Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#35 - Kerstcadeautje voor de man die eigenlijk niets meer heeft

Paultje regelt alles. Wil jij een radiootje? Ik regel een radio. Wil jij een Kerstboom? Ik regel een Kerstboom. Wil jij iets heel speciaals? Vraag het aan Paultje. Toch lijkt Mu niet onder de indruk. “Kom nou Mu, serieus jongen, ik heb iets wat je nooit hebt durven dromen.” Mu heeft andere dingen te doen. Mu moet mensen helpen met brieven schrijven naar familie, advocaten en de IND. “Jij bent gewoon veels te goed voor de wereld.” Ik zeg het bijna iedere dag tegen hem. De wereld is alleen nooit zo goed geweest voor Mu. Hij verloor zijn vrouw en kinderen in een vergeten oorlog en zit nu met drie Syriërs op een kamer in dit asielzoekerscentrum. “Paultje,” zegt hij met het meest zachtaardige accent dat je maar kan bedenken: “Geen Kerstcadeaus voor mij, breng jij nou maar het eten rond met je bus. Maak andere mensen blij.” “Laten we elkaar blij maken. Jij gaat met mij mee en krijgt een geweldig cadeau, ik krijg een glimlach.” Mu was nu zeven maanden in Nederland, zei niet veel maar sprak perfect Nederlands. Hij had niets behalve de hulp die hij aan anderen gaf. Vanwege zijn hulpvaardige karakter schoten soldaten zijn vrouw en dochters dood en moest hij vluchten. De sergeant die de opdracht gaf was even een held. Mu liet mij een krantenknipsel zien met een foto van een breed lachende Arabier; ‘Legerleider S. bevrijdt dorp K. uit handen van rebellen’ las hij voor. Twee revoluties later was hij verdwenen. Mu sliep al maanden niet meer, hij ging daarom maar brieven schrijven. Voor anderen. Ik kijk hem diep in zijn trouwe grijze ogen: “Kom op Mu, je moet meekomen.” Hij zucht, beseft dat er weinig te doen is tegen zo’n muur van enthousiasme en volgt mij naar het schuurtje achter het centrale gebouw. Ik doe de deur open, knip het licht aan en kijk naar Mu’s gezicht. Zou hij eindelijk echt kunnen lachen? Kan hij hiermee weer een beetje geluk vinden? Mu komt binnen en ziet hem hangen, ondersteboven aan de middelste dwarsbalk. Ik had hem voor de vorm in een oranje overall gehesen, opgehangen aan zijn voeten en met ijzerdraad om zijn polsen vastgemaakt aan de muren van de schuur. Hij lijkt op een omgekeerd spartelend kruis. “Hoe heb je…?” “Ter Apel” zeg ik trots. “Ik herkende hem meteen, ook al had hij nu geen legerkleren aan!" Ik had de accu uit mijn bus gehaald en twee startkabels bevestigd aan het ijzerdraad. Ik zet de accu voor Mu neer en geef hem plechtig de twee klemmen: “Ga je gang.” Ik ken mensen en Mu is een goed mens. Hij kijkt van de klemmen naar de man die zijn gezin heeft vermoord en weer terug. De Sergeant licht op als een kerstboom.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En sommigen leefden nog lang en gelukkig. Ik dacht eigenlijk dat Mu er geen type voor zou zijn. Maar ik geloof ook niet dat ik kan beoordelen wat het heeft gedaan met Mu als mens. Jij wel? Enerzijds vind ik dit een heel goed kerstverhaal. Er is veel te veel onnoemelijk leed in de wereld. Terwijl wij een beetje zitten te zeuren over asielzoekerscentra die worden geopend, zijn er mensen die om absurde redenen worden uitgemoord. Dat is onbegrijpelijk. Daar heb je gelijk in. Anderzijds vind ik het een beetje een moralistisch verhaal. Ik denk bijna dat ik mijn kerstboom moet gaan afbreken. Streepjes en puntjes, alvast fijne feestdagen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anderzijds vind ik het een beetje een moralistisch verhaal.
Dat was niet de bedoeling. Waar ging ik de fout in?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De boodschap van dit verhaal zou heel goed kunnen zijn dat de invulling van deze opdracht of wellicht zelfs de huidige manier van leven (of de manier waarop Kerst wordt gevierd) van ons soort gewone verwende mensen te oppervlakkig is. Uiteraard kan ik de enige zijn die dit leest :)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteraard kan ik de enige zijn die dit leest :)
Ik hoop het. Ik wilde alleen maar een verhaaltje maken over iemand die een kerstcadeautje krijgt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje @Chineesje (zo noem ik je nu maar :)); dit is heftig. Ik vind je eerste alinea niet passen bij het vervolg. Ik begrijp dat je Paul(tje) moet opvoeren maar het staat er zo losstaand in de derde persoon. Daarna ga je namelijk over tot de eerste persoon. Dan vind ik het niet geloofwaardig dat een Syriër na zeven maanden perfect Nederlands spreekt. Het krantenknipsel dat Mu laat zien, zal in het Arabisch zijn. Dan kan hij dat toch niet voorlezen? Of Paul moet Arabisch begrijpen ... En dan komt een choquerende ontknoping; het eigen recht in handen nemen. Maar of je nu zomaar een man aan de binten kan hangen om hem dan in een oplichtend kruis te veranderen? Of zit ik me nu te bedenken, is Paul een beetje simpel omdat je hem Paultje noemt? Zie mijn opmerkingen niet als kritiek; integendeel, ik interesseer me voor jouw tekst. (typo's: s weg bij veels/Sergeant, kleine s)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje @Chineesje (zo noem ik je nu maar :)); dit is heftig. Ik vind je eerste alinea niet passen bij het vervolg. Ik begrijp dat je Paul(tje) moet opvoeren maar het staat er zo losstaand in de derde persoon. Daarna ga je namelijk over tot de eerste persoon. Dan vind ik het niet geloofwaardig dat een Syriër na zeven maanden perfect Nederlands spreekt. Het krantenknipsel dat Mu laat zien, zal in het Arabisch zijn. Dan kan hij dat toch niet voorlezen? Of Paul moet Arabisch begrijpen ... En dan komt een choquerende ontknoping; het eigen recht in handen nemen. Maar of je nu zomaar een man aan de binten kan hangen om hem dan in een oplichtend kruis te veranderen? Of zit ik me nu te bedenken, is Paul een beetje simpel omdat je hem Paultje noemt? Zie mijn opmerkingen niet als kritiek; integendeel, ik interesseer me voor jouw tekst. (typo's: s weg bij veels/Sergeant, kleine s)
Ik had al te veel woorden gebruikt, maar jouw algemene conclusies zijn juist. Dus blijkbaar kwam ik er net mee weg. Ik wilde Paultje eigenlijk nog iets simpeler neerzetten, maar om eerlijk te zijn was ik dat vergeten en bleef de eerste alinea zo een beetje vreemd staan. Ach, ik vind het zelf ook wel leuk. Hij las het idd het artikel voor (stond er ook achter) en sommige mensen leren zeer snel een taal, ik ben ze in het verleden een paar keer tegengekomen. Vandaar.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Streepjes, Die Paultje aan het begin soort me niet. ook vind ik het niet moraliserend. Integendeel zelfs. Je laat hier in een kort verhaal zien dat een goed mens als Mu door omstandigheden een moordenaar kan worden. Het doet me denken aan 'Lastige vragen' van Max Frisch. “Gesteld dat u nooit iemand om het leven hebt gebracht: hoe verklaart u dat het nooit zover is gekomen?” http://nrcboeken.vorige.nrc.nl/recensie/max-frisc…

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is wel een verhaal om over na te denken, streepjes. Ik vind de clou en de invalshoek werkelijk geweldig! Ik zie het ook niet als een aanval tegen hoe wij Kerstmis vieren, ik zie het ook echt als een verhaal waarbij de HP, een goede man, slecht wordt door de tegenslagen in zijn leven. Ik zou het einde nooit zo kunnen schrijven, want ik zou de HP de man laten helpen. Het begin stoorde mij dan weer wel, waarom kan ik niet zo goed duiden.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant, ook omdat het zeer actueel is. Op zich kan die Mu best vlekkeloos Nederlands praten, kan heel goed dat hij eerder hier gestudeerd heeft of iets dergelijks. Alleen heb ik wat moeite ernee dat die legerleider heel toevallig ook in Ter Apel was, want hoe is hij hier terecht gekomen? Dat was me iets te toevallig, verder mooi verhaal, interessante karakters ook.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Streepjes, een erg intrigerend verhaald. De Paultje in het begin zorgde bij mij in eerste instantie ook voor wat verwarring, het duurde even voor ik doorhad dat hij de 'ik' was. Maar dat eenmaal wetend, is het ook wel weer een grappig begin. De tragiek van een individuele vluchteling heb je goed geraakt denk ik. Ook de dubbelheid. hoe soms de omstandigheden kunnen bepalen dat daders slachtoffers worden en slachtoffers daders. Dat verklaart ook (@Virtuoso) dat het bizarre geval zich kan voordoen dat een slachtoffer in het asielzoekerscentrum zijn beul tegen het lijf loopt. Goed verhaal, kortom!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een moeilijk verhaal, inhoudelijk het zit mij dwars maar ik denk dat dat op zich een positief punt voor de schrijver is

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is absoluut geen traditioneel kerstverhaal maar wel een realistische. Paultje's introductie stoort mij niet, wel ben ik nieuwsgierig hoe hij in het asielzoekers centrum komt door zijn Hollandse naam. Ik leg namelijk een link met Pistolen Paultje. Zo'n ritselaar vind men overal. [Hij verloor zijn vrouw en kinderen in een vergeten oorlog en zit nu met drie Syriërs op een kamer in dit asielzoekerscentrum.] [Vanwege zijn hulpvaardige karakter schoten soldaten zijn vrouw en dochters dood en moest hij vluchten] Het stoorde mij als lezer dat hier dubbele informatie werd gegeven. Ik zou de moord alleen in de tweede zin benoemen, dat komt heftiger over. Die godvergeten oorlog geeft de juiste belading aan. Het verhaal zet tot nadenken: er wordt hier geen commercieel cadeau gegeven waarvan hij er al drie heeft. Zijn gezin terug zou het grootste kerstgeschenk zijn maar dat is onmogelijk. De moeite die Paultje doet voor de vrij onbekende man is warm, groot is de tegenstelling wat hij voor hem doet. Bij mij staat de kerstboom nog niet en ik twijfel of ik die moeite nog ga doen. Want waar staat eigenlijk die verplichte kerstboom tegenwoordig nog voor? Voor de verplichte gezelligheid terwijl de wereld om ons heen in brand staat? Bedankt voor dit intrigerende verhaal. :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mu zal nooit meer een fijne kerst krijgen. Ik vind het wel geweldig van Paul (Paultje klinkt wat denigrerend) dat hij Mu de kans geeft om de moordenaar van zijn gezin te doden. Hoe dat allemaal kan blijft in de lucht hangen. Is ook niet belangrijk. Je geeft zowel iets menselijks als iets onmenselijks weer. De kerstboom staat inderdaad nergens meer voor, behalve voor gezelligheid in eigen kring. PS, ik ben in Ter Apel geboren. Niet dat je daar iets aan hebt, maar ik heb je verhaal wel begrepen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De verwarring in de eerste alinea over de 'ik' en Paultje, kan m'i' makkelijk worden opgelost door de dialoogregels toe te passen: Paultje regelt alles. Wil jij een radiootje? Ik regel een radio. Wil jij een Kerstboom? Ik regel een Kerstboom. Wil jij iets heel speciaals? Vraag het aan Paultje. Toch lijkt Mu niet onder de indruk. “Kom nou Mu, serieus jongen, ik heb iets wat je nooit hebt durven dromen.” Mu heeft andere dingen te doen. Mu moet mensen helpen met brieven schrijven naar familie, advocaten en de IND. “Jij bent gewoon veels te goed voor de wereld.” Ik zeg het bijna iedere dag tegen hem. Een bijzonder verhaal dat enerzijds luchtig leest maar waar een zware lading in zit. Ik vind aan het eind de parallel mooi tussen de letterlijke schok van de elektriciteit en de figuurlijke die de lezer krijgt uitgedeeld omdat die toch - in deze tijd - verwacht had dat Mu het niet zou doen. Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder verhaal met een knetterend einde. Wel stoorde het me leestechnisch dat er in het begin een soort wisseling in persoon en halverwege een wisseling in tijd is. 'Mu was nu' -> 'was' en 'nu' in 1 zin vind ik altijd een contradictio in terminis.

Lid sinds

12 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Streepjes. wat een opmerkelijk en indringend verhaal! Een actueel thema ook nog, en het bijzondere hieraan is dat je laat zien hoe een slachtoffer dader kan worden. Het had in de lijn gelegen dat Mu, zo goed van hart, zou weigeren de man iets aan te doen. Maar dat deed hij niet. Schokkend! Dit is echt een verhaal dat blijft hangen, meesterlijk gedaan! :thumbsup: en fijne feestdagen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank trouwens aan iedereen die reageerde op mijn verhaaltje. Was leerzaam. Op naar #36 (komt die eigenlijk of is dit iets tijdelijks?)