Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Moeilijk #41

De wekelijkse opdracht luidt om over de liefde na te denken en er een stukje over te schrijven. Op 14 februari is het Valentijnsdag, dus....... In de opdracht moet een quote van de fameuze schrijver/filosoof Paulo Coelho verwerkt worden. De opdracht wordt ons met de paplepel ingegeven. Ik heb het er moeilijk mee. Valentijnsdag is de dag van de verliefden. Door een of andere duistere reden wordt bij mensen soms een roze bril op de neus gezet, waardoor ze zichzelf verliezen, op wolkjes beginnen te kuieren, elkaar diep in de ogen kijken, handjes beginnen vast houden, om uiteindelijk onophoudelijk te gaan strelen en kussen. Men vertoeft in de zevende hemel. Dit melig gedoe heeft niets te maken met de Liefde die Paulo Coelho ons voorhoudt, dunkt mij. Volgens de deskundigen op het internet, is verliefdheid een dartel spel van onze hormonen en zijn verliefden het slachtoffer van chemische reacties. Nog volgens het internet is Valentijnsdag vooral in het leven geroepen om anoniem de verliefdheid aan de aanbeden persoon kenbaar te maken. Slimme zakenmensen sprongen mee op de kar, want mensen die met de roze bril rondlopen zijn een prachtig doelwit om geld uit de zak te kloppen... Wanneer de fase van het “handje-vast-houden” is overgegaan naar verdere intimiteiten, naar “samen-de-toekomst-tegemoet-gaan”, ja zelfs naar “voor altijd lief-en-leed-samen-delen”, tuimelt de roze bril van de neus en staat het nieuwbakken koppel op een vreemde dag plotseling met de voeten in de barre realiteit. Men valt uit de hemel of zoals Coelho schrijft: men ontdekt dat de hel in de hemel verstopt is geweest. Het dartel spel van de hormonen heeft er voor gezorgd dat er een nageslacht mee aan de ontbijttafel zit. Al hetgeen een mens in huis heeft aan energie, financiën en broedzorg, verdwijnt in de hongerige individuen die hun aanwezigheid permanent uitschreeuwen. Ja, en dan begint het grote spel. Het spel van Liefde met een hoofdletter. Het koppel neemt zijn verantwoordelijkheid op zich en probeert de ander en het kroost gelukkig te maken. Tussen hemel en hel ligt het terrein van de Liefde. Moeilijk maar waardevol. Moeilijk om over te schrijven.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Inderdaad duidelijk geschreven. Wat stelt Valentijnsdag voor? Gewoon een gewone dag.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, Blavatski. Het kostte je blijkbaar moeite, toch is het een prettig te lezen stuk. Ik heb een paar opmerkingen.
De opdracht wordt ons met de paplepel ingegeven.
'Met de paplepel' betekent zoiets als 'van kind af aan'. Dat lijkt me hier niet van toepassing. In je interpretatie van de liefde-cyclus heb je een paar prachtige zinnen zoals :
Het dartel spel van de hormonen heeft er voor gezorgd dat er een nageslacht mee aan de ontbijttafel zit.
"Moeilijk om over te schrijven", toch breng je het er lang niet slecht van af. De plaatsing van de liefde tussen de hemel en de hel verwijst waarschijnlijk naar de uitspraak van Coelho. Ik kan er niet zo veel mee.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag lezers en lezeressen van mijn mijmering over Valentijnsdag en de Liefde met een hoofdletter. Dank U voor de lovende woorden. Ik vond het best een moeilijke opdracht. Dat van de paplepel is juist, die hoort in dit stukje niet thuis. Zo is er dan toch weer iets geleerd... en ga ik moedig verder met mijn plekje te koesteren tussen hemel en hel. :o Oh ja, en ik mag niet vergeten te zeggen dat ik een bloemetje gekregen heb voor Valentijn (blos).

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja, en ik mag niet vergeten te zeggen dat ik een bloemetje gekregen heb voor Valentijn (blos).
Aha! Dat verhaal wil ik lezen! ;)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Oei. Ik niet. Dat komt misschien ook omdat ik zo'n dag onzin vind. Was het een redelijk boeket? Eén bloem kan soms meer zeggen dan een bos bloemen. Wie weet of er een hemel en een hel is? Domme vraag.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Tja, ik probeer al enkele dagen te laten weten dat Uw reactie zeker heel fijn is, maar het lukt maar niet, ik krijg: deze webpagina is niet beschikbaar. Ik probeer nu nog eens. De bloem voor Valentijn is een bloeiend roze plantje en het doet het goed in mijn living. Ik kreeg ze van een vriend die ik al meer dan 30 jaar ken.....Lentekriebels zeker? :o

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind o.a. die 'vreemde dag' heel mooi! Het zijn vaak vreemde dagen waarop de barre realiteit je overspoelt. :confused: Met heel veel plezier gelezen! :) :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met plezier gelezen. Het is meer een blog of mini-essay dan een verhaal, maar dat is wel fijn als afwisseling. Een beschouwing over Valentijn. Ik herken ook mijn twijfels er in. Wij als schrijvers weten toch als geen ander dat liefde naast hormonen ook een uniek verhaal is met betekenis?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank U schrijfcoach Odile voor Uw positieve reactie. Ik bloos van voldoening om "wij schrijvers". Het is geloof de eerste keer dat een schrijfcoach mij een reactie geeft. Fijn, bedankt en ja die dans van de hormonen zorgt voor mooie ervaringen in het leven. Ik had ze toch niet willen missen..... :\\