Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

wekelijkse schrijfopdracht 35. Ik kreeg een walgelijk kerstcadeau.

Ik kreeg en walgelijk kerstcadeau! Al vijftien jaar oefen ik mijn beroep als wiskundeleraar met veel plezier uit. Ik zie mezelf niet als een stoffig cijfermannetje in een bruin pak, maar als een nuchtere vent die dicht bij zijn leerlingen staat. In tegenstelling tot veel van mijn collega’s heb ik nooit een ordeprobleem en ik weet zeker dat ik populair ben bij de leerlingen. Ze maken graag een praatje, laten me hun favoriete muziek horen en ik kom ze wel eens tegen in de kroeg. Het ging allemaal lekker, tot september van dit jaar. Maarten verscheen in havo 4. Een klein mannetje, maar al aan zijn vierde school bezig. Hij had een slechte reputatie, en voerde een schrikbewind onder de andere leerlingen. Wie hem niet aanstond kreeg het zwaar! En ik stond hem niet aan. Ik kon zijn kritiek steeds weerleggen omdat wiskunde nou eenmaal niet uit discussiepunten maar uit feiten bestaat en dat beviel hem niet. Hij voelde zich door mij voor gek gezet tegenover de groep en liet dat duidelijk merken. Groot was dan ook mijn verbazing toen hij me de dag voor de kerstvakantie een kaart en een prachtig opgemaakt kerststukje overhandigde. “Fijne vakantie meneer, dit is voor u”, mompelde hij. Ik was blij verrast, zo slecht was die jongen dus ook weer niet! Thuis zette ik het stukje op de salontafel , schopte mijn schoenen uit en maakte een heerlijke Irish Coffee om de vakantie te vieren! Ik installeerde me met koffie en krant op de bank en zag dat ik het bakje blijkbaar scheef gehouden had, want er lag allemaal aarde op tafel. Ik weet nog dat ik dacht: “Dat ruim ik straks wel op”, en op dat moment voelde ik een scherpe steek in mijn voet. De pijn verspreidde zich vliegensvlug door mijn lichaam, en ik kon nog net 112 intoetsen voor ik het bewustzijn verloor. Twee dagen later kwam ik bij op de Intensive Care. Ik was gebeten door een kogelspin, één van de giftigste spinnen. Maarten had het beest in het kerststukje verstopt, en door de warmte in mijn huis was de spin tevoorschijn gekomen. Ik had geen minuut later 112 moeten bellen, want dan had ik mijn kerstcadeau niet overleefd! Mijn populariteit is sinds de kerstvakantie enorm gestegen. Ik kan niet meer stuk omdat de leerlingen van de terreur van Maarten verlost zijn! Je moet er wat voor over hebben!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Karin Stolwijk, Welkom hier. Aardig verhaal. Je begint met een inleiding in tt en vanaf alinea 2 begint het verhaal in vt. Ongevraagd advies: begin het verhaal in september en houd het in tt.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig verhaal, Karin. Ik ben het eens met JanP over de tijden. Verder vraag ik mij af of het verhaal de laatste paar zinnen nodig heeft. Als je eindigt bij de ontdekking van de vogelspin kan het m.i. veel spannender zijn. Met plezier gelezen!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Karin, Welkom! Je verhaal is heel leuk - alhoewel voor je HP niet echt leuk natuurlijk. Maar... er zit veel potentieel in. Je zou dit idee makkelijk tot een kortverhaal of langere roman kunnen uitschrijven. Eigenlijk moest ik onder het lezen aan Simon Vestdijk 'Ivoren wachters' denken. Prachtig boek. Ik had daarom even de gedachte dat jouw slechte student achteraf bekeken geniaal zou blijken, maar integendeel, hij was jammer genoeg geniaal in crime. Mooi verhaal. Bart, kogelspin he - geen vogelspin. Kogelspinnen zijn kleine beestjes, vogelspinnen zijn een pak groter. De Zwarte weduwe behoort tot de kogelspinnen. Sorry, ik kon het weer niet laten om een beetje belerend te zijn.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, je zou maar zo'n leerling krijgen. Gelukkig heeft de leraar het overleefd.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, kogelspin he - geen vogelspin. Kogelspinnen zijn kleine beestjes, vogelspinnen zijn een pak groter. De Zwarte weduwe behoort tot de kogelspinnen. Sorry, ik kon het weer niet laten om een beetje belerend te zijn.
En ik maar denken dat ik heel diplomatiek een typefout negeerde...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ryn: w :-) @Karin: ik schaar mij achter @Jan en @Bart en voeg hier aan toe dat het uitgewerkte kerstcadeau te perfide is om uit te denken. Daarom zeer verrassend. En welkom trouwens.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor alle reacties! Ik was zelf ook een beetje aan het twijfelen over de tt in het eerste stukje. Ik dacht dat het zo wel kon omdat het een inleiding is, en de leraar vertelt daarna wat hem overkomen is (in de vt). Het is inderdaad een kogelspin, een vogelspin zou niet in een bakje passen denk ik ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook van mij een welkom op dit forum! :) Een verrassend verhaal. Die Maarten is duidelijk geen doorsnee leerling. Meteen wat geleerd over spinnen Jij hebt het verhaal duidelijk geschreven. Ik heb het graag gelezen. Graag tot de volgende opdracht. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal! Voor mij hadden die laatste zinnen ook niet gehoeven. Die impliceren heel veel en halen de aandacht weg van het kerstkado. De wisseling in tijd vond ik zelf lastig tijdens het lezen. Mogelijk had wat meer uitleg over wat Maarten de andere leerlingen aandoet, kunnen verklaren waarom dat HP een kerstkado aanpakt. Maarten is duidelijk heel goed in zich zeer sociaal wenselijk voordoen. Ik vroeg me wel af waarom het opvallend is als juist een kleiner mannetje meerdere scholen bezoekt. Bedoel je hiermee dat hij jong is?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Karin, Welkom hier. Jij was één van de winnaars van de foto-schrijfopdracht, is het niet? Gefeliciteerd! Ik vond de eerste alinea ook niet heel erg nodig voor het verhaal. Maar verder vond ik het een verrassend origineel verhaal. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Johanna! Ik ben inderdaad één van de twee winnaars van de laatste foto-schrijfopdracht. Maarten is een klein mannetje dat op zijn manier een schrikbewind voert onder de andere leerlingen. Dus niet het type grote, sterke vent die iedereen omver blaast maar eerder een slim, geniepig haast nog gevaarlijker jochie dat al een verleden heeft. Ik zal bij mijn volgende verhaal beter op de tijden letten. Dat is wel een puntje!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah ik herken het type wiskundeleraar, ik heb er ook eentje rondlopen op school! Welkom op het forum trouwens :). Een mooi eerste verhaal. Fijn dat het goed afloopt. :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik vond het wel grappig, hoewel het natuurlijk niet echt grappig was. Er lopen heel wat vervelende ettertjes rond op school. Leuk verhaal.