Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#40 - Power to the Animals

Het beeld in Fabeltjesland ging op zwart. De monotone en geruststellende stem van Meneer de Uil was niet meer te horen. Juffrouw Ooievaar liet van schrik haar kopje koffie op de grond vallen. Even verderop slaakte Isadora een kreet. Bor bedacht zich dat het geweld steeds dichterbij kwam. Heel Fabeltjesland zat op het puntje van de stoel naar het zwarte televisiebeeld te kijken. Na de langste vijf minuten uit het relatief vredige leven van de Fabellanders, was er weer beeld vanuit de FOS studio. Echter was het niet Meneer de Uil die in beeld kwam. ‘Best Fabellanders, hierbij een belangrijke boodschap, voor u, de normale dierheid. Mijn naam is Geertruida de Vredesduif. Onlangs heb ik een aantal belangrijke conclusies getrokken. Conclusies die van belang zijn voor het levensgeluk van alle Fabellanders. Er is veel onenigheid in de wereld en er gebeuren barbaarse dingen. Dingen die niet diermaan zijn. We zijn allemaal op de hoogte van de verschrikkelijke moordpartijen die op dit moment in meerdere delen van de animatiewereld worden gepleegd. Daar mogen we onze ogen niet voor sluiten. En het klopt dat onze eikels minder waard zijn maar dat betekent niet dat ze niet meer mogen rollen. Het is nu, meer dan ooit, van belang dat we niet verbitterd en angstig raken! We moeten onze ogen ook openhouden voor alle mooie dingen. Denk eens aan al die gezellige middagen in het Praathuis. Aan het WK rondjes glijden op ijs. Aan de lammetjes die spoedig weer geboren gaan worden. Of wat denken jullie van het op handen zijnde voorjaar? Dat we allemaal weer fluitend naar buiten gaan om nieuwe nesten te bouwen. Pas als wij toelaten dat onze angst gaat regeren, krijgt onze angst een betekenis. Laten we proberen om onze dierschappij te redden door positief in het leven te blijven staan. Lieve Fabellanders, negeer alstublieft mijn boodschap niet! Ik wil de FOS bedanken voor deze zendtijd. Power to the Animals!’ Opgelucht stond Juffrouw Ooievaar op om een stoffer en blik te pakken. Isadora streek haar paradijselijke vleugels weer in model. Bor besloot om naar het café te gaan voor een lekker borrel. Hij had lang genoeg Euroshopper bier gedronken.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja hoor! Dat idee kan ik dus ook schrappen! :\\ Waarom ben ik ook altijd zo langzaam!? :( Een originele invulling! Een goede tekst, structuur duidelijk en opbouwend. Het leest vlot. :thumbsup: Waarom pakt juffrouw Ooievaar stoffer en blik? Dat was toch Truus de mier? (tuteretuut!)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bestaat er zoiets als Euroshopper bier? Geweldig om een positieve draai aan iets negatiefs te geven. Wordt tijd dat de rest van de wereld dat ook gaat inzien. Betalen in eikels? Zou fantastisch zijn... Kun je ook pinnen?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, je geeft inderdaad een goede positieve draai aan een negatieve gebeurtenis met je vlot en leesbaar geschreven verhaal, FOS en Geertruida de Vredesduif zijn goede vondsten.En in de categorie meezeuren met andere reacties: volgens mij is er inderdaad geen bier van Europshopper (gelukkig maar) en stoffer en blik zijn ver beneden Juffrouw Ooievaars stand.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Johanna, actueel door de NOS die op slot ging en de boodschap die je mee wilt geven. En zet Bor aan de calvados, dan ben je van het bier af. :)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeer geëngageerd stukje Johanna! Het doet me ineens weer stilstaan bij een aantal dingen die mij de laatste week helemaal niet meer hebben beziggehouden. Ik zit in een heel andere modus weet je. Daarom dat de ernst van jouw stukje nog veel harder bij me binnenkomt. Je schud me weer wakker! Anderzijds vind ik het ook een bijzonder statement dat je de fabeltjeskrant gebruikt - het kinderprogramma bij uitstek - om de angst in onze westerse wereld te duiden en om te laten zien dat het onbezorgde leven en kinderlijke onschuld haast niet meer mogelijk zijn in onze hedendaagse maatschappij. Of toch? Ik blijf nog een beetje naïef hopen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De fabeltjeskrant nodigt blijkbaar uit tot engagement. Het stuk is prettig om te lezen en je zelfverzonnen woorden doen het goed.Geertruida heeft helemaal gelijk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, Juffrouw Ooievaar was met opzet. Ze schrok zo van de onderbreking dat ze zowaar vergat om Zoef de Haas te commanderen :). Dank voor de reactie. @Richard, Euroshopper bier bestond echt. Ik dacht dat het nog steeds bestond. Nu heet het AH Lager. En nee, in Fabelland kan er niet worden gepind. @Harryp, Zie mijn reacties bij Marietje en Richard :). Dank voor jouw reactie. @Mili, Calvados klinkt wel lekker exotisch. Maar ja, de Fabellanders zijn zo gek op een biertje. Dank voor het reageren. @Jan P., Dank je. @Mirte, Ook bedankt voor de reactie. @Ryn, Jammer genoeg leven de kinderen in dezelfde wereld. Misschien ben ik iets te idealistisch af en toe maar ik ben geneigd te denken dat er nog hoop is. Bedankt voor de reactie. @PetraO, Gelukkig komen de zelfverzonnen woorden goed aan. Zelf vond ik het eigenlijk wel een beetje fout... Dank voor jouw reactie. @Allie, Bedankt voor jouw reactie. Overigens meende ik ergens te lezen dat je niet meedoet wegens gebrek aan Fabeltjeskrant kennis? Lang leve Wikipedia en Youtube, denk ik dan :).

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moet ik hieruit begrijpen dat Geertruida geen neopistool had en dus wel zendtijd kreeg? En is dat positief? Boeiend stuk hoor, zet aan tot nadenken! Wat fabels natuurlijk ook horen te doen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddbrug, Dank je. @Anne, Dank je. @Bart, In Fabelland zijn ze nog niet zo wantrouwend. Als je daar een goede boodschap hebt als Vredesduif, dan mag je die gewoon vertellen. En uiteraard had de duif geen (nep)pistool. Het is een kinderprogramma. Maar je maakt een punt. Hoe wisten ze bij het FOS nu zeker dat ze met een Vredesduif te maken hadden? Gelukkig was dat het geval.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Reactie Zelf twijfelde ik over de woordspelingen. Maar toch. Gedaan. Bedankt voor uw reactie, schrijfcoach Eva. Groetjes,