Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #35 - Kerstmis 2014

“Hallo?”
“Hallo, met wie?”
“Met Johan. We hebben een probleempje denk ik.”
“Ik herkende je nummer niet. Waar ben je?”
“Ik sta in een telefooncel. Luister, ons kerstdiner— ”
“Een telefooncel? Johan het is 2014. Telefooncellen bestaan— ”
“Lieverd, ik sta in een hokje van nog geen vierkante meter, glas aan vier kanten, er hangt een telefoon, het telefoonboek is gestolen, noem het zoals je wilt, ik noem het een telefooncel, maar waar ik om bel— ”
“Je komt niet.”
“Wat?”
“Je komt niet. Je laat je vrouw zitten met het kerstdiner. Ben je bij haar?”
“Lieverd, doe niet zo raar. Heb je naar buiten gekeken? Ik kom er niet doorheen.”
“Ja, het sneeuwt een beetje. Wel een erg makkelijk excuus, hè? En waarom bel je niet gewoon met je mobiel?”
“Vergeten op te laden.”
“Pfff, loser.”
“Lieverd, luister nou even. Alsjeblieft. M’n auto staat half in een greppel. De wegen zijn onbegaanbaar. Godzijdank zag ik een telefooncel. Zou jij alsjeblieft —“
“Zou ik alsjeblieft wat?! Nog een keer die smoesjes van jou geloven?! Johan, ik heb je gewaarschuwd. Ik ben het echt zat. Met kerstmis nota bene! Ik… ik..”
“Lieverd… schatje?”
“Ik dacht echt dat ik je kon vertrouwen, Johan. Maar dit was jouw laatste kans en je hebt het verprutst. Je hebt het echt definitief verprutst! Het is over, Johan, en dit keer meen ik het echt. Ik wil dit niet niet meer. In 2015 wil ik dit niet meer. Dag Johan”
“Schatje?“

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede dialoog. Ik vraag me, net als zijn vrouw, wel af waar die telefooncel vandaan komt. En wat wilde hij nou zeggen? Ik hoop op een vervolg.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ze hem geen vervolg gunt, Petra. Hij wilde alleen maar zeggen dat-ie gestrand was en dus te laat was voor het kerstdiner. Bedankt voor het lezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, je dialoog komt mij natuurlijk over, alleen ben je mysterieus te noemen vanavond. Waar komt die man vandaan? Of komt die man nergens vandaan en ligt hij nog steeds bij zijn maîtresse met een onderdrukt nummer te bellen? Hoe komt het dat zijn vrouw zegt 'dat het een beetje sneeuwt' en hij 'dat hij er niet doorheen komt'? Is hij zo ver weg of is het het microklimaat? En waarom doet die man zo wreed om niet braaf aan tafel te zitten bij zijn vrouw die een kerstdiner klaarmaakte? Hij heeft meer een scheve schaats gereden omdat zij anders niet zo zou reageren. Waarom neemt de man het risico het huis uit gekeild te worden? Ik vond je beschrijving van de telefooncel hilarisch plastisch. Wanneer geef je antwoord op mijn vragen? :-)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Een telefooncel? Johan het is 2014. Telefooncellen bestaan— ” "Lieverd, ik sta in een hokje van nog geen vierkante meter, glas aan vier kanten, er hangt een telefoon, het telefoonboek is gestolen, noem het zoals je wilt, ik noem het een telefooncel, maar waar ik om bel— ”
Geweldig stukje! Een dergelijke uitleg zou mijn echtgenoot ook kunnen geven :) Wat mij betreft is dit stukje precies goed zo. Wel jammer voor HP dat hij moeder de vrouw al zo vaak heeft teleurgesteld. Nu staat hij daar met z'n goede gedrag. Echt een leuk stuk verhaal!

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker, zo'n derdegraads verhoor op de zaterdagavond :) Waar komt die man vandaan? - Van zijn werk Of komt die man nergens vandaan en ligt hij nog steeds bij zijn maîtresse met een onderdrukt nummer te bellen? - Nee, hij komt van zijn werk. Hoe komt het dat zijn vrouw zegt 'dat het een beetje sneeuwt' en hij 'dat hij er niet doorheen komt'? - Zijn vrouw vertrouwt hem niet a.g.v. een slippertje in het verleden. Ze ziet wel dat het sneeuwt maar realiseert zich niet hoe erg het is. Is hij zo ver weg of is het het microklimaat? - Nee, meer dan veertig kilometer zal het niet zijn, maar ... zie hierboven. En waarom doet die man zo wreed om niet braaf aan tafel te zitten bij zijn vrouw die een kerstdiner klaarmaakte? - Hij was onderweg naar huis, maar gestrand in een sneeuwstorm, en geheel volgens opdracht deed zijn mobieltje het niet. Hij heeft meer een scheve schaats gereden omdat zij anders niet zo zou reageren. Waarom neemt de man het risico het huis uit gekeild te worden? - De man zag de sneeuwbui ook niet aankomen. Hij had nog wel boodschappen gedaan voor hij naar huis kwam. Mosterd voor bij de maaltijd, en zo :) Ik vond je beschrijving van de telefooncel hilarisch plastisch. - Dank je, dat is hoe ik me telefooncellen herinner. Wanneer geef je antwoord op mijn vragen? :-) - Morgen. Bedankt voor het lezen, Mili.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Johanna. Als het aan Johan had gelegen was het stukje nog iets langer geweest, zodat hij de kans kreeg om haar te vragen de ANWB te bellen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, hartelijk dank voor je zaterdagavondantwoorden. Mag ik nog opmerken dat ik je niet geloof? :-) Je voert een veel te deugdelijk typje op.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je maakt het Johan wel lastig, Mili. De ene vrouw gelooft niet in zijn onschuld en de andere niet in zijn schuld. Dat geeft 'm iets om over na te denken in die koude telefooncel. Op kerstavond. Alleen. Zonder kleingeld.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, schrijvenmaar. Je haalt eruit wat ik er in stopte. Dit was de allereerste keer dat ik niet eerst een verhaal schreef waar vervolgens minimaal 20% geschrapt moest worden om onder het maximaal aantal woorden te komen. Het stond er in een keer en ik heb overwogen om meer duidelijkheid te geven maar - bewust dus - dat niet gedaan.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach Bart, wat mooi, een telefooncel vertelling. Het is bijna Dickens, het kerstgevoel is te lezen tussen de letters door.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tataratah, tettereta... dat was de loftrompet. Een mooi verhaal Bart. Ik neem het op voor die beklagenswaardige Johan. Ooit eens, heel lang geleden een klein slippertje gemaakt en dan zit hij nu voor de rest van zijn leven opgescheept met een achterdochtige vrouw, die het zelfs presteert een huiselijke, vredige kerstavond te versjteren. Hoe wreed een vrouw niet kan zijn.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat mysterieuze heeft juist wel wat, eigenlijk is het jammer dat je nu zegt waar hij vandaan komt. Gewoon een man die uit het niets komt, is een stuk interessanter. Ik geloof die man trouwens niet, de laatste jaren zijn bijna alle telefooncellen uit dit land weggehaald, dus het is wel heel toevallig dat hij er net eentje tegenkwam. Waar ook nog een telefoonboek uit gestolen is? Bovendien worden flinke sneeuwstormen vaak wel een dag van te voren aangekondigd, en dat gehakkel lieverd...schatje maakt het voor mij alleen maar verdachter. Geef die vrouw volkomen gelijk. Maar goed, juist dat er zo'n discussie over die man ontstaat zegt eigenlijk al dat dit een sterk verhaal is.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Fantastisch deze 100 % dialoog! Heel erg knap en een goed verhaal, dat natuurlijk leest. Uitstekend de relatie in de teksten neergezet. :nod: Laatst zag ik nog een telefoon cel staan maar ik weet niet of het nog werkte, maar ze bestaan dus nog wel.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug: "Bijna Dickens", daar ga ik vannacht heerlijk op slapen, dank je wel! @Dos: Bedankt voor de trompet. Ja, ze had het flink te pakken. Ben benieuwd hoe Johan de nacht doorkomt. @Virtuoso: Ik heb research gedaan en er zijn nog telefooncellen in Nederland maar ze zijn inderdaad snel aan het uitsterven. Op dit moment - ook als ik de reacties elders tel - zijn er meer mensen die het voor de vrouw opnemen dan voor Johan. Waarbij opvalt dat het vooral vrouwen zijn die het voor de vrouw opnemen en bonobo chimpansees voor Johan. @Marietje: Dank zij maddbrug sliep ik al goed vannacht maar nu ga ik ook nog mooi dromen, dank!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee opties in één verhaal verwerkt, goed gedaan :thumbsup:. Het is een realistisch dialoog, vooral hoe zij op hem reageert vind ik knap gedaan van je. Hoewel ik haar snap, vind ik het toch wel sneu voor je HP.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Bart, ik heb genoten van dit verhaal en de dialoog. Vond het eigenlijk wel sfeervol om de telefooncel in ere te herstellen. Wel heel sneu dat het zo afloopt terwijl het HP in een sneeuwstorm zit... Een echt kerstverhaal dat met het 'alleen op de wereld zijn' eindigt. De complimenten en fijne feestdagen! :thumbsup: