Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht #36 Roodkapje

Roodkapje schrok niet, want ze wist niet dat de wolf een slecht dier was. 'Waar ga je naar toe, meisje?' 'Naar mijn grootmoeder, ze is niet lekker.' 'En wat heb je in dat mandje?' 'Wijn en zacht brood, daar zal ze van opknappen.' De wolf likte met zijn tong. 'En waar woont je grootmoeder?' 'In het huisje bij de drie eiken, u weet vast wel waar dat is.' De wolf knikte en dacht: eerst dat oude vrouwtje en dan dit meisje als zoet toetje. 'Waarom pluk je niet een paar mooie bloemen voor je grootmoeder?' Roodkapje keek opzij. Verderop stonden kleurige bloemen onder de bomen. 'Ja, een goed idee, meneer wolf. Dank u wel. Roodkapje ging van het pad af. De wolf grijnsde en haastte zich naar het huisje bij de drie eiken. (Eerst het originele sprookje gelezen - best wreed, een half uurtje nagedacht en dit stukje in exact 5 minuten geschreven zonder na te lezen. Best eng om te doen)

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan P, Mijn oprechte waardering en bewondering omdat je zo streng de 5 minuten aanhield. (Ik kon het niet echt en ging er een beetje over). Ook jou lees ik altijd graag als referentiepunt. Je hebt een nuchtere vertelstijl die ook altijd taalkundig heel correct in elkaar zit. Het gekke is dat ik nu schrijf over 'vertelstijl' omdat je eigenlijk juist heel erg goed bent in dialogen maar je vertelt tegelijk ook altijd wel een verhaal dat duidelijk ergens naartoe gaat. Je hebt altijd een waardig plot. In dit geval heb je misschien iets te correct de opdracht gevolgd. Je hebt dus eerst het originele verhaal van roodkapje nog eens nagelezen. Ik heb ook met die gedachte gespeeld maar ik heb het bewust niet durven doen omdat ik vreesde dat het werkelijke verhaal teveel mijn eigen stijl en denkwereld zou gaan verstoren. Nogmaals, knap dat jij het wel hebt gedurfd. Je bent een stylist en echt tuk op technische vaardigheid. Daarom vat je de opdracht heel correct en ernstig op. Dat kan ik zeker nog van je leren!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan P. Je had niet eerst Roodkapje moeten lezen, denk ik. Nu is het allemaal wel een beetje braaf met die Roodkapje. Hoewel, ze gaat wel van het pad af. Meestal gaat het niet goed als iemand van het pad afgaat. Jouw schrijfstijl: (Op voorhand, dit is niet om te slijmen.) Ik vind jou een geweldige schrijver. Neem nou die Katinka verhalen. Ik zat gewoon te wachten tot het woensdag werd. Jouw schrijfstijl is in de wereld, er is over nagedacht en het is menselijk. Ook is het grammaticaal altijd in orde. Ik ben in afwachting van een langer verhaal (of boek) van jouw hand. Dat wil ik lezen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
W Rynlandt, Ja, de opdracht gevolgd en misschien wel te correct - bijvoorbeeld: sprookjes zijn altijd in vt. 'er was eens', daarom dat hier ook gedaan, maar doe ik eigenlijk nooit. Dank voor je reactie en compliment.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna B. Ja, het is braaf - in de traditie. (Hoewel: Roodkapje ging van het pad af :) )
Ik ben in afwachting van een langer verhaal (of boek) van jouw hand. Dat wil ik lezen.
Die zijn er, zie de link in mijn onderschrift - meerdere forumleden zijn je voorgegaan.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk Jan, en corrigeer me als ik ernaast zit, dat het voor jou geen probleem is om binnen 5 minuten een hoop woorden te produceren maar dat je die vervolgens het liefst eerst een half uur lang naleest, corrigeert, hier iets minder, daar iets meer en dan hier een synoniem want dan loopt die zin lekkerder... etcetera - voordat je je zielenroerselen onthult aan 'het grote publiek'. Ik ken het probleem. En daarom vind ik deze poging een groot compliment waard. Het is verzorgd, er zit een verhaal in, maar inderdaad, een beetje braaf. Ik heb al veel stukjes van jou hier mogen lezen en ze getuigen stuk voor stuk van een groot taalgevoel en een enorme nauwkeurigheid waarmee je mensen neerzet en situaties schetst.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Johanna B. Ja, het is braaf - in de traditie. (Hoewel: Roodkapje ging van het pad af :) )
Ik ben in afwachting van een langer verhaal (of boek) van jouw hand. Dat wil ik lezen.
Die zijn er, zie de link in mijn onderschrift - meerdere forumleden zijn je voorgegaan.
Die link heb ik weleens aangeklikt. Toen raakte ik afgeleid door de gitaren. Voor ik het wist zat ik muziek te luisteren. Daarna ging ik de cd-speler aanzetten. En toen ging ik biertjes drinken. Vervolgens ging ik midden in de werkdagensleur veel te laat naar bed. Nee, ik durf niet meer te kijken.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
bartsnel, Dank je wel! Johanna B. je schreef:
Die link heb ik weleens aangeklikt. Toen raakte ik afgeleid door de gitaren. Voor ik het wist zat ik muziek te luisteren. Daarna ging ik de cd-speler aanzetten. En toen ging ik biertjes drinken. Vervolgens ging ik midden in de werkdagensleur veel te laat naar bed. Nee, ik durf niet meer te kijken.
klinkt als mijn avond :)

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Jan, Dit stukje wijkt af van je gebruikelijke stijl en misschien komt dat, zoals Johanna al zegt, omdat je te dicht op het sprookje bent blijven zitten. Over je boeken: ik heb pas Insomnia gekocht en ik wil die anderen ook wel hebben, maar die zijn nog niet als e-book beschikbaar, geloof ik.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
PetraO, Ja ik ben idd dicht op het sprookje gebleven. Ik heb hiervan geleerd dat ik niet in 5 minuten iets origineels kan verzinnen (zoals ik in andere bijdragen wel lees). Mijn boeken zijn niet als E-book verkrijgbaar. Die wedstrijdbundels wel. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan p, het blijft een sprookje. Ik heb nooit van sprekende dieren gehouden, nog steeds niet. Het is ook een wreed sprookje.Maar je hield je aan de opdracht, zo was die nu eenmaal. Geef mij jouw eigen teksten maar, die lees ik graag. Een verbluffende fantasie, stijl en invulling veelal. Hoop er nog veel te lezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijfstijl is hier duidelijk. Ik lees er vlot doorheen en dat vind ik fijn. Je houdt je erg aan de feiten, maar dat vind ik niet erg. Je woordkeuze is vrij simpel en dat vind ik er goed bij passen, vooral omdat het hier om een kind gaat.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, je schreef:
Geef mij jouw eigen teksten maar, die lees ik graag
Dank je wel!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne Borneman, je schreef: 'Je schrijfstijl is hier duidelijk. Ik lees er vlot doorheen en dat vind ik fijn' Dank je. Het is echt een kladje - ik hou van de herschrijf. Dat terzijde.

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vertrouwelijk. Dat is het woord als ik naar jouw schrijfstijl zoek. Het komt over als thuiskomen, zoals bij de Katinka verhalen. Je komt thuis en je kent het ritme, maar het is elke dag anders (hoop dat dit logisch overkomt)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Betrouwbaar, geloofwaardig en stijlvol. Een fijne schrijfstijl met fantastische prikkelende details. Die maken dat ik nieuwsgierig blijf tot het einde. :thumbsup: Ik ga jouw inhoud en woordgebruik bijna braaf noemen daarom ben ik fan van Katinka! ;) Jij schrijft gedisciplineerd en inderdaad foutloos. (#jaloers!) Jouw brede kennis lees ik terug in de verhalen. Jij hebt een geheel eigenstijl ontwikkelt van goedlopende verhalen met een heerlijk leestempo. :nod:

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp: ja, je was te braaf met Roodkapje. Maar om dit nu nog eens een keer te zeggen. :) Als schrijver dwing jij een zeker respect bij me af. Je Nederlands is vrijwel vlekkeloos, je dialogen lopen als een tierelier, jij bent het uitermate waard gelezen te worden.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha ik dacht al tijdens het lezen dat je eerst het origineel had gelezen. Dat had ik namelijk ook gedaan en ik herkende details. Je werkt de list van de wolf heel mooi uit. Je hebt ook oog voor details (de wolf likt zn lippen af)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt je aan het sprookje gehouden, maar toch leest het als nieuw en fris, knap. Een heldere schrijfstijl. Nuchter, zonder opsmuk. Nergens grof, verzorgd. Liefdevol. Ja, verzorgd, nuchter en liefdevol, zo komt je schrijfstijl op me over

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Henny, Dank voor je analyse. je schreef:
Ja, verzorgd, nuchter en liefdevol, zo komt je schrijfstijl op me over
Dat vind ik een groot compliment.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan, wat jammer dat je eerst het sprookje gelezen hebt. Ik weiger te geloven dat je niet instaat bent in vijf minuten tijd een heel eigen draai te kunnen geven aan het Roodkapje. Ik had zeker verwacht dat Roodkapje Katinka-achtige allures had gekregen en dat ze haar saaie kapje had afgeworpen en dat daar golvend rood haar uit gevallen was dat haar reikte tot haar heupen etc. Maar los hiervan, jouw schrijfstijl bevalt me. Ik krijg de indruk dat je elk woord wikt en weegt voor het uitgeschreven wordt. Je bent er heel zuinig mee, geen woord teveel.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dit is Roodkapje. Zoals ik het zou voorlezen aan mijn kinderen. En daar is niets mis mee. Er zijn zat sprookjesboeken die gruwelijk zijn om voor te lezen; te warrig, te gezocht, of juist te veel versimpeld. Gewoon heerlijk leesbaar schrijven is voor mij inderdaad deel van jouw stijl. En normaal gesproken voeg je daar nog op volstrekt niet belerende wijze enige inzichten over algemeen mensenlijk handelen in, waarbij je de lezer de keus laat het ofwel bij lekker weglezen te laten, of toch nog even nadenken.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, Een eerste versie van een verhaal is bij mij altijd heel braaf. In de gegeven 5 minuten is dit het. Ik heb me verbaasd over alle creatieve invullingen die ik hier heb gelezen. Dank voor je compliment!

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nog nieuw op het forum en heb nog niets van je gelezen. Als ik de commentaren zo lees, is dit ook niet jouw manier van schrijven, maar dat geef je zelf al toe (...zonder na te lezen. Best eng om te doen). Als lezer kan ik zeggen dat dit jou heel goed is afgegaan. ik had maar 1 stukje wat voor mijn idee niet volledig was: "De wolf likte met zijn tong". Ik neem aan dat hij zijn lippen aflikte, want zo past het prima in het zeer makkelijk te lezen en duidelijk beschreven verhaal. Ik ben erg benieuwd naar jouw andere werk

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...] een half uurtje nagedacht en dit stukje in exact 5 minuten geschreven zonder na te lezen.
Belangrijk, voor mij. Reden om mijn feedback iets anders te formuleren.
Roodkapje schrok niet, want ze wist niet dat de wolf een slecht dier was.
We leven in een ander tijdperk. Mogelijk zelfs in een andere dimensie.
'Waar ga je naar toe, meisje?'
Vreemd! Waarom weet deze wolf dat Rk een meisje is?
De wolf grijnsde en haastte zich naar het huisje bij de drie eiken.
:D Dat zou ik nooit doen. Eerst dit toetje en dan wachten op de volgende kleindochter.