Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#39 Vernietigende handen

Toen het af was keek ik naar mijn handen. Mijn linkerhand, of moet ik zeggen mijn linkerhanden? Natuurlijk kon ik de schuld wel op hem afschuiven, maar zo’n type was ik niet. Anderen waren daar beter in dan ik. ‘Het is wel acceptabel,’ zei mijn vriend voorzichtig glimlachend. Ik was nog net niet zo naiëf hem te geloven. Zeker niet toen ik het vertwijfelde gezicht van de leraar aanschouwde. ‘Jongens, volgens mij is dit het niet helemaal,’ was het commentaar dat achteraf gezien nog voorzichtig te noemen was. De oudere kalende man liep rondjes om het tafeltje met het kartonnen huisje erop. Elk rondje met dezelfde afkeurende blik. ‘Niet echt bewoonbaar, geen realistische maquête,’ was het vernietigende oordeel. Twee weken later kwam het minstens net zo vernietigende cijfer. ‘Die voldoende op het rapport kunnen we nu wel vergeten,’ zei mijn vriend. Zijn aandacht was gefocust op zijn handen. Hij had destijds al van die grote, eeltrijke, stevige knuisten waarmee hij iedereen versloeg met armpje drukken. Maar die net als mijn handen niet de fijngevoeligheid hadden om pietepeuterig werk te verrichten. ‘Denk jij wat ik denk?’, vroeg ik en hij knikte. Er was zelfs in die tijd dus iemand in de wereld die hetzelfde als ik kon denken. We hieven onze handen hoog in de lucht. Een paar klappen waren genoeg om een stukje plat karton over te laten. Onze handen. Misschien niet de substielste, maar wel degelijk tot iets in staat.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij de tweede keer lezen begreep ik 'mijn linkerhanden' pas. Een goed geschreven verhaal. Tussen 'oudere' en 'kalende' een komma? Met zulke knuisten is machinebankwerken misschien een goed alternatief. De nauwkeurigheid kun je aan de machine overlaten. Die is daar goed in.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke jeugdherinnering, Virtuoso. Opvallend trouwens hoeveel schrijvers twee linkerhanden hebben. Moeten ze daar geen rekening mee houden bij het ontwerpen van toetsenborden?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een leuk verhaal, Virtuoso. Wij moeten ook een maquête maken, dus ik denk dat je verhaal voor veel jongens uit mijn klas herkenbaar is :D. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thanks voor de comments...grappig dat nog steeds als schoolopdracht gegeven wordt binnenkort zullen ze dat wel met 3d printers doen. @dos wijnhof: thanks voor de tip..vrees alleen dat zo'n ding besturen me niet zou liggen zou standaard op de verkeerde knop drukken