Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#42 - De krant van gisteren

Als kind vond ik het er altijd al stinken. Elke vrijdag - ja, élke vrijdag - moest ik met mijn moeder mee naar die winkel. Zodra ik de straat in kwam, ging mijn peristaltische beweging in reverse-modus. “Gezond,” zei de meneer van de winkel steevast, en hij onderstreepte zijn stelling met dat kakellachje van hem. Dan moet je het wel door je strot kunnen krijgen, dacht ik dan, maar ik lachte mee, want in een flats tegen mijn hoofd had ik geen trek. Ik knikte dus maar net zo verwoed als ons buurjongetje. Die deed dat te pas en te onpas; hij bonsde ook met zijn kop tegen de muur. Mijn ouwe lui komen eten en het ‘wel gezond, hè?’ van mijn moeder tettert nog na in mijn oren. Vandaag is het vrijdag en sta ik weer in die vermaledijde winkel. Ik ben de enige. Zou het door de crisis komen? Vroeger met mijn moeder waren er altijd klanten. Dan stond ze uren te kleppen met die andere vrouwen om mij te treiteren. De meneer van de winkel is dood, geloof ik. De vrouw die de winkel nu drijft, zegt weinig. Er kan geen lachie af. Niet dat ik dat erg vind: des te eerder kan ik weg. Met een flats flapt ze dat ding in de krant van gisteren en vouwt het toe. Net als de meneer van de winkel vroeger altijd deed. Ik bespeur enkele grijze haren. Daarover klaagde dat mens dat zich mijn moeder noemt altijd. Komt misschien van dat gezonde eten, dacht ik dan, maar ik durfde dat niet te zeggen. Tegenwoordig zou ik niet weten of ze er nog over mauwt. Ik spreek mijn verwekkers alleen als ze zichzelf uitnodigen op mijn verjaardag. Gelukkig is het niet ieder jaar vrijdag de dertiende.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, Ik moest gniffelen om de zwartgallige humor of noem je het cynische humor. De peristaltische beweging heb ik bij mezelf redelijk onder controle bij het bezoek aan exotische vismarkten - die ook behoorlijk stinken. Al geef ik toe dat ik "peristaltische" even moest opzoeken. Leuk dat ik er weer wat heb bijgeleerd. Het dwarse denken van het jongetje vind ik ongehoord grappig. Erg leuk geschreven.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn toch vaak de moeders die een impact maken bij de schrijvers :P. Leuk verhaal Leonardo. Vind het grappig dat je het woord "Mauwt" gebruikt, in contrast met de viswinkel.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht eerst dat je in een groentewinkel stond. Pas toen de vis in het papier werd gesmeten snapte ik dat je in een viswinkel stond. Weer die moeder die de HP tegenwerkt. Graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Koude emoties en de krant van gisteren. Toevallig schreef ik ook over die krant, zonder dat ik jouw stukje had gelezen. Goede tekst, lekkere sfeer.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wederom een niet zo liefdevolle ouder-kind relatie. Veel stukjes gaan hierover, ook die van mezelf hoor, maar erg fascinerend dat mensen voor dit thema kiezen. Zal men echt allemaal een slechte jeugd hebben gehad? Of roept een opdracht met 'ouders' nou eenmaal om een conflict tussen ouders en kind? Het lijkt erop dat we hier niet echt van 'feelgood' stukjes houde.. Enfin, ik vond je stuk pakkend en meeslepend!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt inderdaad alsof de verknipte ouder-kind relaties het goed doen deze week. Ik vind dit een mooi sfeervol verhaal. Een dingetje, waarschijnlijk heel persoonlijk. Je scrhijft: Er kan geen lachie vanaf. Lachie haalde mij uit het verhaal. Voordat ik het verhaal af kon lezen moest ik eerst nadenken over woorden die eindigen op ie.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@allen - bedankt voor jullie reacties @Johanna - ik had voor lachje kunnen gaan, maar ik koos voor "lachie" omdat dat zijn gedachte iets minachtends geeft. Als je erdoor uit het verhaal wordt getrokken, schiet het zijn doel voorbij. Goed dat je me hierop wijst.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Leonardo, je verhaal geeft mij het gevoel dat je over een straatjochie in Londen schrijft, decennia geleden. Er druipt iets van (geestelijke) armoede af. Ik zoek naar je napalm en voor mij is dit het beeld van het hoofdbonkende buurjongetje. Dat is een onverwacht beeld in het zoon-moeder-viswinkelverhaal en toch past het perfect in deze grimmige setting of eerder, onderstreept het nog meer. Het ww mauwen vind ik heerlijk en wordt te weinig naar mijn smaak gebruikt. Vandaag schoot er gubbekop in mijn hoofd dat er maar niet uit wil. Voor mij praat je écht uit je hoofdpersoon en ik weet uit ervaring dat dat een van de grootste struikelblokken kan zijn.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leonardo, de mauwt viel mij natuurlijk ook op. Ik weet niet of het met opzet was, maar het was wel een leuke tegenstelling met de viswinkel. De tweemaal flats in je tekst viel me ook op. Ergens stoorde me dat lichtjes, maar dat is puur eigen mening en helemaal geen opmerking.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mistroostige sfeer zet je neer! De HP ondergaat de gehele situatie lijdzaam. Knap gedaan! Ik moest nadenken over de reverse van de peristaltische beweging. Welke peristaltische beweging van de maag gaat reverse? In de tegenovergestelde richting zodat de HP het overgeven juist terugduwt of juist de peristaltische beweging van maag naar de darmen die omgekeerd wordt., dus de HP geeft over? Het intrigeert me waarom het buurjongetje wordt genoemd. Heb jij daar een bedoeling bij? Herkenbaar: vrijdag visdag is nog steeds in veel Katholiek gezinnen gebruikelijk. :)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een grimmige sfeer wordt er neergezet. Mij viel ook dat bonkende buurjongetje op. Hij versterkt het beeld van de buurt, waarin kennelijk weinig liefde te vinden was. Heel goed. geschreven. Het woord flats kende ik niet in deze betekenis. Kennelijk zo belangrijk, dat het twee keer wordt genoemd.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De tweemaal flats in je tekst viel me ook op. Ergens stoorde me dat lichtjes, maar dat is puur eigen mening en helemaal geen opmerking.
en ook @Nel: Het woord is ongebruikelijk en daarom valt een herhaling op. Bewust gedaan. De flatsen van die vissen op de krant roepen weerzin op.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een mistroostige sfeer zet je neer! De HP ondergaat de gehele situatie lijdzaam. Knap gedaan! Ik moest nadenken over de reverse van de peristaltische beweging. Welke peristaltische beweging van de maag gaat reverse? In de tegenovergestelde richting zodat de HP het overgeven juist terugduwt of juist de peristaltische beweging van maag naar de darmen die omgekeerd wordt., dus de HP geeft over? Het intrigeert me waarom het buurjongetje wordt genoemd. Heb jij daar een bedoeling bij? Herkenbaar: vrijdag visdag is nog steeds in veel Katholiek gezinnen gebruikelijk. :)
Anti-peristaltische beweging van de slokdarm ... Het buurjongetje is bagger. Heeft geen echte functie en hoort te sneuvelen in de herschrijf. Ik wilde eerst 3 februari als zijn verjaardag maken, de dag van de heilige Blasius. Het verhaal gaat dat hij twee kaarsen kruiste voor de keel van een kind waardoor de verstikking door een visgraat werd verholpen. Besloot dat uiteindelijk te laten schieten. Bedankt voor het lezen en je fb.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal - dat van de heilige Blasius. Wist ik niet en ik weet ook niet wat "bagger" betekent. Jouw stukjes zijn heel leerzaam. Hebben jullie nu allemaal van die vervelende ouders? Blij dat ik die van mij niet gekend heb alhoewel ze van ouderdom gestorven zijn.....Vraag me af hoe mijn kinderen over mij denken/schrijven? :o

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat een heerlijk stukje. Ik zie het voor me. Nee, we hebben niet allemaal rotouders. Het komt door de coaches. Die hebben een slechte invloed op ons.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski - bedankt voor het lezen en je lieve commentaar. @Fenne - blij dat dat geflats geen andere associaties bij je oproept. @Conny - uit jouw mond is dit een bloosmomentje. @Nicole - bedankt voor het lezen. Ja, woordgebruik, ritme, toon en dat soort zaken zijn aspecten die naar mijn stellige overtuiging in het onbewustzijn van de lezer worden geregistreerd en daarmee zijn leesbeleving versterken. Zeker in het begin van een scène besteed ik daaraan dan ook veel aandacht. Leuk dat je bevestigt dat het dit keer goed is gelukt. @Tja - leuk dat je het voor je ziet. Om nou die coaches de schuld te geven, gaat me te ver. Ze halen onze zielenroerselen naar boven, maar die zijn van ons. ;-)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig sfeervol verhaal, Leonardo, ik sluit me aan bij eerdere commentaren. Mijn associatie met 'lachie' is plat-mokums en daarom - voor mij - lastig te combineren met iemand die ook woorden gebruikt als 'peristaltische', 'reverse-modus' en 'vermaledijde' Ik kon daardoor de HP lastiger plaatsen.