Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht # 35 - Kerst

Het was de tweede avond dat hij straalbezopen zijn bed inzwalkte. Zij pakte haar lippenstift en schreef met karmozijnrode koeienletters op zijn woonkamermuur; je t’aime moi non plus. Snel pakte zij haar spullen bijeen, knipoogde naar de muur, viste zijn autosleutels en papieren uit zijn houthakkersbroek en spurtte de tintelend koude nacht in. Hij woonde in een godvergeten gehucht; ergens bij Versailles in de bossen. Zijn auto veerde lekker, later had zij geen idee meer van het merk, wel wist zij dat hij haar onophoudelijk belde. Haar mobiel gaf door zijn aanhoudend geraas de geest. Zij wilde naar huis, zich wassen van zijn braaklucht, zijn badkamer ontvluchten waar zij in het prullenbakje haar voorgangsters had gezien. In minder dan zes uur zou zij thuis zijn. De route départementale kronkelde door armoedige dorpjes en langs kale maïsvelden; het was donker en bitterkoud. Miljarden sneeuwvlokjes schuimden de hemel af en zij kon niet meer zien of ze in de rue de la Grange of in de rue de la Gare reed tot zij besefte dat zij deze weg eerder bereed. De sneeuw verblindde haar, haar lichaam koelde af, haar bloed jakkerde rond. Eventjes maar wilde zij uitrusten, zich niet bewust van enig gevaar. Toen de gendarmerie haar vond, praatte zij onsamenhangend over houthakkers en lippenstift en waren haar vingers, waarmee zij krampachtig haar mobiel vasthield, bevroren. Een (echt :)) kerstverhaal van mijn hand is te lezen op: http://www.leonardopisano.com/bijna-kerst/ Jullie feedback als mijn eigenste schrijfmatties is meer dan van harte welkom. Merci.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[karmozijnrode koeienletters ] Mooi sfeervol! :) Heeft ze de man na twee dagen al door? Dan is ze vast niet blond. ;) Ik lees meerdere mooie Mili omschrijvingen maar begrijp ik het goed dat zij de auto verlaat en gaat lopen? Waarom? Hoezo bereed ze de weg eerder? Dat antwoord ligt waarschijnlijk in de namen van de wegen. Morgen vroeg ga ik eens googlen! Jij stond vanmorgen op met mijn verhaal, ik ga met jouw verhaal naar bed. Dit wordt een sfeervolle nacht! ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe komt ze dan toch bij die houthakker terecht? Mooi beeld, die rode lippenstift op de muur. Het einde vind ik ook een mooi beeld. Misschien zit er wel een mooie politie (of eigenlijk popo, dat is briljant) bij die haar vingers kan ontdooien. Graag gelezen weer.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach ach Mili wat smul ik toch van jouw verhaaltjes. Je schrijfstijl is zó onmiskenbaar en van grote afstand herkenbaar. Prachtige sfeer heb je weer gecreëerd.
[...] zijn badkamer ontvluchten waar zij in het prullenbakje haar voorgangsters had gezien.
Prachtig!

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Potverdorie, die akelige mannen toch. Steeds weer dronken Je leest er hier deze dagen op het forum wel meer over, je zou haast gaan geloven dat het geen fictie is en dat het daadwerkelijk gebeurt. :) De reactie van Johanna is anders ook weer een mooie... die zou bij de eerste de beste gelegenheid alweer uitkijken naar een leuke politieman. Alsof die nooit dronken thuiskomen. :) Je verhaal is leuk door de details Mili. Ik genoot vooral van de 'knipoog' naar de muur. De auto die lekker veert is volgens mij een oude Citroën (een strijkijzer zoals wij die noemden). In de uitgestrekte velden van noord Frankrijk kan het inderdaad aarddonker zijn en koud. Vooral als je daar doorheen moet met een bevroren hart - ijskoud van woede - dan riskeer je inderdaad een ongeluk. Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je t'aime... moi non plus. Toen ik dat singeltje hoorde toen ik eigenlijk nog te jong was om het te mogen horen, kwam ik al niet uit de vertaling. "Ik hou van jou - Ik ook niet" of "Ik hou van jou - Ik niet meer" (het gekreun suggereerde anders). Hier staat het uit de mond (lippenstift) van een persoon en weet ik het weet niet: "Ik hou van jou, maar niet veel?" "Zij wilde naar huis, zich wassen van zijn braaklucht, zijn badkamer ontvluchten..." Die was ze toch op dat moment al ontvlucht? Prachtig verhaal verder. Maar je verhaal op Leonardo's site is écht helemaal TOP!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje: Ze is wel blond maar ... het prullenbakje. Nee, ze gaat de auto niet uit. Waarom zou ze? In zijn riante bak kan zij zich lekker uitstrekken. Ze bereed de weg eerder omdat zij rondjes draait. Ze is de weg kwijt. Je hebt geen idee hoe vaak je 'rue de la Gare' in Frankrijk ziet. Zullen we maar afspreken dat de postduif kerstreces bij jou houdt? :confused: @schrijvenmaar: een prullenbakje in de badkamer is killing. Geen idee waarom mannen die niet leegmaken :(. Het verraadt ze. @Johanna B: De houthakker had gedichten voor haar geschreven. En toen ze aankwam op het station, daar in dat gehucht, wachtte hij haar op met een fles Champagne en twee flûtes. Het schijnt dat de popo niets meer doet in geval van bevroren vingers ...

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp: Een compliment van jou doet mij altijd goed. @Ryn: Klopt! Toen ik in Parijs woonde, reed ik in zo'n prachtig ding rond. @Johanna is inderdaad onverbeterlijk, zucht. Ze had wel lef toch Ryn, lippenstift op zijn houthakkersmuur en dan zijn auto jatten. Ik houd wel van mijn hp. De open haard in met dichtende, overspelige en zich klemzuipende houthakkers. :-) @Bart: Ik denk dat Gainsbourg indertijd rondflipte. Ik ga gevoelsmatig voor je eerste vertaling. ["Zij wilde naar huis, zich wassen van zijn braaklucht, zijn badkamer ontvluchten..." Die was ze toch op dat moment al ontvlucht?] Na enig nadenken, denk ik dat je wel gelijk hebt. Alleen doe ik altijd alles andersom. Een typische vrouwelijke gedachtegang ... En dan word ik natuurlijk helemaal stil van jullie prachtreacties op mijn kerstverhaal. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik een mail van Straatnieuws binnenkreeg waar in het onderwerp stond: Gefeliciteerd. Jullie weten net zo goed als ik wat het is te schrijven en gelezen te willen worden. Avonden, halve nachten doorhalen, de volgende morgen moeten werken, de schrijfpassie die aan je vreet en je ook zo blij maakt. Hier voeg ik aan toe dat ik fenomenaal word gecoacht. Dank jullie hartelijk. :{}

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Fata: last but not least; je terugkomende complimenten maken mij blij, schrijfdier dat ik ben en erkenning van jou krijgen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dit vind ik toch ook wel een echt kerstverhaal. Ik heb weer genoten van de tragiek, de sfeer en je zo eigen stijl.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, het is een knetterend verhaal, Gainsbourg en het houthakkers hemd maakten mij wee. Het sfeertje, het venijn. Heerlijk.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ik zie er geen typisch kerstverhaal in, maar dat hindert mij niet om het toch een sfeervolle wintervertelling te vinden over een gedesillusioneerde vrouw definitief op de vlucht voor een bruut die - dacht ik - in jouw verhalen wel vaker figureert.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Petra: Wat kan ik mij nog meer wensen dan dat jij dit alsnog een kerstverhaal vindt. Blij ben ik dat jij mijn geschreven woord waardeert. @Madd: Het is toch een heerlijk wijf om uit revanche met zijn automobiel te vertrekken? Het knetterende houtvuur liet zij achter zich en ook de onbegrijpelijke taal van Serge Gainsbourg. :) @Dos: Een van de drie keuzes in de opdracht was: sneeuwstorm zonder mobiel. Het klopt dat ik dol ben op melodrama, afrekeningen, vloeiend bloed, brute mannen, onthoofdingen, zich op elkaar stapelende muizenlijken, sadisme, betonblokken in het Ijsselmeer, vul maar in. Als je iets lieflijk van me wilt lezen, kijk dan op: http://www.leonardopisano.com/bijna-kerst/. Jouw feedback is mij zeer welkom.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal, Mili. Het heeft mooie details :thumbsup:. Met lippenstift op een spiegel schrijven wil ik ook nog eens een keer doen! Alleen dan niet op mijn eigen spiegel, want dat eraf halen lijkt me dan weer niet zo'n pretje... Ik heb ook je 'echte' kerstverhaal gelezen. Een prachtverhaal, Mili! Echt heel mooi :). Schrijfmatties :lol: Ik heb ondertussen al biomatties, wiskundematties, lippenstiftmatties, catechisatiematties, tussenuurmatties, AlbertHeijnmatties, chocoladematties en nu ook nog schrijfmatties :).

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, dank je. Begin met lippenstift te schrijven op de spiegels van vriendinnen. Laat een berichtje achter als: 'hoe krijg jij dit eraf?' Dan hoor je het vanzelf. Jij hebt een wonderlijke wereld aan matties. Het zijn er ongehoord veel.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos: Een van de drie keuzes in de opdracht was: sneeuwstorm zonder mobiel. Het klopt dat ik dol ben op melodrama, afrekeningen, vloeiend bloed, brute mannen, onthoofdingen, zich op elkaar stapelende muizenlijken, sadisme, betonblokken in het Ijsselmeer, vul maar in. Als je iets lieflijk van me wilt lezen, kijk dan op: http://www.leonardopisano.com/bijna-kerst/. Jouw feedback is mij zeer welkom.
Haar peenhaar werd nat en haar handje gleed in de knuist van Rudolf. Met deze zin, Mili, heb je een naadloze overgang gemaakt naar je eigen verhaal, maar dat niet alleen, je hebt er ook de onvoorwaardelijke sympathie voor de twee zwervers mee gewonnen. Jammer en vreemd dat die genegenheid voor de daklozen alleen opgewekt wordt rond kerstmis en dat we ze 360 dagen van het jaar graag aan hun lot overlaten. Jouw verhaal zet me weer aan het denken. Mooi. Vanmiddag ga ik naar Aken. Daar barst het van de clochards. Een ruime donatie, hypocrisie of niet, is het minste wat ik kan doen. Met dank aan Mili. Als ik al slecht over je gedacht mocht hebben door al die woeste verhalen van jou, dan is dat met dit kerstverhaal vereffend. Zo week ben ik nou ook wel weer. :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, nu zijn we allebei week. Jij van nature en ik na het lezen van jouw uitbundig fijne reactie op mijn verhaal. :nod: Veel plezier in Aken en ik weet dat je je hart zult laten spreken. PS: Vind je het niet erg dat ik nu weer doorga met een woeste setting of wat?

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mili, heerlijk, een vrouw die een ferm besluit neemt en dat overduidelijk laat merken :D Bij de vierde alinea waande ik me even in de sfeer van het sprookje van 'Het meisje met de zwavelstokjes' en was bang dat het niet goed af zou lopen. Spannend was het dus ook, wederom een geweldige invulling van deze schrijfopdracht en de complimenten voor je mooie schrijfstijl en originaliteit. :thumbsup: fijne feestdagen!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, nu zijn we allebei week. Jij van nature en ik na het lezen van jouw uitbundig fijne reactie op mijn verhaal. :nod: Veel plezier in Aken en ik weet dat je je hart zult laten spreken. PS: Vind je het niet erg dat ik nu weer doorga met een woeste setting of wat?
Ga je gang. Ik zal je niet tegen kunnen houden. Mijn fijn gestel moet er maar aan de zedenverwildering wennen.