudden na zes minuten,' zegt mijn moeder en wijst naar de pan. 'Eerst vermoorden dan schudden,' benadrukt ze nog eens. Even lijkt het of ze lacht. Ze controleert of de deksel goed zit. 'Hoe is het met je, mam,' vraag ik. 'Maaahhh, het houdt niet over, maar goed, dat begrijp jij niet.' Ze kijkt venijnig. 'Met jou?' vraagt ze zonder enige belangstelling. Ik zeg maar niets. De deksel kleppert, het water ontsnapt. Ik kijk naar mijn moeder en naar haar mond. Gesloten. Dicht in een strakke streep. 'Nu laag,' schreeuwt ze. Ik draai het gas laag. We lopen naar de kamer. 'Wijntje mam? Doen we net of het gezellig is.' Ze knoopt het bovenste knoopje van haar jas open en gaat zitten.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk geschreven Maddy. Wat mij opvalt... de viswinkels zijn in trek bij de schrijvers op het forum en... de ouders zijn vanwege bemoeizucht niet echt geliefd... al moet ik mij hoeden om niet te veralgemenen :( Maar ik wil wel bij je komen eten hoor. Lekker!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De sfeer is goed voelbaar! Leuk en mooi neergezet! Ik zou zelf niet zo snel kreeft klaar maken voor een relatief normaal etentje met m'n moeder, maar goed, als iedereen hetzelfde zou doen word het ook zo saai. Dat ze opeens gaat schreeuwen vind ik wel wat apart.. Ik neem aan dat ze allebei nog in de keuken stonden? De een na laatste zin vind ik erg pakkend, dat is echt de trendsetter wat betreft de sfeer van het stuk en wat je er mee wilt uitstralen, vind ik.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Die grote' zeg ik.' 'Wel effe een beetje lachen hé, vandaag, anders krijg je rimpels, het leven is een feestje, maar die slingers moet je zelf ophangen!' Hij schatert en ik voel mij ontdooien.
Als ik het goed begrijp na de tweede keer lezen, wordt het tweede door de vrouw gezegd en niet door de verkoper. ? Leuk, herkenbaar, verhaal.
'Wijntje mam? Doen we net of het gezellig is.'
heerlijk! leuke afsluiting

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
-Wijntje mam? Doen we net alsof het gezellig is- Dat maakte het verhaal helemaal voor mij. Ik kan gewoon horen hoe dat wordt uitgesproken. Mooi in dit verhaal vind ik dat de frustratie echt het scherm uitspat onder het lezen. Dat heb je mooi vastgelegd.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddy De zure relatie had voor mij wat subtieler gemogen. Ik vind het nu ongeloofwaardig overkomen en zoals janp in #5 zegt, snap ik niet waarom ze bij haar dochter gaat eten. Zeurpuntjes: Hier en daar staat de dialoog door elkaar (ontbreekt nw alinea). Op één plaats heb je de citaatkomma (heet die zo?) achter de afsluitende aanhalingsteken staan (dus ', ipv ,') en hij is ook op een plaats vergeten (achter "Die grote") "Net vers allemaal" is dubbelzinnig. Met opzet?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, wat mij betreft mogen de Chinezen meer naar de achtergrond. De zin [De Chinezen brengen hun bestelling naar de auto die buiten voor de deur staat.] doet er m.i. niet zo veel toe. Ik weet niet of @Lucius weet hoeveel drie kilo kreeft kost :) maar ik vermoed dat je hp mosselen is gaan kopen. De dochter heb je als een schat neergezet en de moeder als quasi onmogelijk. Toch is het haar moeder voor wie zij haar best doet. Een felle problematische verhouding die er kan zijn tussen moeder en dochter heb je heel duidelijk gebracht.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan het dat je hier wisselt van perspectief? Wel schudden na zes minuten,' zegt haar (mijn?) moeder en wijst naar de pan. 'Eerst vermoorden dan schudden,' benadrukt ze nog eens. Even lijkt het of ze lacht. Wat betekent: 'het houdt niet over?'

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mmmm, mosselen! :nod: Ik vind het niet zo voor de hand liggen dat chinezen mosselen eten. De verwijzing naar de auto van de chinezen deed mij vermoeden dat het verhaal een totaal andere kant op zou gaan. Ik hoop dat de HP haar pogingen om de moeder dochter band te verstevigen snel opgeeft. Het accepteren van de slechte band behoedt haar voor meer teleurstellingen. De laatste twee zinnen zeggen eigenlijk alles! :thumbsup:

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zelf niet zo snel kreeft klaar maken voor een relatief normaal etentje met m'n moeder, maar goed, als iedereen hetzelfde zou doen word het ook zo saai. .
Ik dacht dat de ijzige dames mosselen aten, maar kan me vergissen natuurlijk.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pffff, eerst alles lezen, dan pas reageren, Con! .
Op één plaats heb je de citaatkomma (heet die zo?) achter de afsluitende aanhalingsteken staan (dus ', ipv ,')
Dat heb ik zó vaak! Dan moet ik bij wijze van spreken een boek open slaan om te kijken hoe het moet. Bizar!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Is drie kilo niet heel veel? Wat het dan ook is. Gezellig etentje. Paste de moeder niet in de pan? Het zinnetje 'Doen we net of het gezellig is', doet het helemaal.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rynlandt, van harte welkom! Alhoewel ik weet dat de Zeeuwen en Belgen expert zijn in het maken ervan! @Lucius, het betrof geen kreeft maar het had gekund. Die vermoord je ook in heet water. @Maja, ik ga de dialoog wat duidelijker neerzetten. @JohannaB, het was bijna een verwerking om dit te schrijven. Dank je! @Janp, omdat dochters hun moeder dan toch maar weer uitnodigen en hopen dat het ooit eens goed zal komen. Deze dochter heeft dat gedacht. @Leonardo, ik heb even "Mosterd voor de maaltijd" geraadpleegd. Een rede voor het bezoek in het verhaal verwerkt. Dialoog/ alinea/ leestekens aangepast. Net helemaal vers, zeggen ze bij de visboer. Ik hen die uitspraak overgenomen. Dank je voor je feedback.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, ik wilde die Chinezen erbij hebben omdat die viszaak een groothandel is in Amsterdam waar altijd Chinezen inkopen doen voor hun restaurants. Het slaat nergens op, dat is waar. Soms doen dochters tot de laatste zucht hun best voor hun moeder. Ik ben zo'n dochter. Dank je! En ja , het zijn mosselen. @Anne, dat deed ze ook het liefste. Maar af en toe vroeg ik haar maar weer eens. En dan wist zij het natuurlijk beter. @Lilithx, ik ga het bekijken en verbeteren. Het houdt niet over betekent dat het niet zo goed gaat. @Marietje, de Chinezen hadden een andere bestelling. Bij de Nieuwmarkt is er een groothandel voor vis waar je ook als particulier kan kopen.Dank je!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, dank je . @Conny, ja het waren mosselen. Dank je voor je feedback. @Tja, drie kilo voor twee personen, dat lukt wel . De rest, haal ik uit de schelp en vries ik in. Heerlijk. Moeder hoeft niet in de pan, ze is er al tien jaar niet meer. Ik breng haar tot leven met dit verhaal.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg mooi geschreven, maddbrug! Ik ben het met Mili eens wat de Chinezen betreft, die laatste opmerking voegt m.i. niet veel toe. Je eindzin is briljant, je realiseert je dan dat de (lange, zware) avond nog moet beginnen. Eén zeurtje: bij "vermeld ze nog even", moet er nog een t achter 'vermeld'.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer dat de dochter zo' n slechte relatie heeft met de moeder. Het kan zo gezellig zijn. Ik ben het met de vorige schrijvers eens dat de Chinezen er iets te veel in voor komen. Ik vind het wel een aangrijpend geschreven en je hebt de sfeer gied neergezet.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.
Op één plaats heb je de citaatkomma (heet die zo?) achter de afsluitende aanhalingsteken staan (dus ', ipv ,')
Dat heb ik zó vaak! Dan moet ik bij wijze van spreken een boek open slaan om te kijken hoe het moet. Bizar!
Dat geeft niks. Ik moet mijn reputatie van kommaneuker waarmaken. Daarom moet ik er wel wat van zeggen ;)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chinezen kom je tegenwoordig overal tegen. Goed geschreven verhaal, Maddy. Moeder zal wel chagrijnig zijn omdat ze zich niet lekker voelt. Moet 'Maaahhh' niet op een nieuwe regel, of is het ma niet die hier antwoordt. Een vraagteken achter 'Met jou' ?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, wat moet dat moet. Ik neem je kommaneukerij graag ter harte, hoewel dat erg vreemd klinkt. @Dos, jouw oplettendheid voor de vraagteken klopt. 'Maah' is ook verhuisd naar de volgende regel. Hoe het toch bestaat dat ik, de mens steeds fouten maak en die niet zie, is het dom of een raadsel. Wordt het opgemerkt, dan denk ik meestal, 'o ja, klopt, niet gezien.' Daarom ben ik zo blij met feedback.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi treurig verhaaltje Maddy, ik kan me gelukkig niks voorstellen bij een schreeuwende moeder. Die van mij maakt veel lawaai en brengt het geluid van een kukelende haan of een misthoorn voort als het zicht op de skipistes te beperkt is, maar schreeuwen doet ze niet. Het zinnetje: 'Ze knoopt het bovenste knoopje van haar jas open en gaat zitten.' is groots. Echt gezellig zit dat mens daar. Het moet niet heel veel gekker worden natuurlijk.