Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 40 - Derde Dierenbos

Aesopus Springzaad liep als een dandy in zijn witzijden sokken in het donker ’s avonds over straat. Hij had zich vreselijk verveeld die middag en een dating-app uitgeprobeerd. De ene schlemiel na de andere was voorbijgetrokken die hij op kruisjes drukkend met zijn pinknagel had weggebonjourd. Tot hij Fontaine ZoekstruikZoek in het oog kreeg. Met dezelfde lusteloze pink van daareven drukte hij gretig op het hartje waarmee Fontaine ZoekstruikZoek zich openbaarde. Het was de jongen van de overkant die er net was komen wonen! Eenmaal in de chatbox vertelde hij Aesopus Springzaad dat hij uit Guinee was gekomen. Zijn ooms hadden hem gekieteld met machetes waarna hij de vlucht had genomen. Ook sliep hij slecht daar. Hier in het sprookjesbos was hij hartelijk ontvangen en binnenkort wilde hij een niche voor Afrikagangers beginnen; een darkroom. Lieve, oudere dames met rode en groene sjaaltjes waren hem al te hulp geschoten en hadden struiken weggesnoeid. Aesopus Springzaad raakte lyrisch van Fontaine ZoekstruikZoeks latente oogopslag en zijn veelbelovende lippen. Een afspraak was in een mum van tijd gemaakt. In de geest van stadhouder-koning Willem III stond Aesopus Springzaad met een witte zakdoek in de Scheveningse Bosjes te wuiven. Aan de loop van Fontaine ZoekstruikZoek zag Aesopus Springzaad dat hij niet als cruisende man was geboren en getogen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was niet echt op de hoogte van de fabels van Aesopus. Ik trof ook Kiekerjan van Hans Teeuwen. Die was lekker leesbaar. Maar dan het (misschien compleet onterechte gevoel) dat je willekeurig iemand ergens op aanspreekt.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal met mooie woorden, Mili. '...het hartje waarmee Fontaine ZoekstruikiZoek zich openbaarde' dat is heel goed gevonden en heel mooie taal. De darkroom voor Afrikagangers is kostelijk gevonden (als je het ten minste kostelijk bedoelde...) Aesopus Springzaad is een prachtnaam!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Aesopes van de fabels heb ik mooi opgenomen in je verhaal, prachtig woorden heb je gebruikt, actueel toch ook! Fantastisch om te lezen!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Een prachtige fabeltjeskrant voor volwassenen. Frivool geschreven met vernuftige en dubbelzinnige humor (zoals in bijna al jouw stukjes overigens). De namen van de protagonisten zijn ook fantastisch gevonden en het stukje parelt overal, in elke zin. Ik heb werkelijk zeer genoten... al moet ik zeggen dat het biotoop dat je beschrijft niet meteen mijn ding is (hoewel ik er natuurlijk ook niet hypocriet schijnheilig wil over doen hoor ;) )

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wil ook wel weten hoe het verder gaat. Cruisen moet je in het bloed zitten, anders werkt het niet. Originele invulling van de fabeltjeskrantverhaallijn. Ik geloof niet dat cruisen destijds een onderwerp was, maar het is dan ook bijna een halve eeuw geleden dat ik het gezien heb.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna, ik begrijp niet goed wat je zeggen wilt in met name # 3. @harryp: ik ben ook dol op deze fabelachtige namen; moest er gisteravond zelf om lachen. Jij hebt mij heel goed begrepen, ik slaakte vanmorgen een zucht van opluchting. En nu ga ik je plagen. Weet jij ook waar de kleur van de sjaaltjes naar verwijst? En weet je de (spottende) onderlaag naar boven te halen? Ik heb het namelijk uit één gedachte geschreven. Ben heel benieuwd harryp. :) @janp: lusteloze pinken horen m.i. bij Tinder-gegadigden. @madd: ik wíst dat jij Aesopus zou oppakken en ja, het onderwerp is aardig actueel. Fijn dat jij het gaaf vond. @Ryn: troost je, cruisebanen zijn ook niet echt aan mij besteed. De dubbelzinnigheid spat er deze keer inderdaad wel van af. Ik vraag mij wel eens af waarom ik niet braaf kan schrijven. Waar het om gaat is dat ook jij mij hebt begrepen. Daar word ik natuurlijk warm van. @Petra: hebben wij het over hetzelfde soort cruisen? ;)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Petra: hebben wij het over hetzelfde soort cruisen? ;)
Nou, als een cruisend personage Springzaad heet, wijst dat toch wel in de goede richting..

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@harryp: ik ben ook dol op deze fabelachtige namen; moest er gisteravond zelf om lachen. Jij hebt mij heel goed begrepen, ik slaakte vanmorgen een zucht van opluchting. En nu ga ik je plagen. Weet jij ook waar de kleur van de sjaaltjes naar verwijst? En weet je de (spottende) onderlaag naar boven te halen? Ik heb het namelijk uit één gedachte geschreven. Ben heel benieuwd harryp. :) Nou, de verwijzing heb ik maar even gegoogeld, en omdat het oudere dames die met de sjaaltjes zwaaien, vond ik deze wel van toepassing: Rood met Groen - dit staat voor stabiliteit, maar met uw voorkeur voor het nieuwe kunt u conflicten en frustraties oproepen. Maar volgens de kleurenleer is rood de primaire kleur die tegenover de complementaire kleur groen staat, maar wat jij er dan mee bedoelt in je verhaal...? Haal me maar uit mijn lijden met een reactie, want dat er intelligentie en verborgen boodschappen in je verhaal zitten, is wel duidelijk maar ook moeilijk vindbaar. De spottende onderlaag vond ik niet, want de spot zit ook halverwege en in de bovenlaag, daarom vond ik het ook een goed verhaal. Goede namen in een verhaal vind ik altijd een genot. Heb je wel eens The Pickwick Papers van Charles Dickens gelezen? Daar zitten echt geweldige smulnamen in!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@harryp: ik houd niet van lijdende mannen die al vernachelde handen hebben opgelopen met verbouwingen en 'verlos' je daarom. De kleuren verwijzen naar politieke partijen. Het is bedekt gebracht om eventuele discussies uit de weg te gaan. ;) Daar is het forum hier niet voor. De gedachte waaruit ik schreef is dat asielzoekers kunnen voorwenden homoseksueel te zijn om een status in Nederland te krijgen. Ten slotte deel ik je mening over namen; slecht gekozen irriteren. Dankjewel voor je uitgebreide reactie. @Richard: Springzaad dekt echt de lading ... :lol:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, Ik bedoelde eigenlijk alleen maar dat ik niet zo op de hoogte was van Aesopus. Aesopus Springzaad bleek een googlebare term te zijn. Toen kwam ik bij het verhaal van de Raaf en de Vos. En vervolgens bij een herschrijf van de fabel door Hans Teeuwen. Vervolgens las ik nog een aantal fabels en kwam ik tot de conclusie dat ze allemaal een sterk moraal bezitten (zoals de meeste verhalen trouwens). En daardoor dacht ik dat je misschien een soort van boodschap probeerde mee te geven. Maar ik kwam er niet echt uit. Misschien willekeurige andere personen wel. Zoiets, laat maar zeggen :).

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna, Aesopus en Springzaad dan wel los van elkaar. Springzaad is een geslacht uit de balsemienfamilie, telt honderden soorten waarvan er vele bloeien in de Scheveningse Bosjes. ;) Ik merkte trouwens net op dat op SOL geposte teksten via Google op internet zichtbaar zijn. Ik ging uit van een gesloten circuit en weet niet of ik hier nu zo blij mee moet zijn.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet opgegroeid met Aesopus, nog met la Fontaine dus mis waarschijnlijk een paar verwijzingen. Dat het verhaal een pittig sausje heeft waar alleen Mili het recept van kent, is duidelijk :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met @bartsnel eens. :nod: Ik heb je gelezen en voelde dat het een verhaal was voor intimi. ;) Er ontbreekt me op dit moment de tijd om te googlen op de door jou aangegeven aanwijzingen. Ik bewaar het voor rustigere tijden, is dat goed?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, dank je, @Bart, @Marietje, Er werd door de schrijfcoach gevraagd naar de oorsprong van fabels. Aesopus en La Fontaine zijn alleen gebruikt om er mannennamen van te maken. In #14 staat nog enige 'duiding'. Het is geen verhaal voor intimi en verdere ver- of aanwijzingen zijn er niet/heb ik niet. Dan is duidelijk dat ik niet duidelijk ben geweest. :( Dank voor de reacties.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Feedback Lusteloze pink, mooi beeld. Gekieteld met machetes. Mooi beeld, machetes zijn niet zo geschikt om mee te kietelen Oude dames met rode en groene sjaaltjes Geboren en getogen. Overdaad, ik zou een ander beeld kiezen. Verrassend geschreven, je verwacht zo’n tekst niet bij een fabel van Aesopus. Groetjes Eva van Baar www.evavanbaar.nl

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aesopus en La Fontaine zijn alleen gebruikt om er mannennamen van te maken. In #14 staat nog enige 'duiding'. Het is geen verhaal voor intimi en verdere ver- of aanwijzingen zijn er niet/heb ik niet.
Aesopus en La Fontaine kunnen dus ook Klaas en Ruud kunnen heten maar dan uit Guinee? [ De gedachte waaruit ik schreef is dat asielzoekers kunnen voorwenden homoseksueel te zijn om een status in Nederland te krijgen.] Dit had ik er zonder hulp helaas nooit uit kunnen halen. Misschien als jij onze postduif had gestuurd met een lederen legging aan! :D

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, het was uit speelsheid dat ik de mannen vernoemde naar de Griekse en Franse schrijver van weleer die de fabel gestalte gaven. In Guinee heet men inderdaad niet Klaas of Ruud maar Miséricorde of Bienveillance of Dieudonné. Eerlijk is eerlijk, de 'hulp' had ik eerder gegeven hoewel het niet had gemoeten. Ik troost me dat enkele mannen mij wel begrepen. Onze postduif in het leer is een mooi beeld. Als het even warmer wordt, kan hij dan ook in een mooie linnen broek komen? Noblesse oblige, Scheveningse Bosjes, Willem III die er al stond te zwaaien ... :)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Creatief taalgebruik, die eerste zin is direct heerlijk prikkelend, met het woord 'dandy' erin. Had hij toevallig Grindr gebruikt?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Onze postduif in het leer is een mooi beeld. Als het even warmer wordt, kan hij dan ook in een mooie linnen broek komen?
Onze postduif staat alles! ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Virtuoso, dank je, ik had je eerst moeten raadplegen. ;) Ik ging via Tinder, niet wetende dat er Grindr is.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eva, ik weet dat machetes niet gebruikt worden om te kietelen. Met geboren en getogen had ik ook een bedoeling; het gaat te ver om alles te duiden. Nogmaals, spot alom of moet ik eerder zeggen sarcasme. :) Het is even wennen zo'n eerste keer. Daarom graag tot een volgende keer. En dan kan je, wat mij betreft, de handrem eraf halen. Dank je.