Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#40 Een nieuwe bewoner in het bos.

Hallo mijnheer de uil, waar breng je ons naar toe, naar fabeltjesland? Euh ja... naar fabeltjesland. En lees je ons dan voor uit de fabeltjeskrant? Ja, ja. Uit de fabeltjeskrant. Want daarin staat precies vermeld, hoe het met de dieren is gesteld. Echt waar? Echt waar! Echt waar mijnheer de uil? Hmm... want dieren zijn precies als mensen, met dezelfde mensen wensen, en dezelfde mensen streken. Dat komt allemaal in de krant van fabeltjesland. Van fabeltjeslaaaand! Vandaag, beste kinderen, heerste er weer grote opwinding in het dierenbos. Gerrit de postduif bracht deze morgen het nieuws dat er een nieuwe bewoonster in het bos kwam wonen. De nieuwe bewoonster heette Adele. Ze zou uit het verre vierde dierenbos komen. Chico Lama, de bosmeester, aan wie de brief was gericht, zag het helemaal zitten. Zoals jullie weten komt Chico zelf natuurlijk ook uit een ver bos. Juffrouw ooievaar daarentegen, was in alle staten toen ze het hoorde. Maar... laten we nu maar vlug zelf even gaan kijken. ‘Willem, hang nou snel dat spandoek op.’ ‘Komt wel klaar hoor Chico. Maar niet kletsen en spugen terwijl ik werk.. En wat wil je dat ik op het spandoek schrijf?’ ‘Zouden we dat nou wel toelaten, Chico. Een nieuwe bewoonster in het bos. We zijn toch al met vele dieren?’ ‘Waar bemoei jij je mee, juffrouw ooievaar, wees blij... er komt er weer eentje bij, en dat is altijd leuk. Spuug...’ ‘Nou jongens kom op, wat schrijf ik op het doek?’ ‘Willem, schrijf maar precies zoals ik het zeg: WELKOM ADELE!’ ‘Hatsekidee... een leuk vrouwtje erbij!’ ‘Dat is weer net een mannenopmerking, Lowieke.’ ‘Juffrouw ooievaaaaar, houd toch op met dat gezeur. Willem, laat Lowieke de vos maar even schrijven. Hij schrijft het mooiste van ons allemaal.’ En zo, lieve kijkbuiskinderen, werd er nog een heel eindje gekibbeld maar uiteindelijk werd het spandoek toch opgehangen en tot ieders verbazing stond er: ‘Hatsekidee. Welkom Adele!’ Maar toen Adele de giraffe arriveerde stelden zich meteen weer nieuwe problemen. Kijk zelf maar. ‘Jongens, wat sneu. We kunnen nooit met die nieuwe dame praten. Haar hoofd zit veel te hoog.’ ‘Tuut-tuut-tuut-tuut. Je hebt gelijk Jodokus. We kunnen er nooit bij.’ ‘Ze zal wel uit de hoogte praten. Ik vind er niks an.’ ‘Niet zo kribbig juffrouw ooievaar. Ik vlieg wel even omhoog om kennis te maken.’ ‘Ik ook!’ En terwijl mijnheer de raaf en ome Gerrit de postduif omhoog vlogen om met Adele de giraffe te praten stelde Bor de wolf een heel ander probleem. ‘Hmmm. Nou hebben we het spandoek al moeten weghalen omdat Adele er niet onderdoor kon, maar ze kan ook helemaal niet in ons praathuis.’ ‘Precies! Als die mevrouw giraffe zich niet kan aanpassen. Dan moet ze maar terug naar het vierde dierenbos.’ ‘Hatsekidee, mevrouw ooievaar. Als zij zich niet kan aanpassen, dan kunnen wij ons misschien wel aanpassen.’ ‘Nou-ouw...ik vind het een leuk idee maar hoe dachten jullie dat te doen?’ ‘Willem bever weet er wel raad op Momfer. Hij zaagt gewoon een gat in het dak van het praathuis en dan kan juffrouw Adele lekker met haar kop naar binnen voor een glaasje prik en een praatje.’ Zie je nou wel, beste kijkbuiskinderen. Met een beetje goede wil en het slimme idee van Lowietje de vos kwam het toch weer allemaal goed in het grote dierenbos. En nu... oogjes dicht en...

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ryn, supergoed gedaan! Het zou zo een aflevering kunnen zijn! Maar eh meneer de uil toch niet om 9.00 uur 's morgens de oogjes al dicht ;)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt hoor Jan P en Mirte. Ik vond het best wel een grappige opdracht en ook bij mij kwamen direct herinneringen op. Hoe goed gemaakt was die fabeltjeskrant toch!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet eigenlijk niet lezen voordat ik zelf geschreven heb ... Ik wilde ook in de trant van de afleveringen zelf met een goed verhaal. De fabeltjeskrant was altijd mijn favoriet, vooral die afsluiting door de uil met zijn wijze oog. Ik heb me intussen ingeleefd in de dierfiguren, nu nog een verhaal. Maar vooral nog de tijd vinden om ervoor te kunnen zitten :confused:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja! Dat vind ik een hele mooie. Ik raak vertederd door Bor de Wolf :). Heel erg mooi neergezet.
‘Hmmm. Nou hebben we het spandoek al moeten weghalen omdat Adele er niet onderdoor kon, maar ze kan ook helemaal niet in ons praathuis.’ ‘Precies! Als die mevrouw giraffe zich niet kan aanpassen. Dan moet ze maar terug naar het vierde dierenbos.’ ‘Hatsekidee, mevrouw ooievaar. Als zij zich niet kan aanpassen, dan kunnen wij ons misschien wel aanpassen.’

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ryn: jij bent een artiest. :nod: Vergeet niet in je balboekje te schrijven dat wij in maart/april een keer samen gaan schrijven. :nod:

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Milli ik moet gans hartelijk lachen. Ik heb werkelijk nog altijd het gevoel dat ik met een grote truckdoos onderweg ben. Maar ik zal het balboekje in gedachten houden al mag je niet te veel verwachten want jouw taalvaardigheid kent zijn gelijke niet!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Petra, bedankt hoor. (Ik heb met je meegeleefd bij de vorige oefening.) Johanna, je bent een bijzondere dame. Het verheugd me altijd als ik jou ook ergens kan raken met een stukje omdat je nu eenmaal een persoonlijkheid bent op het forum. Thanks!

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooh wat gaaf! Ik vond het erg leuk om te lezen. Ik denk dat ik deze week oversla. Ik ben niet opgegroeid met de fabeltjeskrant, ik ben net vol goede moed begonnen maar ik ken alle personages niet eens, laat staan dat ik er dan een verhaal mee kan verzinnen. Zucht. Jong zijn heeft zo z'n nadelen.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jong zijn heeft alleen maar voordelen Allie! Ik ben blij voor jou dat je om die reden een weekje kan overslaan, hoewel de fabeltjeskrant echt wel een monument is wat betreft kinderprogramma's.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna, je bent een bijzondere dame. Het verheugd me altijd als ik jou ook ergens kan raken met een stukje omdat je nu eenmaal een persoonlijkheid bent op het forum. Thanks!
Valt mee. Saai burgermeisje met veel tijd over :).

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jong zijn heeft alleen maar voordelen Allie! Ik ben blij voor jou dat je om die reden een weekje kan overslaan, hoewel de fabeltjeskrant echt wel een monument is wat betreft kinderprogramma's.
Ik heb er wel een dvd van en ik ken het liedje :) maar dat is gewoon nog niet genoeg om er ook een aflevering van te schrijven. Ik vind het wel leuk om te kijken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rynlandt, wat een verrassing! Ik voel mij vereerd door dit verhaal. En wat moest ik lachen. Je kon het niet weten natuurlijk maar mijn eerste naam is Adele. 'Miss Adele' , als ik reis per vliegtuig en mijn paspoort wordt ingezien door de douane. Een geweldig aflevering van de Fabeltjeskrant en ik schiet tekort in woorden als ik zeg dat ik genoten heb. Veel meer dan dat!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtige naam Maddbrug! Wat leuk voor jou. :) Allie, de Fabeltjeskrant hoorde een beetje bij mijn jeugd en het schrijven uit pure nostalgie is niet moeilijk. Ik begrijp volstrekt dat het voor jou helemaal anders ligt. Je moet ook niet zo nodig iets trachten te schrijven over een onderwerp dat minder goed aanvoelt, vind ik.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ryn, Ik zat nog eens te denken over jouw reactie (op mijn verhaal dan). Zouden alle geëngageerde bijdragen misschien voortkomen uit het journaalidee van de Fabeltjeskrant? Dat was bij mij wel het geval, bedenk ik me achteraf.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verhaal is inderdaad helemaal trouw aan de serie. Was het niet ooit een aflevering? Zou zo maar kunnen. Lees graag je verhalen die afspelen in verre oorden, maar dit voelt dichter bij huis, kan je ook goed mee overweg :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leuk verhaal, W Rynlandt. Met plezier gelezen. Ik moest lachen toen de duiven omhoog vlogen om met haar te praten. Een origineel verhaal :thumbsup:.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
... altijd spannend of zijn ene oog nog even open zou gaan...! Herkenbaar, ik was alweer wat namen vergeten maar ze zijn er bij jou gelukkig allemaal. Actueel onderwerp in oude media. Goed gevonden en plezierig om te lezen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er nu een aantal gelezen, maar dit is de eerste waarvan ik me kan voorstellen dat-ie daadwerkelijk gemaakt zou worden. Je vertelt het zelf al, maar als lezer weet je meteen dat jij veel afleveringen gezien moet hebben. Een echte fabel! Wat wat Johanna zegt klopt hoor. Ik heb 'r ontmoet. Saai burgermeisje :lol:

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Bart, ik geloof je meteen - wat Johanna betreft! Heb je haar echt ontmoet? Ik ben stik jaloers! Alice, ik heb ook diep moeten graven in mijn geheugen en ik had ook wat hulp nodig via google, dat geef ik graag toe. Bedankt voor je commentaar. Anne, Fabeltjeskrant was lang voor jouw tijd maar het verhaal is naar ik hoop een beetje actueel. Fijn dat je het leuk vond. Groeten. Richard, bedankt. Ik had meteen het idee om nu eens een keer heel mooi de opdracht uit te voeren en mij echt trouw aan het concept van de fabeltjeskrant te houden. Je hebt overigens helemaal gelijk... ik wil af en toe ook eens een heel gewoon verhaal zonder verre bestemmingen schrijven. Johanna, ik weet echt niet hoe het komt dat er zo geëngageerd geschreven wordt maar je voelt gewoon dat een aantal schrijvers hier op het forum af en toe naar diepgang zoeken. Dat is heel mooi. Het hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk - alle verhalen behoeven niet dezelfde ernst - maar de fabeltjeskrant nodigt misschien inderdaad wel uit. Zelf vind ik mijn stukje niet echt geëngageerd, maar het heeft wel een boodschap natuurlijk.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Feedback stelden zich gelijk weer nieuwe problemen… Deden zich gelijk weer nieuwe problemen voor. Ze zal wel uit de hoogte praten, leuk gevonden Stelde Bor een probleem. Kwam Bor met een nieuw probleem Leuk bedacht, met een moraal die bij een fabel past. Groetjes Eva van Baar www.evavanbaar.nl

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het knap dat je echt in de huid van kinderen kruipt; het is als kinderverhaal echt heel realistisch. Had je trouwens bij Adele de zangeres in gedachten?:d