Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#40 Na het journaal

Het journaal is afgelopen. De barvogel van het Praathuis zet de televisie die op een scheve plank achter de bar staat uit. Bor de Wolf draait de voet van zijn bierpul op een viltje en kijkt even opzij naar Katinka Pelikaan. Ze zit naast hem aan de hoek van de bar met hoog opgestoken poten en rookt met haar ogen dicht. Een kruk verder zit juffrouw Ooievaar, ze opent haar snavel en sluit hem zonder iets te zeggen. Aan de stamtafel zitten de gebroeders Bever roerloos te staren naar het schaakbord. De stukken blijven onaangeroerd. Boven de bar ruisen de gaslampen, verder is er geen geluid. De barvogel poetst de koperen tap. Zorgvuldig, traag, geruisloos. Bor neemt nog een slok, hij fronst zijn wenkbrauwen en kijkt weer naar Katinka. Hij aarzelt... Dan draait hij zijn kruk een kwartslag en streelt met zijn klauw de rug van Katinka. 'Uw triestheid, juffrouw Pelikaan - ik kan het niet langer aanzien. Mag ik u een Ranja aanbieden?' Katinka dooft haar sigaret en draait haar kop. Ze slaat haar donkere ogen op. 'Graag, meneer De wolf. Uw vraag is het antwoord op de barbarij die we zojuist hebben gezien.'

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een ranja? Ik geloof niet dat het gevoel daarmee verdoofd raakt. Arme gedeprimeerde fabelkranters. Maar ja, ik kan het me voorstellen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze hebben iets anders dan gebruikelijk gezien op het journaal. De wat gedeprimeerde sfeer wordtvtoch iets beter door dat glaasje ranja, vermoed ik.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
JanP, Graag gelezen! Ik zie wel enige herhaling van woorden, heb je daar een bedoeling mee?
Aan de stamtafel zitten de gebroeders Bever roerloos te staren naar het schaakbord. De stukken blijven onaangeroerd. Boven de bar ruisen de gaslampen, verder is er geen geluid. De barvogel poetst de koperen tap. Zorgvuldig, traag, geruisloos.
roerloos - onaangeroerd de gaslampen ruisen - verder geen geluid - geruisloos En leuk dat Katinka jou blijft achtervolgen! :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mirte, ja die herhaling is bewust om een beklemmende sfeer op te roepen - of het werkt is uiteraard punt 2. dank voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jan P, Weer een mooi verhaal in jouw gekende stijl... en plots ook weer Katinka. De situatie die je beschrijft vind ik heel interessant en goed beschreven. Ik geniet van je stukje... maar als ik eerlijk ben vrees ik de pointe ergens te missen (wellicht omdat ik in het buitenland zit en de actualiteit niet zo meteen mee heb, of misschien ben ik gewoon te dom.) In elk geval heel goed de sfeer beschreven. Chapeau!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
W Rynlandt, Ik kijk geen tv, maar dinsdagavond was ik bij mijn ouders en die kijken standaard naar het journaal. In mijn verhaaltje hebben de dieren ook naar dat journaal gekeken. (het ging over een barbaarse executie van een gevangen genomen piloot)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp: de beklemming is er absoluut, zoals in deze zin: [Zorgvuldig, traag, geruisloos.]. De achterliggende barbarij heb je met stijl in Fabeltjeskrant verweven,

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt inderdaad een mooie sfeer in je verhaal. Het is alsof de tijd daar even stilstaat. Mooi geschreven :thumbsup:. Ik moest glimlachen toen Katinka weer voorbij kwam.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die Katinka van jou heeft grote indruk gemaakt, Jan, dat moet leuk zijn om te constateren. Knap hoe je - ondanks de aanwezigheid van 'vrolijke fabelkrantfiguurtjes' - toch de verslagenheid voelbaar maakt.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees nu pas dat jouw verhaal een goed vervolg zou zijn op mijn verhaal! :nod: Fijn dat Katinka niet uit jouw gedachten is verdwenen! Weer graag gelezen! :)