# 39 - Met handen en voeten

Joey, alleen intelligente mensen schijnen een ander standpunt in te kunnen nemen, hoorde ik eens. Laat ik nu ook intelligent willen doen en daarom over mijn voeten verhalen en dan nog even over mijn handen. Hoe dat zo is gelopen, weet ik niet precies. Mijn handen zijn klein, net als mijn voeten. Ik droeg maat 35/36 en kon pumps in deze kindermaat alleen in Parijs vinden. Er zaten fraaie hakken onder waar ik kilometers mee wegtrapte in ondergrondse metrogangen. Daar zag ik ‘les juifs dehors’ op muren staan en verloor er mijn stalen stifthakjes en ook mijn hoesjes. Het opgerulde leer deed mijn ‘merde’ tegen de muren kaatsen. Nu koop ik maat 37 omdat ik botjes brak. Een radiologe wist mij eens te melden dat ik er meer dan zesentwintig had. Ik vond dat een bevreemdende opmerking; misschien zag zij er wel splinterbot in. Mijn voeten willen ook als glascontainer dienen. Ik ga dan naar mijn pedicure die mij apart vindt. De eerste keer wilde zij mij niet geloven terwijl ik vroeg toch vooral te zoeken. Nooit zal ik haar blik vergeten toen zij de splinters wist te vinden. Mijn voeten zijn van een complexe architectuur. Nu loop ik ermee door straten waar ik ‘dood aan de joden’ hoor. Mijn handen tellen zevenentwintig botjes per stuk. Hoewel iemand ooit door puur geweld twee op de tien vingers brak. Gefractioneerde heuveltjes zijn ervan getuige. Mijn handen kenden vele ringen. Een van mijn mooiste ringen verloor ik spectaculair door van een boot op een ponton te springen. De ring maakte een gracieus boogje en verdween voor altijd in het water. Ringen gooide ik ook weg of liet ze smelten. Nu gaan mijn vrije handen vrijwel ringloos door het leven en beroeren het toetsenbord crescendo.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Fantastisch hoeveel jij vertelt over jezelf door je voeten en handen te beschrijven! Ik vind het een prachtige invulling van de opdracht. Ik vond het heerlijk lezen, een openbaring! Meteen een bewijs dat jij intelligent bent, volgens eigen zeggen! :D
30 januari 2015 - 23:52

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voeten zijn als handen, onafhankelijk van elkaar leiden/lijden ze hun eigen leven en pijnen en zijn getuigen van al je belevenissen, onder- of bovengronds. Weer een mooi verhaal, karakteristiek Mili en geen woord Frans bij. Een levensverhaal in een notendop. Je hebt het niet makkelijk.
31 januari 2015 - 10:05

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn voeten zijn van een complexe architectuur. Mijn handen kenden vele ringen. .
Prachtig gedaan, Mili, je hebt inderdaad in fijne bewoordingen een interessant boekje over jezelf open gedaan. Fijn dat je intelligent wilde zijn en dat je jouw hoogst persoonlijke invulling gaf aan de opdracht. Want daar gaat het om, toch? Dat je je eigen stem laat klinken? Over je tekst: ik lees in deze tekst het begin van twee verschillende sterke verhalen: eentje over je voeten, eentje over je handen. De beginzinnen van deze verhalen heb ik in quote gezet. Mijn volgende opdracht zou kunnen klinken: schrijf drie A4'tjes over je handen. Je beginzin luidt "Mijn handen kenden vele ringen ...". Idem voor het voetenverhaal.
31 januari 2015 - 15:58

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank voor deze hartversterkende reacties. Ik dacht het enige weken niet meer te kunnen. Vol in mijn hoofd en uit mijn digipen stuiterden de onbegrijpelijkste zaken. Guts is wat ik nodig heb en remissie. En niet meer ziek zijn. ;) @Joey, ik zal je opdrachten niet meer zo letterlijk nemen. Wrak meubilair en ingewreven lotions stonden me tegen. Schrijven over handen en voeten, ik had er niet bij stilgestaan. Je kunt er een leven in kwijt en ik heb prachtige reacties van anderen gelezen. Dank je.
31 januari 2015 - 21:08

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Joey, alleen intelligente mensen schijnen een ander standpunt in te kunnen nemen, hoorde ik eens.
Soms nemen mensen een ander standpunt in :).
Ik droeg maat 35/36 en kon pumps in deze kindermaat alleen in Parijs vinden. Er zaten fraaie hakken onder waar ik kilometers mee wegtrapte in ondergrondse metrogangen
Dat is inderdaad erg klein. Voordeel is wel dat je veel andere schoenen wel in kindermaat kunt aanschaffen.
‘merde’
Prachtig Frans scheldwoord. Klinkt heel elegant in verhouding tot de Nederlandse versie.
Nu loop ik ermee door straten waar ik ‘dood aan de joden’ hoor.
Dit is een uitermate verdrietige zin. Pijnlijk mooi vastgelegd.
Mijn handen tellen zevenentwintig botjes per stuk. Hoewel iemand ooit door puur geweld twee op de tien vingers brak. Gefractioneerde heuveltjes zijn ervan getuige.
Ook al zo verdrietig. Al met al een mooi verhaal. Jouw HP heeft niet stilgezeten. Die heeft het leven in alle lagen geleefd. Zo lijkt het althans.
31 januari 2015 - 22:56

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joey, mocht je mijn opmerking toch persoonlijk hebben opgevat, mijn excuses. Zonder die opdracht had ik dit prachtige stukje niet gelezen. @Mili, wat ben je toch een bijzondere vrouw en wat is het jammer dat je er morgen (oeps, straks!) niet bij bent.
1 februari 2015 - 0:42

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik droeg maat 35/36
Ik vind -droeg- een te simpele oplossing, Chérie ...
Ringen gooide ik ook weg of liet ze smelten.
Je zal een draak nodig hebben om een ring te laten smelten. Een ring laten omsmelten kan bijna iedereen.
1 februari 2015 - 1:43

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik droeg maat 35/36
Ik vind -droeg- een te simpele oplossing, Chérie ...
Ringen gooide ik ook weg of liet ze smelten.
Je zal een draak nodig hebben om een ring te laten smelten. Een ring laten omsmelten kan bijna iedereen.
Mili, ik zag het eeuwen geleden al aankomen. Hij houdt van jou!
1 februari 2015 - 2:15

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Yrret, tu me rends folle. @Dos en @Tja, denken jullie echt dat het iets wordt tussen Yrret en mij?
Mili, als jij zo sexy blijft schrijven zoals je tot nog toe gedaan hebt, zal hij zeker met enige regelmaat terugkomen en zich bij jou in de achtertuin aan de torenspits vastklampen om een glimp van je op te vangen. Laat je haar groeien tot ver over je schouder en verf het oranjerood. Dat vinden draken onweerstaanbaar. En altijd een fles vitriool met een hoog percentage zwavel in voorraad hebben. Dat lusten ze wel, die draken. Wees ook arrogant en laat hem weten dat jij hem niet nodig hebt om goud te smelten. Een mengsel van zoutzuur en salpeterzuur in de verhouding 3:1 (koningswater) doet goud smelten als sneeuw voor de zon. Daar heb je zijn hete adem niet voor nodig.
1 februari 2015 - 16:45

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joey, mocht je mijn opmerking toch persoonlijk hebben opgevat, mijn excuses. Zonder die opdracht had ik dit prachtige stukje niet gelezen.
Dag Bart, ik weet niet precies om welke opmerking het gaat, maar neen, ik neem niets persoonlijk. Toch bedankt om het even te zeggen. Dat dit een prachtig stukje is, ben ik helemaal met je eens.
1 februari 2015 - 22:34

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, ik bemin Yrret alleen al om reden dat ik zulke prachtige verhalen van je krijg toegestuurd. Weet wel dat ik niet mijn haar oranjerood wil verven. De fles vitriool vervang ik door een fles port; daar houdt Yrret van. Ik blijf 'hard to get', ik zal mijn eigen goud smelten en wachten op zijn hete adem. :{}
1 februari 2015 - 23:00

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O.
1 februari 2015 - 23:08

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een draak met port lokken is wellicht een sprookjesachtiger prestatie dan met vitriool hoewel ik voor de klank ervan vitriool zou nemen
De harde realiteit is dat we hier niet in een sprookje opereren.
2 februari 2015 - 10:31