Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#39 guitarshop

We spijbelen gewoon.' 'Nee, Marko. Dat durf ik niet.' 'Jawel, kom.' Hij trekt me mee. Op zijn zolderkamer pakt hij zijn gitaar en begint te spelen. Ik staar naar zijn handen die soepel over de snaren gaan. Ik moet slikken. Nooit eerder heb ik zoiets gehoord. Hij zingt erbij: Black bird singin in the dead of night 'Hoe heet dit lied,' vraag ik als hij is uitgespeeld. 'Wat denk je?' Ik kijk naar zijn handen die op de gitaar rusten en denk: dit wil ik ook. 'Kun je mij dit leren?' 'Natuurlijk.' Hij pakt zijn wiskundeschrift en scheurt er een blaadje uit. Met een vulpotlood trekt hij zes lijnen en tekent er balletjes op. 'Kijk dit zijn de akkoorden, zo moet je je vingers op de gitaarhals plaatsen.' Hij pakt mijn hand en duwt mijn vingers op de gitaar. Ik voel de druk van de snaren en kijk hem aan. Hij glimlacht. 'Helemaal goed, Jan. En met je rechterhand doe je zo...' Ik ben weg.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik maar altijd denken dat het moeilijk en ingewikkeld is. Simple comme bonjour dus. En zo is Jan verslingerd geraakt aan het gitaarspel, een eenvoudig samenspel van linker- en rechterhand. Kind kan de was doen. Mooi!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen jij in een reactie op PetraO vertelde over jouw handen die gitaar spelen wilde ik je al zeggen: doe dat dan! Dus ik ben heel blij dat je de oorsprong van jouw (andere) passie hebt beschreven. :thumbsup: Dat heb jij ook nog eens prachtig gedaan. Ik begrijp je liefde voor de snaren. Ik ben helemaal blij! :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een prachtige herinnering, hoe het ontstond. Simpel en beeldend. Uitgescheurd blaadje, balkjes en balletjes. En zelfs je zoon die deze passie erft.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stukje. Een nummer van de Beatles dat je overhaalt. Heb het ook ooit eens geprobeerd, gitaar spelen. Kwam niet verder dan; Een Aap Die Graag Bananen Eet...

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Ik was 15, dat is eigenlijk al te oud om nog te beginnen. Het heeft iets te maken met coordinatie tussen de handen. Volwassenen kunnen bijvoorbeeld niet meer leren tokkelen. Kinderen leren dat heel snel. Toen mijn zoon 15 was had ik al mijn kennis al aan hem overgedragen - en stond hij op het podium met een eigen band. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan P. Mooi. Het begin van een passie. Op een aangename manier beschreven. Ik vind het een knap gebeuren, dat gitaarspelen. Hoe oud was je?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het verhaal, JanP, en en passent de verklaring waarom het mij - op latere leeftijd niet lukte. (Dat en twee linkerhanden...)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik even vragen: is het de bedoeling dat ik als schrijfcoach/opdrachtgever telkens op ALLE inzendingen reageer? En wanneer precies willen jullie dan feedback? De dag zelf? Eind van de week?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joey, ja, eenieder verwacht een reactie. Je taak is zwaar. :) Aan de andere kant zijn wij dankbare gepassioneerde schrijvers die meer en meer willen weten. Wanneer je dit doet, is uiteraard aan jou.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Joey, eind van de schrijfweek is meer dan voldoende. Wij kijken met gretigheid uit naar jouw - wel kritische - reactie. Mocht dit niet stroken met jouw bezoldiging, willen wij graag mét jou pleiten voor een betere. Het zal toch wel in het contract staan dat je met SOL hebt afgesloten, hoeveel energie je behoort te steken in het becommentariëren van onze schrijfsels?!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mag ik even vragen: is het de bedoeling dat ik als schrijfcoach/opdrachtgever telkens op ALLE inzendingen reageer?
Het staat nergens officieel beschreven, hoewel die verwachting wel wordt gewekt. Ik kan alleen voor mezelf spreken en dat wordt ca. 50% gelezen en besproken, dus volgens mij doe je het helemaal niet slecht :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maja Emmen, Zo had ik het nog niet gezien. Dank je. @Joey, Eind vd week vind ik prima - op alles reageren is eigenlijk niet te doen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed dat je hebt gespijbeld en daarmee nu nog steeds jouw passie volgt ;) Een gitaar, geweldig om naar te luisteren.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mirte, dank je wel. @Gayalnidiya, Ja - het duurde wel even. Die klasgenoot (naam Marko is fictie) werd van school gestuurd. Hij speelde later in een bekende band. Ik hield het nog een jaartje vol en moest ook weg van die school. Op een andere school haalde ik uiteindelijk een havo-diploma. Inmiddels al 19 jaar :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Joey, eind van de schrijfweek is meer dan voldoende. Wij kijken met gretigheid uit naar jouw - wel kritische - reactie. Mocht dit niet stroken met jouw bezoldiging, willen wij graag mét jou pleiten voor een betere.
Bezoldiging?! Als ik feedback zou schrijven die strookt met mijn bezoldiging, zou ik niets schrijven. Dus begin maar met pleiten ... :-) Mijn probleem is echter: ik vind dit forum behoorlijk ingewikkeld en ik kan nooit bijhouden wie wanneer wat heeft ingezonden. Ik heb wellicht wat tijd nodig om jullie beter te leren kennen, aan de hand van jullie schrijfsels.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
We spijbelen gewoon.' 'Nee, Marko. Dat durf ik niet.' 'Jawel, kom.' Hij trekt me mee. Op zijn zolderkamer pakt hij zijn gitaar en begint te spelen. Ik staar naar zijn handen die soepel over de snaren gaan. Ik moet slikken. Nooit eerder heb ik zoiets gehoord. Hij zingt erbij: Black bird singin in the dead of night 'Hoe heet dit lied,' vraag ik als hij is uitgespeeld. 'Wat denk je?' Ik kijk naar zijn handen die op de gitaar rusten en denk: dit wil ik ook. 'Kun je mij dit leren?' 'Natuurlijk.' Hij pakt zijn wiskundeschrift en scheurt er een blaadje uit. Met een vulpotlood trekt hij zes lijnen en tekent er balletjes op. 'Kijk dit zijn de akkoorden, zo moet je je vingers op de gitaarhals plaatsen.' Hij pakt mijn hand en duwt mijn vingers op de gitaar. Ik voel de druk van de snaren en kijk hem aan. Hij glimlacht. 'Helemaal goed, Jan. En met je rechterhand doe je zo...' Ik ben weg.
Kleine tip voor als je dialogen schrijft: beperk het gebruik van 'ja', 'jawel', en 'neen'. Je dialoog wordt sterker als je ze schrapt. Bv. 'Dat durf ik niet, Marko.' (In deze zin ligt de nadruk op 'Dat' omdat het eerst staat in de zin. De lezer vraagt zich meteen af: wat? Wat durft hij niet? En wie is Marko?) 'Dat durf ik niet, Marko.' 'Kom', zegt hij, en hijst/sleurt/ ... me (bij de arm) de (wankele/houten/...) zoldertrap op. Bovenstaande als suggestie. Je hebt een ontzettend goeie "basistekst" geschreven. Hiermee bedoel ik: mits wat sleutelen en bijschaven en redigeren wordt dit een pareltje van een tekst. Ook: vermijd herhaling van werkwoorden. Bv. hij pakt zijn wiskundeschrift ... hij pakt zijn gitaar .. Tot slot: het laatste zinnetje "ik ben weg" vind ik niet passen. Hoezo Jan is weg? Waarheen? Of vliegt hij zijn hoofd of lichaam uit van geluk? Of is hij 'ermee weg' (Vlaams voor 'iets onder de knie krijgen'?). Wat ook je bedoeling is: deze laatste zin sluit niet aan bij het voorgaande. Bij mij ging het licht uit (het sterke beeld dat je had neergezet, verdween meteen bij de laatste zin). Hoop dat je hier wat mee bent, Jan?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
O ja, nog vergeten: waarom koos je als titel guitarshop als het om een zolderkamer gaat? Ik zie geen enkele reden om de lezer op het verkeerde been te brengen.