Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #41 - Tegeltjes

“Deze dan,” zei ze van achter haar tijdschrift; “‘In een oorlog staat een mens aan zijn grens; hij kan de volgende dag dood zijn. Wie aan zijn grens staat, handelt anders’”. “Klinkt mooi, maar wat betekent het? Moeten we oorlog gaan voeren? Moeten we de grenzen verleggen? Of moeten gewoon altijd zorgen dat we ons paspoort bij ons hebben? Ik kan er niks mee.” Hij legde zijn krant neer om haar aan te kunnen kijken, maar las weer door toen hij alleen de voorkant van de Libelle zag. “Hier, deze gaat over jou: ‘Bij alle getrouwde mannen komt er een moment waarop ze hun vrouw gaan zien als een onderdeel van het meubilair’”. “Ja, en bij alle ongetrouwde mannen komt er een moment dat ze een een onderdeel van het meubilair gaan zien als een vrouw. Wees blij dat het nog niet zover is.” “Ja maar dat is toch erg? Er komt dus een moment dat ik net zo aantrekkelijk voor jou ben als een stoel of zo.” “Als je dan een luie stoel bent als ik thuis kom, een lekker bed als ik ga slapen en een rijkelijk gedekte ontbijttafel de volgende ochtend, dan zul je van mij geen aandacht tekort komen, hoor.” “Ja, maak er maar grapjes over.” “Wil je dat ik het serieus neem? Wat lees je eigenlijk?” Aan het geritsel hoorde hij dat ze even moest spieken. “Libelle, een artikel met uitspraken van Paolo Coelho.” “Kijk, daar heb je het al, de meester tegelzetter.” “Hij wordt door veel mensen gezien als een hele wijze man.” “Ook door zijn vrouw, denk je?” “Jij bent gewoon niet romantisch. En het is nog wel Valentijnsdag.” “Ik hou gewoon meer van de quotes van Oscar Wilde.” “Ja? Zoals?” “Zoals… ‘Would you be offended if I said that you seem to me to be in every way the visible personification of absolute perfection?’” Stralend legde ze het blad neer op tafel en glimlachte. “Ik denk het niet, zeg het nog eens.” Hij herhaalde de uitspraak en voegde er een eigen spreuk aan toe; “Wijsheid is leuk, maar om een vrouw te verleiden heb je er niets aan.”

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nooit tegeltje van Paolo Coelho tegengekomen. Zie er voldoende van Toon Hermans, dat dan weer wel. Met dat gezegd te hebbende, leuke dialoog tussen twee mensen die geen Valentijnsdag nodig hebben.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Richard. "Tegeltjes-wijsheid" wordt ook vaak overdrachtelijk gebruikt voor spreuken met een hoog 'open deur'-gehalte.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Libelle is natuurlijk ook propaganda voor de vrouw. En dan al die mannen die daarna een goed gesprek met hun vrouwen moeten voeren. Dat moet niet meevallen. Maar moeder de vrouw als luie stoel? Graapig verhaal, Bart. Belachelijk in de positieve zin van het woord.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, leuke dialoog aan de keukentafel. Had zomaar waar kunnen zijn, dus heel naturel geschreven. Enkele puntjes waar je makkelijk overheen leest. moment dat ze een ( - een ) onderdeel van ... dan zul ( +je ) van mij geen ... Wil je dat ( +ik )het serieus neem? Aan het geritsel hoorde hij ... > Deze zin zou ik direct achter 'eigenlijk?"' plaatsen. Gevoelsmatig klopt er voor mij aan de volgende zin iets niet: ...dan zul je van mij geen aandacht tekort komen, > 'komen' vervangen door 'krijgen', of 'van' door 'aan'? Maar zeker weten doe ik het niet.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna: Moeder de vrouw als matras vond ik iets te ver gaan. Bedankt voor het lezen. @Nicole: Dank je wel, Nicole. Je kunt het ook omdraaien, kies er eentje en bedenk er een hoofdpersoon bij voor wie dat een belangrijke spreuk is. @Dos: Ik ben je weer zeer erkentelijk. Eén laat ik er staan, omdat ik daar letterlijk citeer van de door Odile opgegeven site. De 'aandacht'-zin laat ik zo staan omdat het toch binnen de dialoog valt en dus spreektaal is. Hij stoort me niet genoeg om te veranderen, maar ik snap wel wat je bedoelt. @Jan: Dank!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou zo uit het leven kunnen gegrepen zijn. Voor mij las de dialoog zeer vlot. Ik vind het ook leuk dat je er meerdere spreuken in verwerkt hebt. Een valentijn zoals ik het ook vier, een doodgewone dag :)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verwerkt, die tegeltjeswijsheid. Dat iemand zulke uitspraken hardop doet... Ik heb nog nooit iets van Coelho gelezen en het blijkt nu dat ik dat ook niet hoef te doen. Jouw verhalen ga ik intensief volgen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap gedaan, het verweven van de tegeltjeswijsheden. Je hoefde van mij niet per se Paulo Coelho te citeren, het volstond om een wijsheid in het verhaal te plaatsen. In een dialoog is dat gemakkelijker dan in een handelend stuk. Ik ben het met de anderen eens, jouw verhaal leest heel vlot en is grappig. Ik vind hem ook onderhoudend. Met de dialoog typeer je heel mooi de personages en hun onderlinge relatie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart: ik ben er nu volkomen van doordrongen dat jij een passionele liefde voor mevrouw Snel koestert. Ik zal er nooit meer aan twijfelen. Je dialoog is heel aangenaam en vermakelijk om te lezen. Zoals hoe mevrouw Snel op het eind zo vrouwelijk om bevestiging vraagt. Een vraagje: waarom laat je Coelho in de Libelle verschijnen? ;)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Odile. Ik had je opdracht goed begrepen hoor, maar het idee voor deze dialoog kwam terwijl ik door de spreuken heen scrollde. @Mili: Het is fictie, Mili, Fictie! Dat gezegd hebbende, mijn passionele liefde voor mevrouw Snel is inderdaad van een zonderlinge buitencategorie waarvan tot op heden in de wereldliteratuur nog geen adequate beschrijving is geleverd. Waarom Coelho in de Libelle? Ik moest 'haar' laten voorlezen. En deze 'haar' leest de Libelle. Ik weet dat ik hiermee misschien een aantal Libelle-lezers voor het hoofd stoot. Tegen hen zeg ik: Het is fictie.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heerlijk vlot lezend stukje natuurlijk geschreven stukje. Ik zat even bij jullie in de kamer. Als die liefde zo buitengewoon is, dan is het ook bijna onmogelijk om die in woorden te vatten.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, Ik had je vanmiddag al even tijdens de lunch gelezen ;) Je dialoog zit weer knap in elkaar en ik begin als lezer heel wat herkenningstekens te zien. De tekst komt heel vertrouwd over en dat is een goed teken, want dat betekent dat je een stijl hebt! Prachtig gedaan alweer. Ik sluit me voor de rest even gemakshalve bij Mili aan (die weet het ook altijd zo mooi te beoordelen). Toch weer met plezier gelezen!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Tja en W. In het hebben van een eigen stijl schuilt ook een gevaar. Ik bedacht achteraf dat ik wel heel erg in mijn 'comfort zone' ben gebleven. Deze mensen zijn bijna inwisselbaar voor de Richard en Karin van mijn Januari schrijfmaand-cyclus. Tijd voor nieuw bloed dus!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, Heel scherp wat je zelf opmerkt in #17. Dat bewijst eens te meer dat je een erg goede schrijver bent en veel inzicht hebt. Eerlijk gezegd had ik natuurlijk ook wel direct aan de januari schrijfmaand gedacht maar ik vond het ook helemaal niet erg... die cyclus ligt nog vers in ons geheugen en vooral ook in jouw pen... logisch dat je daar niet zo meteen van los kan komen. Niks mis mee.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het hebben van een eigen stijl schuilt ook een gevaar. Ik bedacht achteraf dat ik wel heel erg in mijn 'comfort zone' ben gebleven. Deze mensen zijn bijna inwisselbaar voor de Richard en Karin van mijn Januari schrijfmaand-cyclus. Tijd voor nieuw bloed dus!
Het feit dat het een goedlopende dialoog en een vlot lezend verhaal is, blijft staan! :thumbsup: Soms is er niets mis met een comfort zone. De volgende keer maak je weer eens een stap voor- of zijwaarts! Ik lees dan graag weer mee!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een goed verhaal, ik zie het echtpaar zo voor me. Ochtendzonnetje, krantje en de koffie. En de Libelle dan. Ik word er blij van. Zo'n prachtig compliment wil iedereen wel krijgen denk ik. Ze heeft geluk dat ze zo'n belezen echtgenoot heeft!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
een man naar mijn hart, heerlijk stukje! (enne ... het komt echt over, omdat het je echt ligt; verder weg zoeken, zou wel eens vergezochte verhalen kunnen opleveren.)

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het leuk hoe jij schrijfopdrachten vaak niet uitvoert, maar in je verhaal verwerkt. Dat levert ook hier weer een leuk, creatief stukje op. (en het valt me op dat je graag en veel dialogen schrijft, die ook altijd leuk zijn om te lezen! Daar ben je goed in, maar dat wist je zelf natuurlijk allang)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap hoe je al die quotes moeiteloos (tenminste, zo lijkt het) in je verhaal weet te krijgen. Een goed lopend dialoog. Het zou zo maar kunnen gebeuren. Leuk dat je er ook wat humor in hebt verwerkt.