Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht#42- Het geheime ingrediënt.

Het geheime ingrediënt. Vanouds rinkelt de winkelbel en de landerige geur heet me welkom. De roodbruine plavuizenvloer glimt nog steeds en de handel is zoals altijd, met veel liefde in de bruine kisten gerangschikt. Ik vraag me af hoe Ome Joop en Tante Rie hun zaak draaiende hebben weten te houden. Ik ben weer het buurmeisje dat na school binnenhuppelt om verstandig te snoepen. Zal Tante Rie het door mij vergeten te kopen ingrediënt voor het etentje met mijn ouders ook opwrijven met haar geruite schort? De weegschaal en de kassa zijn van dit digitale tijdperk. In de koelvitrine liggen kant-en-klaar maaltijden die aan de vraag van de hedendaagse klant voldoen. Waarschijnlijk is dat de invloed van de schoondochter. Arie zal na zijn militaire dienst wel getrouwd zijn. Ik glimlach als ik bedenk dat zijn brieven nog op zolder bij Pa en Ma moeten liggen. In de etalage liggen rode exemplaren te glimmen in de ondergaande zon. Ik kan de verleiding niet weerstaan en pak er één in mijn hand. Met mijn ogen dicht snuif ik de heerlijke geur op. Mijn eerste kus van Arie achterin de kas, ons plezier tijdens het oogsten, de schuurfeesten, zijn vertrek… Ma zal straks het vaste onderwerp –vriendjes- plechtig afsluiten met: ‘De liefde is het hoofdingrediënt in het recept van een gelukkig huwelijk.’ Een diepe zucht ontglipt me. ‘Marjolein?’ Zijn warme stem draait me om. In zijn tedere blik lees ik genegenheid. Nog steeds voor mij? ‘Arie!’ Kriebels borrelen in mijn buik en stromen naar buiten via mijn stralende lach. Behendig komt hij op zijn krukken achter de toonbank vandaan. Ik trek mijn wenkbrauwen op. ‘Tijdelijk souvenir van mijn laatste missie in Afghanistan.’ Hij haalt zijn brede schouders op. Zijn gekwelde blik raakt me. Ik stap naar voren en omhels hem stevig. Zijn vertrouwde geur prikkelt mijn verlangen. Heb ik mijn gewenste ingrediënt gevonden?

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een prachtige wandeling door de tijd Marietje...Ik vind het knap hoe je van de digitale weegschaal en kassa plus de kant-en-klaar maaltijden gebruik maakt om bij die oude liefde terecht te komen. Ik hoop echt dat hp haar gewenste ingrediënt gevonden heeft, zo romantisch! (en ik spreek uit ervaring ;) ).

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed stuk, met natuurlijk ruimte voor de liefde. Dat die Arie nou groenteboer is geworde. Het is wel te hopen dat die krukken echt tijdelijk zijn.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi Marietje, Nostalgie en romantiek, twee mooie ingrediënten... Ik zie het winkeltje ook een beetje voor me. Ik krijg er beelden bij, meerdere beelden. Soms bestaan ze nog wel die winkeltjes... of dat hoop ik toch.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, je weet de sfeer weer goed te beschrijven. Na de 1e zin waan ik me al terug in de tijd dat ik als kind bij de appelboer boodschappen deed (landelijke geur, bruine kisten, verstandig snoepen, oppoetsen met geruite schort ...) Waarschijnlijk gaat jouw verhaal over een romantische 'droomtomaat' :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het knap hoe je van de digitale weegschaal en kassa plus de kant-en-klaar maaltijden gebruik maakt om bij die oude liefde terecht te komen
Fijn dat je me erop wijst! Het is vanzelf gegaan. :)
Ik hoop echt dat hp haar gewenste ingrediënt gevonden heeft, zo romantisch! (en ik spreek uit ervaring ;) ).
Vertel!? Wat doet een Hollandse groenteboer in Mexico? :? Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed stuk, met natuurlijk ruimte voor de liefde. Dat die Arie nou groenteboer is geworde. Het is wel te hopen dat die krukken echt tijdelijk zijn.
Bedankt! :) Eind goed al goed dus de krukken zijn echt tijdelijk!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, Marietje, ontroerend ingrediënt! Beeldend beschreven en dan ruik je de liefde!
Het had zich op Valentijnsdag af kunnen spelen! ;) Bedankt voor je leuke reactie! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
marietje, Echte romantiek - alle ingrediënten zijn aanwezig. Heerlijk!
Na mijn laatste invullingen werd het weer eens tijd! :p Dank je wel! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi Marietje, Nostalgie en romantiek, twee mooie ingrediënten... Ik zie het winkeltje ook een beetje voor me. Ik krijg er beelden bij, meerdere beelden. Soms bestaan ze nog wel die winkeltjes... of dat hoop ik toch.
Ik denk dat ze langzaam weer in het straatbeeld verschijnen. Hier in de Hoeksche Waard ziet men ze bij de boer zelf ontstaan. Dank je wel! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, je weet de sfeer weer goed te beschrijven. Na de 1e zin waan ik me al terug in de tijd dat ik als kind bij de appelboer boodschappen deed (landelijke geur, bruine kisten, verstandig snoepen, oppoetsen met geruite schort ...) Waarschijnlijk gaat jouw verhaal over een romantische 'droomtomaat' :o
Dank je wel! :) Ik had het recept Ratatouille in gedachten met veel groente. Mijn HP had de tomaten vergeten en reed onderweg naar haar huis door een omleiding via haar oude buurt. Maar deze details zijn niet bepalend voor het verhaal en de 300 woordenlimiet verbood het. Overigens ruikt een goede tomaat heerlijk en heeft een schitterende rode kleur! ;)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is echt het ware ingrediënt vinden :). Liefdevol verhaal dat authentiek aanvoelt. Heb ervan genoten!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is echt het ware ingrediënt vinden :). Liefdevol verhaal dat authentiek aanvoelt. Heb ervan genoten!
Dank je wel, Richard! Fijn dat je gereageerd hebt! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje - je voerde me mee door de tijd. Heerlijk. Goed gedaan!
Leonardo, dank! :) :confused: Sorry, ik moet het vragen: zie je geen leerzame punten voor mijn volgend verhaal? ;)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje #19. Eigenlijk niet. Je hebt je verhaal goed opgebouwd. De flow is zoet en golvend, passend bij het genre. Je zoomt langzaam in op het heden met logica én gevoel. Hier en daar zou ik een iets andere formulering kiezen, maar dat gaat over DIT verhaal, niet over het volgende, en het zijn bovendien discutabele pietluttigheden, d.w.z. geen technische verbetersuggesties maar smaakdingen. Of wil je graag dat ik het dieper analyseer en met opmerkingen kom als: "... en de handel is zoals altijd, ..." >> er hoort een komma achter "is"?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, vindt iedereen je verhaal fantastisch en wil jij een miniminpuntje? Een landerige geur dan. Voor mij staat dit voor lamlendig/futloos, dit kun je niet ruiken en het strookt niet met je verhaal. Ik maak me weleens ongerust om al die stromen die door je buik gaan. Je loopt toch niet over op een dag dat we je moeten missen? :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje #19. Eigenlijk niet. Je hebt je verhaal goed opgebouwd. De flow is zoet en golvend, passend bij het genre. Je zoomt langzaam in op het heden met logica én gevoel. Hier en daar zou ik een iets andere formulering kiezen, maar dat gaat over DIT verhaal, niet over het volgende, en het zijn bovendien discutabele pietluttigheden, d.w.z. geen technische verbetersuggesties maar smaakdingen. Of wil je graag dat ik het dieper analyseer en met opmerkingen kom als: "... en de handel is zoals altijd, ..." >> er hoort een komma achter "is"?
Okay, misschien ben ik te leergierig! :D Over de komma twijfelde ik al. Ik vond twee too much dus koos ik alleen voor de tweede. Dus dieper analyseren mag altijd van mij! Dank voor de complimenten want ook daar groei ik van, geeft me meer vertrouwen. En tot slot maak je me toch weer nieuwsgierig naar de smaakdingen. Wat zou jij anders doen? Puur om te zien hoe het ook kan. Tenslotte heeft iedere schrijver zijn eigen stijl. ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, vindt iedereen je verhaal fantastisch en wil jij een miniminpuntje? Een landerige geur dan. Voor mij staat dit voor lamlendig/futloos, dit kun je niet ruiken en het strookt niet met je verhaal. Ik maak me weleens ongerust om al die stromen die door je buik gaan. Je loopt toch niet over op een dag dat we je moeten missen? :)
Wat moet ik toch zonder jou? :rolleyes: Jij hebt volkomen gelijk, het synoniem voor landerige geur is futloos. Hoe beschrijft men de geur van een ouderwetse groentewinkel: De geur van het (platte)land? De geur van klei/ zand? De stromen in mijn buik zijn fictief en slechts tijdelijk van aard. ;) Dank voor jouw blijk van medeleven! :{}

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk, ik houd hier zo van! Ik heb er niks op aan te merken :). Ik heb er van genoten :thumbsup:.
:D Dank je wel!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@marietje, ''‘Marjolein?’ Zijn warme stem draait me om. In zijn tedere blik lees ik genegenheid.'' Je stukje was al fijn, gevoelig, sfeervol, maar deze zin nam me helemaal mee. Mooi romantisch stukje!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is Arie nu haar neef?
:confused: Nee, haar oude buurjongen/ eerste vriendje/ ex vriend. [Ik ben weer het buurmeisje dat na school binnenhuppelt om verstandig te snoepen.] Deze zin moet dat duidelijk maken. :? In Nederland noemen we ook niet -familie -gerelateerde naasten zoals de buurman/ buurvrouw, Oom/ Tante. Is dat bij jullie niet gebruikelijk?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marietje, ''‘Marjolein?’ Zijn warme stem draait me om. In zijn tedere blik lees ik genegenheid.'' Je stukje was al fijn, gevoelig, sfeervol, maar deze zin nam me helemaal mee. Mooi romantisch stukje!
:o Dank je wel!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is Arie nu haar neef?
:confused: Nee, haar oude buurjongen/ eerste vriendje/ ex vriend. [Ik ben weer het buurmeisje dat na school binnenhuppelt om verstandig te snoepen.] Deze zin moet dat duidelijk maken. :? In Nederland noemen we ook niet -familie -gerelateerde naasten zoals de buurman/ buurvrouw, Oom/ Tante. Is dat bij jullie niet gebruikelijk?
Wel ik was hier een beetje in de war, omdat het eerst ging over de buurman/buurvrouw en dan over de oom/tante, maar blijkbaar gaat het dus over dezelfde personen. Ik noem de vrouw die vroeger op mij paste tante, maar een buurman/buurvrouw dat wist'k niet dat dat gedaan werd.