Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #40 - Jawel!

Lieve kijkbuiskinderen, het was me het dagje weer wel in het grote dierenbos. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, maar het was op zijn zachtst gezegd een licht ontvlambare situatie in het Praathuis vanmiddag. Het begon allemaal met een pakje voor Bor de Wolf. Jawel. “Meneer de Wolf,” zei Gerrit de Postduif, “ik heb hier een pakketje voor je. Maar daar moet je wel effe voor tekenen.” “Whoeuuh, dat zal mijn nieuwe T-shirt zijn, maar uh… tekenen kan ik niet hoor, whoeuuh.” Nadat Bor een kruisje had gezet op de afleverbon, maakte hij het pakketje open en toonde trots zijn ‘Bor zoekt vrouw’-T-shirt. “Hatsikidee!” vond Lowieke. “Hebben ze ook zulke shirts met ‘Vos zoekt Kip’?” Op dat moment werden ze allemaal opgeschrikt door een afschuwelijk lawaai toen Isadora Paradijsvogel spontaan het lied “Someday I’ll fry away” begon te zingen, een maatschappijkritische tranentrekker over plofkippen, kiloknallers en andere wakkere dieren. Vier stoelen draaiden spontaan om. Ed en Willem Bever en de dames Hamster — die hun vlees altijd al met lange tanden aten — waren grote fans van Isadora en gingen geboeid zitten luisteren. “Zeg Willem,” zei Ed, zijn broer aanstotend. “Het is net alsof we in ‘Op losse duimschroeven’ zitten.” “Nou, inderdaad Ed, ze zingt nog mooier dan die zaag van jou.” “Hatsikidee! Ik ben juist dol op plofkippen; smikkelen en smullen! Zulke liedjes zouden verboden moeten worden!” vond Lowieke de Vos. “Whoeuuh!” zei Bor de Wolf, “we hebben hier anders wel vrijheid van meningspuiten, Lowieke, Whoeuuuh!” Het duurde niet lang of iedereen maakte gretig gebruik van de door Bor aanhaalde vrijheid en spoot meningen dat het een lieve lust was. Om de ingenomen standpunten waar nodig kracht bij te zetten, werd met glazen, tafels en stoelen gegooid. Tot dat, midden in het feestgedruis, Zoef de Haas plotseling opmerkte dat er iemand verdwenen was. “Waar is de Mol? De Mol is weg! Zoef zoef, we moeten de Mol zoeken”, en weg was ook hij. Ruzie over het plofkiplied sloeg om in bezorgdheid over Monfer en alras was iedereen op zoek naar de kleine zonnebrildragende onderwereldfiguur. Er bleek gelukkig niets aan de hand. Monfer de Mol was gewoon even een sigaartje gaan roken, en deed dat volgens de nieuwe regels buiten onder het afdakje. De hele goegemeente haalde opgelucht adem en nadat Truus de Mier het Praathuis weer helemaal aan kant had, werden meningsverschillen bijgelegd en werd met grenadine geproost op de goede afloop. Zo werd het toch nog een gezellige avond in het Praathuis. Jawel! En dan nu maar knus naar jullie warme nestjes en… denk erom: oogjes dicht en snaveltjes toe. Slaap lekker.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, dit is echt heel leuk, ik heb veel gelachen om al je gebeurtenissen. Echt goed ingespeeld op de actualiteit, de tijd waarin we leven. Ontzettend genoten, Bart, dank je wel voor deze prachtige aflevering van de Fabeltjeskrant.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede aflevering. Het stuk loopt lekker en is humoristisch omdat je de vraagstukken van nu gebruikt. Mooi!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, je excelleert in humor deze keer. "Bor zoekt vrouw" en "Someday I’ll fry away” voor mij de allerleukste. En enige maatschappelijke relevantie ben ook jij niet uit de weg gegaan in je uitwerking. Een vraag aan jou. 'gingen geboeid zitten luisteren.' Hoe sta jij tegenover het (hulp)werkwoord gaan? Is dit niet eerder spreektaal en zou gaan, erg gebezigd op het ogenblik, niet moeten worden vermeden? Het ergste voorbeeld vind ik: we gaan een drankje doen. (typo's: aangehaald/het het Praathuis)

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Mili. Dit genre gaat me inderdaad vrij makkelijk af en de Fabeltjeskrant leent zich er natuurlijk ook wel voor. Ik vind gaan een prachtig hulpwerkwoord omdat je er heel goed een overgangssituatie mee kunt beschrijven. Eerst zaten ze met elkaar te praten en later zaten ze te luisteren. Er wordt dus beschreven hoe ze gingen zitten luisteren. Bij "we gaan een drankje doen" is 'gaan' niet de boosdoener, maar 'doen'. Je doet geen drankje. Bij "we gaan een drankje bestellen" is m.i. niets aan de hand. Nog erger vind ik persoonlijk 'doen' als hulpwerkwoord. Dat hoor je veel bij mij in de buurt, "doe jij eens even de hond uitlaten". Bedankt voor de correctie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik zelf i.p.v. 'en gingen geboeid zitten luisteren' luisterden geboeid had geschreven (van drie werkwoorden naar een), heb je gelijk. Het zit hem voornamelijk in het doen dat te pas en te onpas wordt gebruikt. Je 'doet' inderdaad geen drankje. Maar het 'gaan' hierbij? Is dit niet even erg? Los van dat je uiteraard kunt zeggen 'we gaan een drankje bestellen'?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou doe ik eens ff commentaar geven op jouw verhaal: Bijzonder grappig verhaaltje. Nu kan ik een opsomming gaan geven van alle dingen die ik grappig vond aan dit verhaal. Maar eigenlijk vond ik het helemaal grappig. Of oké toch even het grappigste dingetje opmerken. Ik zie het helemaal voor me dat ze elkaar te lijf gaan met tafels en stoelen. Ik stel me een Bud Spencer en Terence Hill-achtige vechtscène voor maar dan met dierenpoppen. Dat is een hilarisch beeld.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili: Ik snap heel goed wat je bedoelt maar 'luisterden geboeid' is een beschrijving van een statische situatie, waarbij het mij in dit geval gaat om de overgang van het een naar het ander. @Johanna: Ik zette me schrap bij je eerste zin maar het viel mee :) Ik heb ooit een documentaire gezien waarbij getoond werd hoe de poppen werden gemaakt. Daar zou echt helemaal niets van overblijven na zo'n gevecht. Is de Fabeltjes krant misschien daarom gestopt? Bedankt voor het lezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ooit een documentaire gezien waarbij getoond werd hoe de poppen werden gemaakt. Daar zou echt helemaal niets van overblijven na zo'n gevecht.
Dat bedoel ik :).

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi Bart. Prachtige taferelen in het praathuis! Hoewel ik met een zwaar hoofd (wegens verkoudheid) worstel, heb ik toch zeer genoten.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb er ook van genoten. Bor zoek vrouw :P Enige puntje wat me opvalt (in het algemeen bij deze opdracht) dat veel schrijvers het Praathuis gebruiken als startpunt. Veel Cafégangers hier?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enige puntje wat me opvalt (in het algemeen bij deze opdracht) dat veel schrijvers het Praathuis gebruiken als startpunt. Veel Cafégangers hier?
Defense pleads 'guilty', your honor.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Feedback Prachtig, licht ontvlambare situatie. Je hoort Meneer de Uil aan het woord. Mooi, tekenen kan ik niet. Als je Bor kent, heb je al het vermoeden dat hij het buskruit niet heeft uitgevonden. ”bor zoekt vrouw’ leuke woordspeling Vos zoekt kip, leuk Someday I’ll fry away Op losse duimschroeven Menigspuiten.? Monfer onderwereldfiguur? Letterlijk, gelukkig maar. Leuk die humor met woordspelingen. Ik ben benieuwd naar de andere dingen die je schrijft. Groetjes Eva van Baar www.evavanbaar.nl

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het lezen en alle lovende woorden. Ik heb zelf ook erg veel plezier beleefd aan het schrijven. (En natuurlijk aan het terugkijken van oude filmpjes op youtube.)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
bartsnel, Leuke vondsten, vooral 'plofkiplied' - een magische lettercombinatie. Ook Monfer als onderwereld figuur. :) Heerlijk.