Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht#40- Nieuwsflits

Nieuwsflits Het beeld registreert een traan op de wang van zuster Martha en zoomt uit naar het schuddende hoofd van dokter Meindert. De camera beweegt mee als hij met een zucht rechtop gaat staan. Naast hem staat Juffrouw Ooievaar met gebogen hoofd ondersteund door Zoef de Haas. Intussen neemt het geluid alleen gesnik waar totdat een stem wordt geschraapt. ‘Ja, lieve beeldschermkindjes. Zoals jullie begrijpt staat heel Fabeltjesland op zijn kop. Wie denkt het recht te hebben om dit een soortgenoot aan te mogen doen?’ De camera glijdt langzaam langs de rode snavel van juffrouw Ooievaar naar de grond waar de kooi staat. Het beeld wordt kleurloos zwart-wit. ‘Bedenk dat ook hij bestond uit vlees en bloed. Hij was een vriend, een zoon, een broer.’ Isadora Paradijsvogel kijkt met grote, zwarte, betraande ogen de camera in. Dan draait ze zich snikkend om in de vleugels van Meneer de Raaf. ‘Hij heeft liefgehad. Er werd van hem gehouden.’ Gefilmd wordt hoe de zon de inhoud van de kooi in het spotlicht zet. Er wordt ingezoomd op het levenloze lichaam als het omvalt. Op de achtergrond kondigt een ronkend geluid een shovel aan. De camera zwenkt langs het gezicht van Bor de Wolf die een geluidloze “Hoea” maakt, langs Momfer de Mol die zich verschuilt achter zijn zonnebril, langs Chico Lama die zijn gal spuugt, en langs Truus de Mier die driftig haar tranen dept. ‘Wij allen voelen dit verdriet.’ De shovel met achter het stuur Willem Bever rijdt in beeld. Ed Bever loopt met zijn zwarte schort voorop. Stoffel de Schildpad tuft erachteraan. ‘Memento, quia pulvis es et in pulverem revertis. Wij allen keren als stof terug.’ De shovel doet zijn werk. Een vogelpoot steekt boven de asresten uit. ‘En nu maar knus naar jullie warme leventjes. En denk erom, oogjes dicht en snaveltjes toe!’ Het beeld wordt afgesloten met één geopend oog van Meneer de Uil. ‘Cut!’

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bah, Marietje! Wat deprimerend. Het is klaarblijkelijk een professioneel filmpje geworden. Gelukkig heb je het niet expliciet omschreven. Ook een behoorlijk actueel verhaal.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry! Ik had net de film bekeken en las toen de opdracht. Het bleef me bij en ik moest er iets mee doen. Het duurde even voordat ik de vorm te pakken had. Dank je wel! ;)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Je hebt idd de juiste vorm te pakken - de emoties komen goed over. (dingetje: 'ondersteunt door Zoef de Haas' - ondersteund)

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Feedback In de eerste alinea is het ondersteund, i.p.v. ondersteunt. ‘het geluid neemt alleen gesnik waar?’ Mensen nemen iets waar. Spotlicht?’ ‘En nu maar knus naar jullie warme leventjes..’ Prima einde, een anticlimax die goed aangeeft dat na het journaal iedereen weer verder gaat met zijn leven. Goed neergezet. Groetjes Eva van Baar www.evavanbaar.nl

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha daar is ze dan. Ik was benieuwd of jij nog met #40 zou komen ... Ik kan me voorstellen dat je hier idd even op moet broeden voordat je het naar je zin neerzet. Goed geschreven! Veel dieren hebben een rol hierin gekregen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, de eros is gelukkig niet helemaal weg in dit gruwelijke verhaal als zij van Paradijsvogel lichamelijk contact zoekt met de Raaf. Over de wachtende shovel vroeg ik mij af of je dit in het bewuste filmpje hebt gezien of zelf hebt bedacht. Feit is dat je het goed hebt verhaald omdat ik onpasselijk werd. Voor de zoveelste keer van het hedendaagse toegepaste intens gore geweld. Schrijf vanaf woensdag maar over postduiven. De onze heeft tijdens de lange en donkere winter vast een postduivenvriendinnetje ontmoet waar weer postduivenkindertjes uit zijn gekomen die allemaal enig verpakt zijn in bijzondere creaties om de wereld in te vliegen en hun avonturen te beleven. Zoiets. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, de eros is gelukkig niet helemaal weg in dit gruwelijke verhaal als zij van Paradijsvogel lichamelijk contact zoekt met de Raaf.
:D Speciaal voor jou!
Over de wachtende shovel vroeg ik mij af of je dit in het bewuste filmpje hebt gezien of zelf hebt bedacht.
Respectloos reed de shovel over de plaatsdelict.
Schrijf vanaf woensdag maar over postduiven. De onze heeft tijdens de lange en donkere winter vast een postduivenvriendinnetje ontmoet waar weer postduivenkindertjes uit zijn gekomen die allemaal enig verpakt zijn in bijzondere creaties om de wereld in te vliegen en hun avonturen te beleven. Zoiets. :thumbsup:
Ja, deze week ga ik weer heerlijk chickliten! ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had je al gemist op het forum. Een deprimerend verhaaltje, maar erg mooi geschreven. Ik kreeg er kippenvel van.
Fijn om gemist te worden! :) Helaas realiteit! :( Dank voor het compliment! :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ik iets gemist? Wie is er dood? Mooi geschreven, Marietje. Het camerawerk voegt hier echt iets toe aan het verhaal, knap!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ik iets gemist? Wie is er dood?
Isadora Paradijsvogel haar broer die piloot is. :( Dank je wel voor het compliment! :)