Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#41 Cosy Corner

De houtblokken liggen te knisperen in het vuur. Het verbrande hout verspreidt een heerlijke geur en de warme gloed verwarmt me van top tot teen. Naast me op tafel, binnen handbereik, mijn Iphone, een dampende pot thee en een doos overheerlijke Belgische Leonidas bonbons. Dire Straits klinkt zachtjes uit de boxen. 14 februari, een dag met 50 tinten grijze luchten zonder een streepje zonlicht. Niets zo romantisch als cocoonen op zo’n typisch oer-Hollandse gure dag en te beginnen aan een nieuw boek, een Valentijnskado van manlief. Ik sla een fleece deken over me heen en nestel me in de hoek van de bank. Inu, de hond van mijn dochter, springt gelijk op de bank. Na wat draaien en keren ploft zij met een diepe zucht boven op mijn voeten. Aan de ongecontroleerde pootbewegingen en het trillen van haar lip merk ik dat ze in slaap is gevallen? Heerlijk zulke momenten, zomaar wat lezen, wegdromen en staren in het brandende haardvuur. Me and myself in mijn eigen comfortzone. Even niets meer hoeven, geen verplichtingen of verwachtingen en al helemaal even vrij gesteld zijn van het uren zoeken naar banen op vacaturesites, sollicitatiebrieven schrijven, trainingen volgen of netwerkcafés aflopen. Ik trek de deken nog verder over me heen, zet mijn ‘intelligentie’ wat verder op mijn neus en verlies me volledig in mijn boek. Inmiddels heeft Inu al verschillende keren verwachtingsvol naar me gekeken. Ze moet hoognodig naar buiten, maar ik stel het uit. Het stormt nog steeds, het is stervenskoud en ik wil mijn comfortzone nog niet verlaten. Na een uur of vier ontkom ik er niet meer aan. Chagrijnig sta ik op en loop de regen in. Plots schrik ik van mijn gsm. Als ik opneem hoor ik een onbekende stem, maar wat hij zegt maakt me helemaal gelukkig. Eindelijk het verwachte telefoontje waar ik al zo lang naar heb uitgekeken. Weg lethargie en winterblues. Zingend en dansend loop ik in de regen, er staat mij iets moois te wachten. Zo zie je maar weer, als we alleen op zonnige dagen wandelen bereiken we nooit onze bestemming,

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole brouwer, een huiselijk tafereel dat door verplichtingen wordt ingehaald. Probeer bij een volgend verhaal een twist te verzinnen een plotje - nu blijft het wat kabbelen. Dingetje - het verbrande hout' verpreidt geen geur meer. het brandende hout wel. 'zijn mijn winterblues' blues is enkelvoud - is mijn winterblues.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers dank voor de snelle reactie. ga je tips verwerken en volgende keer een pakkender plot zoeken. Misschien schiet me er voor dit verhaal nog wel een te binnen

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een mooi huiselijk tafereel. Valentijnsdagen hoeven niet altijd gevuld te worden met sex, moord en doodslag. Ze kunnen ook wel eens vredelievend verlopen, zo blijkt. Mooie beschrijving. Ik begrijp dat je al iets veranderd hebt aan het openhaardvuur. Als je in de kamer het brandend vuur ruikt, hapert er iets aan de afzuiging. Ik zou de schoorsteen eens laten vegen. Koolmonoxide is uiterst giftig. :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dag Nicole, wellicht heb je een beetje naar het eind toegeschreven gezien de wijsheid van Coelho als laatste zin. Het schijnt zo te zijn dat conflicten nodig zijn om je tekst pakkend(er) te maken. Een duivelse tip. Stel dat manlief hetzelfde boek voor zijn maîtresse heeft gekocht en daar een vlammend voorwoord in heeft geschreven. Alleen heeft hij de boeken omgewisseld ....

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Omdat het een kort stukje is, stoort mij het gebrek aan plot eigenlijk helemaal niet. Het is een huiselijk tafereel. Je hebt een heel gezellige en vlotte schrijfstijl, Nicole.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Nicole, Ik twijfel nog een beetje over wat ik schrijven zou. In elk geval ben ik het met Mili eens. Ik had ook het idee dat je vooral naar die wijsheid van Coelho toe geschreven hebt. Je hebt ook heel fijn een bepaalde sfeer neergeschreven... zeer huiselijk natuurlijk. Voor mij hoeft er ook niet zo nodig in elk verhaal een onverwachte wending te zitten maar een wat meer uitgesproken conflict of dilemma had inderdaad wat meer zout kunnen brengen. Toch heeft je situatieschets zeker potentieel. Ik heb mij bijvoorbeeld de hele tijd zitten afvragen... welk boek zou zij lezen? En waarom? En waar denkt zij dan aan als ze in het haardvuur staart? En voor welke job gaat ze solliciteren? Waarom is zij uberhaupt op zoek naar een job? En waar is haar man, dat hij haar alleen laat met een boek op Valentijn? Vat het niet op als kritiek. Ik stel gewoon wat vragen om te laten zien hoeveel uitdagende verhaallijnen er in je verhaal schuilgaan. En tijdens het cocoonen kan ze ook nog een keer een innerlijke monoloog ontwikkelen, met zichzelf in gesprek gaan of gaan filosoferen, twijfelen of gevoelens en emoties laten opwellen, herinneringen die opduiken. En dus... wil ik nu echt dringend weten wie zij is en welk boek zij leest :p Echt een gestoorde tik van mij, ik wil altijd weten welke boeken mensen lezen. Als ik ergens op bezoek ben, kijk ik altijd in de boekenkast. Heerlijk vind ik dat. Ik kijk zeker uit naar nieuwe stukjes van jou.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry @Nicole, Off Topic, @Ryn, ik kijk altijd of er echte roomboter in de koelkast ligt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ W Ik denk dat Mili graag weet wat voor vlees ze in de kuip heeft. Roombotereters zijn levensgenieters, denk ik. Ik vind het heerlijk! Maar ja, misschien zit ik er vreselijk naast. Het stukje kabbelt me te veel. Er gebeurt hoegenaamd niks, al kan de schrijfstijl me wel bekoren. Een vreemde vent achter het raam, een onder de deur door geschoven kaart? Iets! Al is het ranzige roomboter!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het wel een mooi verhaal. Wellicht kabbelt het een beetje voort. Maar het is ook een huiselijk tafereel. Iemand die na denkt over lopende zaken in haar leven. Het maakt wel nieuwsgierig. Over hoe het nu zit met die sollicitaties en waarom is HP haar oude baan verloren?

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dank jullie wel voor het lezen en de vele uitgebreide reacties, tips en aanwijzingen. Zeer waardevol voor een beginnend 'schrijfster'. Sommige heb ik al verwerkt andere bewaar ik voor andere keren. Ik heb inderdaad een beetje naar het eind toegeschreven en er bewust voor gekozen , na het lezen van een aantal van tevoren inzendingen gelezen, om er een huiselijk tafereel van te maken Wat ik nu geleerd heb is dat ook in een huiselijk tafereel waar hoegenaamd niets gebeurt en het leven zich kabbelend voortbeweegt er toch een spanningsveld in moet zitten, want dat verwacht je als lezer. Ik heb het geprobeerd en mijn tekst aangepast

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een aangename tekst. Je zet de sfeer goed neer. Eens met de vorige reacties want ik lees het nu als een inleiding van een groter verhaal. Maar nogmaals, met plezier gelezen! :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk, ik had het gevoel zelf heerlijk bij een open haard te zitten op de bank met mijn lievelingsboek, gekregen van mijn liefhebbende man. De gedachten aan solliciteren verstoorden dat heerlijke beeld wreed. En het moeten uitlaten van de hond, had ze ergelijker kunnen vinden, zodat de constatering aan het einde meer kracht krijgt. Je had de tegenstelling, heerlijk zitten en naar buiten moeten in de regen sterker kunnen maken.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een duivelse tip. Stel dat manlief hetzelfde boek voor zijn maîtresse heeft gekocht en daar een vlammend voorwoord in heeft geschreven. Alleen heeft hij de boeken omgewisseld ....
dank je wel voor de tip. Ga hem nu niet gebruiken, wellicht later eens, ik heb namelijk een man die niet echt van lezen houdt en dus niet zomaar een boek zou kopen en een maitresse...........hoogstens zijn oldtimer :)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een duivelse tip. Stel dat manlief hetzelfde boek voor zijn maîtresse heeft gekocht en daar een vlammend voorwoord in heeft geschreven. Alleen heeft hij de boeken omgewisseld ....
dank je wel voor de tip. Ga hem nu niet gebruiken, wellicht later eens, ik heb namelijk een man die niet echt van lezen houdt en dus niet zomaar een boek zou kopen en een maitresse...........hoogstens zijn oldtimer :)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En dus... wil ik nu echt dringend weten wie zij is en welk boek zij leest :p Echt een gestoorde tik van mij, ik wil altijd weten welke boeken mensen lezen. Als ik ergens op bezoek ben, kijk ik altijd in de boekenkast. Heerlijk vind ik dat. Ik kijk zeker uit naar nieuwe stukjes van jou.
:) deze vraag wil ik wel beantwoorden. Ik ben begonnen aan het nieuwe boek van Kader Abdolah - Papegaai vloog over de IJssel. de antwoorden op de andere vragen vertel ik nog niet, die komen wellicht in mijn volgende stukjes naar voren.Mocht na verloop van tijd sommige vragen niet beantwoord zijn dan zal ik dat ik in een pb doen. :o

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ W Ik denk dat Mili graag weet wat voor vlees ze in de kuip heeft. Roombotereters zijn levensgenieters, denk ik. Ik vind het heerlijk! Maar ja, misschien zit ik er vreselijk naast. Het stukje kabbelt me te veel. Er gebeurt hoegenaamd niks, al kan de schrijfstijl me wel bekoren. Een vreemde vent achter het raam, een onder de deur door geschoven kaart? Iets! Al is het ranzige roomboter!
tja laat ik nou geen roomboter in de ijskast hebben, ben ik nu geen levensgenieter? ik heb de tekst al een beetje aangepast want jullie hadden gelijk

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het maakt wel nieuwsgierig. Over hoe het nu zit met die sollicitaties en waarom is HP haar oude baan verloren?
misschien geeft de aanpassing al wat meer duidelijkheid

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je had de tegenstelling, heerlijk zitten en naar buiten moeten in de regen sterker kunnen maken.
dank je wel voor de reactie en de tip. Ga de tegenstellingen sterker proberen maken

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole, als beginnend schrijfster heb je ontzettend goed de sfeer neergezet. Het is dan ook niet saai om te lezen! Als je verder bent, dan zal je merken dat jouw verhaal sterker wordt door in sommige gevallen minder details te noemen.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Mirte. Na twee inzendingen heb ik al heel wat geleerd. Ik kijk dan ook met plezier uit naar de volgende opdrachten en commentaren .

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het maakt wel nieuwsgierig. Over hoe het nu zit met die sollicitaties en waarom is HP haar oude baan verloren?
misschien geeft de aanpassing al wat meer duidelijkheid
Wel met betrekking tot het feit dat HP een sollicitatiegesprek heeft :). Ik vond het eigenlijk al een fijn verhaal. Ik wacht gewoon op een vervolg.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het maakt wel nieuwsgierig. Over hoe het nu zit met die sollicitaties en waarom is HP haar oude baan verloren?
misschien geeft de aanpassing al wat meer duidelijkheid
Wel met betrekking tot het feit dat HP een sollicitatiegesprek heeft :). Ik vond het eigenlijk al een fijn verhaal. Ik wacht gewoon op een vervolg.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna dank je wel voor het compliment, het vervolg komt er zeker aan. Je hebt "geluk" want vannacht heb ik besloten om "ik mag op sollicitatie gesprek" er uit te halen om het nog wat spannend te houden. Door alle reacties en tips blijf ik schrijven en sleutelen. :)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inmiddels heeft Inu al verschillende keren verwachtingsvol naar me gekeken. Ze moet hoognodig naar buiten, maar ik stel het uit. Het stormt nog steeds, het is stervenskoud en ik wil mijn comfortzone nog niet verlaten.
Hoezo geen conflict? Jullie hebben geen hond zeker? Met plezier gelezen, Nicole. Het is leuk om te zien hoe jij je hier als gemotiveerde en leergierige 'nieuweling' manifesteert. Ga vooral zo door!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nicole, inderdaad goede verbeteringen op het eind. Alleen, een hond die hoognodig naar de WC moet, vier uur laten wachten, gelooft niemand. Iphone > iPhone

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen, een hond die hoognodig naar de WC moet, vier uur laten wachten, gelooft niemand. Iphone > iPhone
Deze houdt dat echt wel vol hoor. Alleen is het niet aardig om haar zo lang te laten wachten. Zal voortaan eerder met haar gaan :)