Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#35 Het huisje

Een pieptoon geeft aan dat de droger zijn werk gedaan heeft. Prachtig op tijd. Met een grijze vuilniszak in de hand, kijkt de man de kleine eetkamer rond. Voor het raam staat een vierkante tafel, bedekt met een roze kleed dat versierd is met gekleurde geborduurde bloemen. Op het fleurige kleed staat nog een glas en een halflege fles rode wijn. Die mogen blijven staan. Dan loopt hij de keuken binnen, haalt de lakens uit de droger en vouwt ze netjes op. De pluizen uit het filter gaan de vuilniszak in en worden meegenomen naar de slaapkamer. Hier brandt nog een klein lampje. Het licht valt op een breed bed met fris ruikende rood-wit gestreepte lakens dat aan één kant beslapen lijkt. Hij loopt naar de kast en legt de lakens er in, vervolgens loopt hij de kamer weer uit. Het lichtje op het nachtkastje negerend. Nog drie uur, dan moet hij thuis zijn. Thuis bij zijn mooie vrouw. Hij kijkt niet meer om zich heen, loopt naar de voordeur en gaat naar buiten, naar de carport waar zijn auto staat. Daar verdwijnt de vuilniszak in de kofferbak en stapt hij in waarna hij de motor aanzet zodat het warm wordt. Hij kijkt in het dashboardkastje. Zijn mobiel en simkaart liggen er nog. Als hij in de stad is, mag het kaartje er weer in. Ontspannen leunt hij achterover en merkt nu pas op dat het heel hard waait. De storm is te vroeg. Het zou volgens het weerbericht van de vorige middag over vier uur gaan stormen. En het is niet alleen de wind die hem zorgen baart, tot zijn verbazing sneeuwt het ook flink. Tijd om te vertrekken. Het rijden gaat langzaam. Een half uur later merkt hij dat hij nog maar 15 kilometer heeft afgelegd en het gaat steeds moeilijker. Nee, nee, dit gaat niet goed. Zweetdruppels vormen zich op zijn gezicht. Hij moet nadenken. Terug, de enige mogelijkheid is terug en een ander plan maken. Wat later zit hij op de bank in de woonkamer en weet hij dat hij, zoals altijd, goed gehandeld heeft. De terugweg duurde langer. Hij doet zijn ogen dicht en legt zijn handen op zijn hoofd, ellebogen naar buiten. Hij is goed in plannen maken. Dit lukt hem. Achter hem hangt een jonge vrouw met haar nek in een touw. Een omgevallen stoel schuin onder haar.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marja, dit verhaal leest vlot en het lijkt het begin van een thriller. Aan het eind zit er ook een mooi verrassingselement in. Toch heb ik wat voorstellen om de formuleringen hier en daar nog iets aan te passen. Je verhaal zit wel goed maar er zijn kleine woordjes en 'dingetjes' die mij een beetje storen. Het zijn allemaal details hoor. Ik zal een paar voorbeelden geven: Citaat: 'Met een grijze vuilniszak in de hand, kijkt de man de kleine eetkamer rond.' Commentaar: Deze zin is natuurlijk volledig correct maar je gebruikt een paar keer in je verhaal 'de man' wat erg afstandelijk overkomt. Ik zou 'de man' consequent vervangen door 'hij'. Citaat: 'Op het fleurige kleed staat nog een glas en een halflege fles rode wijn. Dat mag blijven staan.' Commentaar: Er staan een glas én een fles op de tafel (= meervoud). Dus is het misschien beter om in de volgende zin te schrijven: 'die mogen blijven staan'. Citaat: 'Ontspannen leunt hij achterover en merkt, naar buiten kijkend, nu pas op dat het heel hard waait.' Commentaar: 'Naar buiten kijkend' is volgens mij een beetje overbodig. Het is eenvoudiger en mooier om te schrijven: 'Ontspannen leunt hij achterover en merkt nu pas dat het heel hard waait.' Citaat: ' En het is niet alleen de wind wat hem zorgen baart, tot zijn verbazing sneeuwt het ook flink.' Commentaar: 'wat hem zorgen baart' = 'die hem zorgen baart'. Het zijn allemaal maar kleinigheden hoor, maar ik denk dat je de tekst nog beter en strakker kan maken als je wat overbodige spulletjes schrapt. Maar zeker een mooi verhaal dat nog een leuk vervolg kan krijgen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een spannend verhaal, Maja. Ik vind dat het prettig leest en dat je het goed geschreven hebt. Ik ben benieuwd wat zijn plan zal zijn, nu. Mooi hoe je op het einde onthult dat hij een vrouw vermoord heeft. Goed gedaan :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Luguber kerstavontuur zeg. Ik hoop dat hij op de valreep in 2014 wordt opgepakt door de politie. Dan kan hij die gekkigheid in 2015 op zijn vermoedelijk seriemoordende buik schrijven. Een goed boek lezen in de gevangenis is voor HP een betere hobby. Ik vind dit een spannend en goed geschreven verhaal

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lugubere HP om zo ontspannen op de bank te gaan liggen met een dode bungelend achter zich! Een spannend verhaal, goede opbouw. Er mag van mij wel iets meer snelheid in. Jij beschrijft erg detaillist waardoor het voor de lezer duidelijk en beeldend is. :thumbsup: Is dit jouw eerste schrijfopdracht? Welkom hier en graag tot de volgende opdracht! :)

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maja, een opmerkelijk ontknoping, ik werd er geheel door verrast :D Ik begrijp dat het opnoemen van de vele details rondom zijn handelingen dienen als spanningsopbouw. Lugubere invulling waarbij de sneeuwstorm roet in het eten gooit ;-) Ik vond dit hele verhaal bijzonder ingevuld, zowel qua opbouw, onderwerp, volgorde en einde... Knap gedaan :thumbsup: en fijne feestdagen!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht die is aan het opruimen voor het nieuwe jaar. Heeft hij alleen iets teveel opgeruimd. Schokkend eind. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marietje Dit is mijn 2e schrijfopdracht. Ik heb bij elkaar nog geen 10 verhaaltjes geschreven. Maar mijn hoofd zit vol met ideeën die er maar eens uit moeten. :D

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marietje Dit is mijn 2e schrijfopdracht. Ik heb bij elkaar nog geen 10 verhaaltjes geschreven. Maar mijn hoofd zit vol met ideeën die er maar eens uit moeten. :D
:thumbsup: Laat die ideeën via jouw pen hier vloeien zodat wij met genot mee kunnen lezen! :nod: