Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#35A Mosterd tijdens het Kerstmaal Der Richter und sein Henker

Der Richter und sein Henker.* Op Tweede Kerstdag... in onze eetkamer... tijdens het diner... stierf mijn schoonmoeder... und ich war Schuld daran... Een week eerder had ik me van mijn liefhebbende vrouw laten scheiden. Mijn schoonmoeder was een regelrechte ramp en van Duitse komaf. Toen haar man nog leefde liet ze zich door haar bedienend personeel en vaste leveranciers, Frau General noemen, want haar man was Commander-in-Chief bij AFCENT in Brussum. Mijn schoonmoeder ontleende haar status aan de toppositie van haar man en de geërfde miljoenen van haar vader, maar zeker ook aan het kasteeltje dat ze bewoonde in Oud-Valkenburg. Daar was zij de generaal. Ordnung muss sein en Befehl ist Befehl was haar leidmotief in de dagelijkse omgang met haar personeel. Bij onze eerste kennismaking ontstond er al spanning. Ik stelde mij voor als Henk van Dam en meteen associeerde ze mijn voornaam met ‘Der Richter und sein Henker’ van Friedrich Dürrenmatt; 1952 vermeldde ze er nog achteraan. Nee, Henk beviel haar helemaal niet. Ze zou me voortaan aanspreken met Heinrich; als ze het al niet beneden haar waardigheid achtte om het woord direct tot mij te richten. Meestal ging dat via Liesl, haar dochter, mijn lieve vrouw. Onze wederzijdse haat groeide en groeide... Maar met mijn menslievende inborst had ik er wel mee ingestemd dat Liesl haar uitnodigde om op Tweede Kerstdag bij ons te komen eten. Het zou de laatste keer zijn... Wij waren van Liesls zusters te weten gekomen dat Mama Liesl had onterfd als Liesl bij haar overlijden nog met mij getrouwd zou zijn. Om één uur ‘s middags gingen we aan tafel. Het kostte Liesl heel wat overredingskracht om haar zover te krijgen, want aanvankelijk wilde ze per se naar huis. Geen minuut langer wilde ze met mij in dezelfde kamer zijn. Ik was voor de gelegenheid de kok en in het kader van een schrijfwedstrijd leefde ik me in in de gedachtenwereld van een exhibitionist. Daarom was ik naakt onder de schort, die toen nog het grootste deel van mijn lichaam bedekte. Dat veranderde toen we met z’n drieën plaats namen aan de ruime tafel met een glazen dek, zonder tafellaken. Liesl zat naast haar moeder en ik ging pal tegenover Frau General zitten. Stijf als een vesting zat ze daar, achter een uitpuilende verdedigingswal op borsthoogte. Haar bloed kookte van ingehouden ergernis, want over haar bord, door het glazen tafeldek heen keek ze ongehinderd tegen mijn ontblote edele Henkie aan; in den beginne nog donker en verschrompeld als een pas opgegraven truffel, maar allengs - door de werking van de pil - uitgroeiend tot een imposante keu, die strak en opgewonden in haar richting wees. Toen ik opstond om Mama de ree-rug te serveren, klopte mijn opgezwollen pomerans - alsof hij de hik had - tegen de onderkant van het tafeldek. Vol afschuw duwde Mama zich van de tafelrand weg, ‘Eine teuf'lische Schande ist das und...’, waren haar laatste woorden toen ze weer terug viel, met haar gezicht op een zacht bedje van ree-rug. Mein Henkie wurde ihr zum Henker. *De rechter en zijn beul.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:eek: Dos! :o Later mijn feedback! :lol: Ik heb schandelijk moeten lachen om jouw verhaal! Heerlijk die schrijfopdracht 'Sofamonologen' erbij gehaald. De aandoening houd je lekker bezig! Ik lees wat schoonheidsfoutjes daarom heb ik even de tijd genomen om te reageren. Jij spreekt over -de schort- maar mijn ingeving zegt -het schort-. Volgens http://oud.digischool.nl/ne/nt2/LTR_S/W2232.HTM is het - het schort- en -de schorten-. [Dat veranderde toen we met z’n drieën plaats namen aan de ruime tafel met Frau General zitten] volgens mij mist deze zin iets. Begrijp ik het goed dat de schoonmoeder niets van de scheiding afweet? De reden van scheiding is mij duidelijk. [Toen ik opstond om Mama de ree-rug te serveren, klopte mijn opgezwollen pomerans - alsof hij de hik had - tegen de onderkant van het tafeldek.] Dit beeld kan ik niet plaatsen, als hij opstaat klopt zijn pomerans ( :thumbsup: ) tegen de onderkant van de tafel? Hoe hoog is de tafel dan? En serveert hij staand uit vanaf zijn plaats aan de tafel? Met humor gebruik gemaakt van de Duitse taal en de naam Henk! :D [ in den beginne nog donker en verschrompeld als een pas opgegraven truffel, maar allengs - door de werking van de pil - uitgroeiend tot een imposante keu, die strak en opgewonden in haar richting wees.] Zeer beeldend weergegeven! :unibrow:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, In mijn Groene Boekje staat dat 'schort' zowel mannelijk als onzijdig is. Bij het kopieren is er inderdaad een stuk tekst uitgevallen. Hoe dat kan is mij een raadsel. Nee, Frau Generaal is niet op de hoogte van de scheiding. Om dat beeld met de pomerans overeind te houden heb ik de tafel een paar centimeter hoger gemaakt dan standaard en Henk niet groter dan 1.65 laten zijn. Dan kan het net. Zittend serveren is tegen de etiquette, zeker in Duitse hogere kringen. Eigenlijk had Henk om de tafel heen moeten lopen en naast zijn schoonmoeder te bedienen. Dank voor je opmerkingen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hele toestand met die schoonfamilie. Toch lijkt het me niet de meest onaangename manier om de wereld te verlaten voor de schoonmoeder. Wegkwijnen in eenzaam ouderdom lijkt mij ook niet aangenaam. Grappig en volgens mij aandachtig geschreven verhaal. Graag gelezen weer.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hele toestand met die schoonfamilie. Toch lijkt het me niet de meest onaangename manier om de wereld te verlaten voor de schoonmoeder. Wegkwijnen in eenzaam ouderdom lijkt mij ook niet aangenaam. Grappig en volgens mij aandachtig geschreven verhaal. Graag gelezen weer.
Henk van Dam was zo'n slechte schoonzoon nog niet. Dank voor je reactie, Johanna.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dos, ik heb geen commentaar. Ik kan alleen maar lachen. Heb je er ooit over nagedacht om een boek te schrijven? :D Wat een geweldig verhaal.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een verhaal alweer... en dat... gelezen deze morgen op een nuchtere maag. Dos Dos Dos, ze hebben je weer de perfecte aandoening aan huis geleverd met die Sofamonologen of zou het een gestuurde loting zijn geweest? Jij bent er trouwens zelf over begonnen, over die wedstrijd bedoel ik dan. Het lijkt mij verdacht. Ik vermoed stilaan complot. Je laat ons het meest bizarre lijden ondergaan terwijl je zelf hilarisch en extatisch staat te pronken met je edelste orgaan, eerst in de kerk én nu ook nog voor je schoonmoeder (die er gelijk nog aan sterft ook). Schitterend.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ik heb geen commentaar. Ik kan alleen maar lachen. Heb je er ooit over nagedacht om een boek te schrijven? :D Wat een geweldig verhaal.
Wel eens aan gedacht, Tja, maar ook weer laten varen. Het geeft zo'n gedoe, maar bovenal: ik ken mijn grenzen. Fijn dat ik je na zware nachtelijke arbeid, voor het slapen gaan, nog even aan het lachen heb gemaakt. Zat jij niet tussen twee oorlogen in? Laat mij dan maar lekker tussen Kerst en Nieuw zitten. Van schoonmoeders geen last meer. Dank voor je commentaar.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een verhaal alweer... en dat... gelezen deze morgen op een nuchtere maag. Dos Dos Dos, ze hebben je weer de perfecte aandoening aan huis geleverd met die Sofamonologen of zou het een gestuurde loting zijn geweest? Jij bent er trouwens zelf over begonnen, over die wedstrijd bedoel ik dan. Het lijkt mij verdacht. Ik vermoed stilaan complot. Je laat ons het meest bizarre lijden ondergaan terwijl je zelf hilarisch en extatisch staat te pronken met je edelste orgaan, eerst in de kerk én nu ook nog voor je schoonmoeder (die er gelijk nog aan sterft ook). Schitterend.
Even iets recht zetten, Ryn, Johanna is er mee begonnen. Ik dacht: ik ben zo normaal, ik wil wel eens iets anders. En zo is het begonnen. Ik had mijn schoonmoeder tijdens het diner ook dood kunnen schieten. Maar dat vind ik zo ordinair, dat doet bijna iedereen. Vergiftigen; ook zo iets... te gewoontjes. Lezers willen geamuseerd worden met iets nieuws. Mijn Henkie had daar wel goesting naar. Als ik mijn psycho-verhaal geschreven heb, is dat ook weer afgelopen. De komende maand ben ik nog in training. De laatste week van januari schrijf ik mijn verhaal. Ik heb al een vermoeden waar het op uit gaat draaien. Dank voor je reactie, Ryn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Af en toe lukt het mij gelukkig om iemand, al dan niet per ongeluk, te bevrijden. Het strakke keurslijf van de moderne broek is ook niet alles.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Af en toe lukt het mij gelukkig om iemand, al dan niet per ongeluk, te bevrijden. Het strakke keurslijf van de moderne broek is ook niet alles.
Een broek kan soms nog te nauw zijn.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een grappig verhaal, Dos. Maar waarom vertelde Liesl haar moeder niet dat ze was gescheiden? Dan krijgt ze in elk geval haar erfenis.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een grappig verhaal, Dos. Maar waarom vertelde Liesl haar moeder niet dat ze was gescheiden? Dan krijgt ze in elk geval haar erfenis.
Anne, jij bent nog niet slecht genoeg om dat te begrijpen. Je moet nog even tussen ons verkeren, dan leer je dat vanzelf. De notaris zal constateren dat Liesl gescheiden is en de vele miljoenen zullen gelijkelijk onder de drie zussen verdeeld worden. Dank voor je reactie. Een goede raad: lees niet te veel onze verhalen. Je oogt nog zo onbedorven. Maar na je laatste verhaal geloof ik dat het virus ook al in jou zit. Veel biechten neutraliseert.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is nu al zover dat als ik achter m'n iMacje luid zit te schateren, Vrouwlief belangstellend vraagt "Die aap weer?"

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede raad: lees niet te veel onze verhalen. Je oogt nog zo onbedorven. Maar na je laatste verhaal geloof ik dat het virus ook al in jou zit. Veel biechten neutraliseert.
Ik hou niet van biechten. Onbedorven ben ik ook niet. Ik vrees dat het al te laat is. Voel je niet schuldig. Het komt voornamelijk door de televisie en het internet ;).

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede raad: lees niet te veel onze verhalen. Je oogt nog zo onbedorven. Maar na je laatste verhaal geloof ik dat het virus ook al in jou zit. Veel biechten neutraliseert.
Ik hou niet van biechten. Onbedorven ben ik ook niet. Ik vrees dat het al te laat is. Voel je niet schuldig. Het komt voornamelijk door de televisie en het internet ;).
Ik had een oom die verzuchtte altijd: 'De wereld is slecht en wordt nog veel slechter.'

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede raad: lees niet te veel onze verhalen. Je oogt nog zo onbedorven. Maar na je laatste verhaal geloof ik dat het virus ook al in jou zit. Veel biechten neutraliseert.
Ik hou niet van biechten. Onbedorven ben ik ook niet. Ik vrees dat het al te laat is. Voel je niet schuldig. Het komt voornamelijk door de televisie en het internet ;).
Ik had een oom die verzuchtte altijd: 'De wereld is slecht en wordt nog veel slechter.'
Het lijkt nu alleen slechter omdat we door alle media zelfs weten wat er aan de andere kant van de wereld voor rottigheid gebeurt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, deze zin heeft absoluut mijn hart gestolen [nog donker en verschrompeld als een pas opgegraven truffel]. Heb jij wel eens een verse truffel geroken? Dan weet je dat de kenmerkende geur zo goddelijk is dat je ervan tegen de grond slaat. Ik wel in ieder geval. Ook ik heb genoten van je absurdistische verhaal. Te gek voor woorden wat jij allemaal bij elkaar verzint. Onder het mom van exhibitionisme en de kerk, dat dan weer wel. :) We willen meer, las een # 38 B voor ons in!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is nu al zover dat als ik achter m'n iMacje luid zit te schateren, Vrouwlief belangstellend vraagt "Die aap weer?"
Plezier voor twee, tot mijn genoegen en een hele eer, Bart. Doe vooral ook de groeten aan je vrouw. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, deze zin heeft absoluut mijn hart gestolen [nog donker en verschrompeld als een pas opgegraven truffel]. Heb jij wel eens een verse truffel geroken? Dan weet je dat de kenmerkende geur zo goddelijk is dat je ervan tegen de grond slaat. Ik wel in ieder geval. Ook ik heb genoten van je absurdistische verhaal. Te gek voor woorden wat jij allemaal bij elkaar verzint. Onder het mom van exhibitionisme en de kerk, dat dan weer wel. :) We willen meer, las een # 38 B voor ons in!
Nee, Mili, ik weet niet of ik ooit een echte truffel gezien heb; zeker nooit geroken. Ik ken ze voornamelijk van foto's. Ik heb niet de indruk dat ik veel verzin. Het komt me bijna op een natuurlijke manier aanwaaien. Van het een kom ik op het ander. Wat ook belangrijk is: tot 1 februari ben ik een exhibitionist. Waar ik moeite mee heb is de vorm en de volgorde waarin ik alle 'verzinsels' in een verhaal moet gieten. En uiteraard de lengte. Ik heb heel wat weg moeten laten. Fijn dat je er van genoten hebt. Op naar #36. Ben benieuwd wat dat brengt.