Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Handen schrijfopdracht #39

Enkele dagen geleden zag ik toevallig op tv een documentaire met een interview van een zeer grote dame, de Tsjechische pianiste Alice Sommer Herz die samen met haar zesjarig zoontje gedeporteerd werd naar het concentratiekamp van Theresienstadt. Er werden beelden getoond van de bevrijding. Wankelende geraamten werden ondersteund door soldaten die niet wisten wat ze zagen, die hun ogen niet konden geloven, naar buiten begeleid. Alice overleefde, volgens haar eigen woorden: de gruwel van het concentratiekamp dankzij de liefde voor en door de muziek. Na de oorlog maakte ze carrière als concertpianiste. De documentaire werd gemaakt in 2010. Zij was toen 106 jaar oud. Met haar 106 jaar oude handen speelt zij het eerste deel uit de Mondscheinsonate van Ludwig van Beethoven. Volledig uit haar hoofd, dus zonder muziekbladen. Ik was gefascineerd door haar handen die krachtig en lenig over de toetsen bewogen. Het moet gezegd, deze handen waren niet mooi om te zien. De cineast focuste onbarmhartig op de lange vingers waarvan de huid gebarsten, rimpelig en verkleurd was. Het kwam op mij over als waren het twee prehistorische dieren die in een soort gevecht verwikkeld waren. Ik vond haar handen zelfs een beetje griezelig, maar mensen wat een gevoelens bestormden mij. Wat een intense klanken konden deze oude vingers aan de piano ontfutselen. Het is lang geleden dat iets of iemand mij tot tranen toe kon ontroeren; ik dacht zelfs dat mijn traanklieren niet meer konden werken. De handen van deze vrouw: ik zal ze nooit meer vergeten!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, eerst enkele opmerkingen over je tekst. Eerste alinea, tussen ‘Herz’ en ‘die’ een komma. Het einde van de tweede alinea klopt niet. In de derde alinea kan de komma en de dubbele punt m.i. beter weggelaten worden. Von Beethoven i.p.v. van Beethoven. Nu de bijval. Ik heb die documentaire ook met diepe bewondering bekeken. Wat een levensvruegde en wat een optimisme straalde die oude dame uit. En dat op die leeftijd, met een geheugen als een olifant. Om jaloers op te worden. Haar pianospel was fenomenaal. Haar lange vingers zweefden trefzeker over de toetsen en haar ernstige, maar ontspannen gelaatsuitdrukking liet zien dat zij met die muziek vergroeid was. In gegenstelling tot jou vond ik haar handen uitgesproken mooi: slanke vingers, stokoud en doorleefd, maar van een jeugdige souplesse. Haar voorste vingerkootjes stonden enigszins omhoog. De handen van deze vrouw waren vooral mooi door haar pianospel. Ik zal ze ook niet snel vergeten.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een schitterende invulling van de opdracht! :thumbsup: Je beschrijft een paar handen die geschiedenis (mee)maakten en het respect springt uit jouw tekst. Heel erg mooi gedaan! :) Off topic: Het valt mij op dat overlevenden van concentratiekampen heel erg oud worden. Oom Erik werd ook bijna 100 jaar. Alsof ze extra tijd krijgen om die verschrikkelijke tijd 'in te mogen halen'. Ik heb enorme bewondering voor hoe deze mensen na zo'n vreselijke periode de draad van het leven weer hebben opgepakt. Laten we ze nooit vergeten.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, stuur mij de link alsjeblieft. Ik wil en moet en zal deze documentaire zien. Dank je.
De documentaire was te zien op Canvas, 23 januari.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Merci Dos. Gezocht en gezocht. Behalve een fragment op Facebook, kan ik de documentaire als programma gemist niet vinden. Dit vind ik heel jammer. Wel even haar handen gezien die van een weergaloze doorleefde schoonheid waren.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve mensen, wat fijn zo een geweldig positieve reacties te mogen krijgen. Dank U wel allemaal. Ik heb erg getwijfeld om deze schrijfopdracht op deze manier in te vullen.... Zoals Dos al meegeeft was deze documentaire te zien op Canvas op 23 januari om 22u45. De cineast is Christopher Nupen - GBR-2010. Ik hoop dat U de documentaire zult vinden. ;) Dank U Dos voor de grammaticale foutjes te duiden. Ben blij gelijkgestemde zielen hier op dit forum te mogen ontmoeten.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, wat een schitterend geschreven eerbetoon. Ik ga het ook opzoeken, je hebt mij geraakt met jouw woorden.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Blavatski, ik had er nog niet van gehoord, maar halverwege het lezen van je bijdrage wilde ik al gaan zoeken, zo mooi heb je het beschreven! @schrijvenmaar: Thanks!