Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #36 – Roodkapje: een 5 minuten vervolg

Iedereen kent het verhaal van Roodkapje. Ze gaat op weg naar haar zieke grootmoeder in het bos. Aan haar arm een mandje met wat brood, een fles wijn. Onderweg ziet ze bloemen tussen de bomen. Wat zal haar grootmoeder daar blij mee zijn. Roodkapje besluit van het pad af te gaan en tussen de bomen de bloemen te plukken. Ongemerkt gaat ze steeds dieper het bos in. Dan hoort ze een geluid, vlak achter haar. Geschrokken draait ze zich om en ziet een grote wolf. Hij vraagt haar waar ze naar toe gaat. Ze vertelt dat ze naar haar grootmoeder gaat om brood en wijn te drinken. Hij zegt dat ze niet van het pad moet afwijken, omdat je nooit weet wie je diep in het bos tegenkomt. Roodkapje vervolgt haar weg naar oma, eenmaal daar klopt ze aan en ze hoort een stem: “de deur is open”. Ze loopt naar binnen en ziet haar oma in het bed liggen. Ze kijkt naar haar oma en zegt: “oma wat heeft u grote ogen” Oma: “dat is om je beter te kunnen zien” Roodkapje: “oma wat heeft u grote oren” Oma: “zo kan ik je beter horen” Roodkapje: “oma, wat heeft u een grote mond” Oma: “dan kan ik je beter OPETEN!” En dan ziet roodkapje dat haar oma niet haar oma is, maar de grote wolf. En de wolf eet haar met één hap op. Even later komt een jager langs het huisje van oma en ziet dat de deur open staat. Hij loopt naar binnen en ziet de wolf voldaan uitrusten in bed. Hij snijdt de buik van de wolf open en daar komen oma en roodkapje tevoorschijn, levend.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe is het mogelijk dat jouw tekst me ontgaan is? Je houdt je aan het sprookje. Klassiek, helder. Het is moeilijk iets over je schrijfstijl te zeggen omdat je je zo aan de originele tekst houdt. Het spijt me, ik moet me tot die twee opmerkingen beperking: klassiek en helder. Ik hoop de komende maand meer van je te lezen

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Sacha1, Ook ik heb nog niets van je kunnen lezen behalve dan dit verhaaltje. Erg klassiek geschreven, precies zoals het verhaal gaat. Van mij had je wat meer spanning mogen toevoegen. Wat taalzeurtjes als verbeterpunten: Na een dubbele punt volgt de eerste letter in deze als hoofdletter. Oma: "Zo kan....". Eigenlijk kun je de aanduidingen wie wat zegt ook weglaten. Al lezende is het ook duidelijk wie wat zegt omdat je daarvoor al geïntroduceerd hebt wie de personages zijn. Nu wordt het verhaal echt een opsomming wat minder aantrekkelijk wordt om te lezen. In de laatste zin schrijf je roodkapje met kleine letter. Dit moet natuurlijk met een hoofdletter. Ik hoop gauw weer meer van je te mogen lezen. Heel veel succes!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het eens met bovenstaande reacties. Maar omdat je je zo aan het oorspronkelijke verhaal hebt gehouden, ben ik wel benieuwd naar wat je zou schrijven als dat niet kan. Dus ik hoop dat je deze week ook gewoon weer meedoet! :)