Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#35 Verrassingen

Vervolg op: http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/… Katinka schakelt haar racefiets naar een lagere versnelling, ze ademt de koude lucht in en kijkt omhoog. Ondanks de verlichting verdwijnt de top van de pyloon in de mist en de rechthoeken van wolkenkrabber 'De Rotterdam' zijn nauwelijks te zien. Ze knijpt haar ogen tot spleetjes en kijkt opzij: de Maas beweegt en glinstert alsof ze leeft. In het Frans is het la Meuse, denkt ze. Haar gespierde benen laten de trappers rap draaien, ze kijkt weer omhoog. Dan stokt haar fiets. Een hand ligt op het stuur. 'Een chick, midden in de nacht. Dan vraag je erom.' Ze kijkt in de ogen van een jongeman met een strakke kaak en witte tanden. Coke, denkt ze. Uitkijken. Ze stapt af, zet haar fiets tegen de reling en steekt haar hand uit. De jongeman glimlacht. 'Zo zie ik het graag,' zegt hij. 'Gewillig.' Ze haalt uit met haar rechterbeen en plant haar gymschoen in zijn buik. De jongeman klapt dubbel en probeert overeind te komen. 'Vuile bitch.' 'Je bent walgelijk,' zegt ze. Ze racet de brug af en negeert het zinloze stoplicht. Ze wil douchen. Met een handdoek in het haar gedraaid, rookt ze een Camel filter en kijkt over de stad, ze wordt weer rustig. Vanavond bij mama diner, denkt ze. Heerlijk. Ze gaat naar bed en valt in slaap met haar handen tussen haar wang en het kussen. * Mijn gladde kin beviel haar goed dus ik scheer me weer. Nieuw overhemd en kashmir jasje. Ik draai even voor de spiegel. Ja, helemaal goed. Toch bel ik ietwat zenuwachtig bij Lisa aan. Ze draagt een zwarte jurk met een randje kant om het bescheiden decolleté. We kussen elkaar. 'Ga je het Katinka vanavond vertellen?' vraag ik. 'Ja.' 'Maar, liefje. Waarom ga je dan ook op de fiets?' vraagt Lisa. 'Mijn auto staat in de garage, pas na de kerst kan ik hem ophalen,' zegt Katinka. 'Het was heel naar.' Het is Lisa die even moet huilen. Katinka staart in het vlammetje van een kaars. 'Dat wil ik geloven,' zegt Lisa en dept haar ogen met het puntje van een servet. Ze kijkt me aan. Ik knik. 'Katinka, buurman Herman en ik... We gaan trouwen.' De ogen van Katinka beginnen te glinsteren. 'Dat is het mooiste kerstcadeau ooit. In één woord: geweldig.' We moeten alle drie lachen, we proosten en Lisa pakt weer haar servet. 'Tranen van geluk,' zegt ze.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven. Dat in ieder geval. Ik heb de voorgaande verhalen niet gelezen, dus voor mij is het tweede gedeelte erg verwarrend. Waarom huilt ze, wie is ik e.d. Het zal dan ook niet de bedoeling zijn dat dit als los staand verhaal gelezen wordt. In het eerste stuk vond ik het verschil in de mate van details groot. 'Een hand op fiets, ze zet haar fiets weg, ze trapt hem' naar: 'ze fiets naar huis - neemt en douche'.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan P, het verhaal gaat lekker door. Schrijvenmaar vind het rap... dat trouwen... maar je zit nu eenmaal in een snel tempo met je verhaal. Benieuwd of ze volgende week alweer uit elkaar zijn. :) Katinka blijft een stoere hoor.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven! Het ligt prima in de lijn met de voorgaande opdrachten. Katinka is daarin een sterke persoonlijkheid. Herman en Lisa laten er geen gras over groeien ...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
We moeten alle drie lachen, we proosten en Lisa pakt weer haar servet. 'Tranen van geluk,' zegt ze.
Ik ben benieuwd naar de laatste zin. Kan natuurlijk van alles betekenen. Maar ik neem aan dat we daarover spoedig meer leren. Eigenlijk had ik nog helemaal niet gedacht over Katinka als zijnde familiemens. Daar is ze schijnbaar best goed in. Dat vind ik wel prettig om te lezen. Eerst was ze alleen maar de verleidster. Katinka wordt meer menselijk door de verhalen van de laatste weken. Graag gelezen weer.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp , het is een knap geschreven vervolg. Ik mag Katinka op haar race fiets wel. Ze is sympathiek en staat haar mannetje. En dan de tranen van geluk, als slotzin, janp, o, janp, hoe zal dat verder gaan?

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
JanP, hoewel ik het hele stuk en zeker ook het eerste deel, heel erg lekker vind lezen (en ontzettend blij ben Katinka ook van haar gevoelige kant te leren kennen) blijf ik toch met twee dingen zitten: De locatie van de bijna-aanranding. Zoals je het beschrijft, lijkt dat zich bovenop de Erasmusbrug af te spelen. Niet echt een hele geschikte plek voor een verkrachter om zijn slachtoffer op te wachten... het zal bijna onmogelijk zijn om daar je daad ongezien te verrichten (ook 's nachts rijdt daar het nodige verkeer). Meer nog dan dat, kan ik niet helemaal de relevantie van deze aanrandingsscène plaatsen binnen het verhaal. Is het om aan te tonen dat Katinka, die op het eind van het verhaal zich een behoorlijk sentimentele muts toont ( :unibrow: ) in feite een "tough chick" is die flink getraind is en haar mannetje staat? Dat wisten we toch al láng! :D . En dat had ook op subtielere wijze getoond kunnen worden. Ach wat zeur ik ook. Katinka is terug! Joechei!!! PS, ben ik de enige die buurman Herman voor zich ziet als een soort Jack Nicholson? (als in: Ordinary People hoor, niet als in The Shining :D )

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gedaan, Jan! Ik vind de details mooi gekozen. Om toch wat te zeuren te hebben: - Hier en daar brei je zinnen aaneen met een komma, waar dat m.i. niet functioneel is. - Houd de relevantie van de details in de gaten. Geïsoleerd beschouwd zijn ze treffend voor sfeer of karakter van de personages, maar in het grotere geheel hebben ze de neiging af te leiden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jan, na @Fata en @Leonardo heeft spuit elf ook iets te melden. 1) In het Frans is het 'la Meuse' en 2) als Katinka rap de trappers laat draaien - dus voor mij is ze op een bepaalde snelheid - hoe kan het dat haar fiets plotsklaps 'stokt' door een hand op het stuur? Heerlijk je weer gelezen te hebben. :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
da's rap of zijn we een kerst verder? je hebt nog een ' verkeerd staan, eerste zin, laatste alinea
Schrijvenmaar, Het vorige etentje was na Sinterklaas. De ' aangepast. Dank je.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
We moeten alle drie lachen, we proosten en Lisa pakt weer haar servet. 'Tranen van geluk,' zegt ze.
Ik ben benieuwd naar de laatste zin. Kan natuurlijk van alles betekenen. Maar ik neem aan dat we daarover spoedig meer leren. Eigenlijk had ik nog helemaal niet gedacht over Katinka als zijnde familiemens. Daar is ze schijnbaar best goed in. Dat vind ik wel prettig om te lezen. Eerst was ze alleen maar de verleidster. Katinka wordt meer menselijk door de verhalen van de laatste weken. Graag gelezen weer.
Johanna B. Lisa is gelukkig en dochter Katinka is blij voor haar moeder. (Misschien wil ze zelf ook wel een betrouwbare man - zo zeldzaam)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp , het is een knap geschreven vervolg. Ik mag Katinka op haar race fiets wel. Ze is sympathiek en staat haar mannetje. En dan de tranen van geluk, als slotzin, janp, o, janp, hoe zal dat verder gaan?
Maddbrug, Dank je. Ik vrees dat het gaat escaleren. :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
JanP, hoewel ik het hele stuk en zeker ook het eerste deel, heel erg lekker vind lezen (en ontzettend blij ben Katinka ook van haar gevoelige kant te leren kennen) blijf ik toch met twee dingen zitten: De locatie van de bijna-aanranding. Zoals je het beschrijft, lijkt dat zich bovenop de Erasmusbrug af te spelen. Niet echt een hele geschikte plek voor een verkrachter om zijn slachtoffer op te wachten... het zal bijna onmogelijk zijn om daar je daad ongezien te verrichten (ook 's nachts rijdt daar het nodige verkeer). Meer nog dan dat, kan ik niet helemaal de relevantie van deze aanrandingsscène plaatsen binnen het verhaal. Is het om aan te tonen dat Katinka, die op het eind van het verhaal zich een behoorlijk sentimentele muts toont ( :unibrow: ) in feite een "tough chick" is die flink getraind is en haar mannetje staat? Dat wisten we toch al láng! :D . En dat had ook op subtielere wijze getoond kunnen worden. Ach wat zeur ik ook. Katinka is terug! Joechei!!! PS, ben ik de enige die buurman Herman voor zich ziet als een soort Jack Nicholson? (als in: Ordinary People hoor, niet als in The Shining :D )
Fatamorgana, Ja, idd op de Erasmusbrug. De jongeman is een gedrogeerde loner. De chick (Katinka) komt hem aangewaaid. Dat soort types zie ik elke dag. Je hebt gelijk dat het niet subtiel is, maar dat is bewust. Katinka en haar moeder( Lisa) hebben een geheime agenda - ze zijn Italiaans en hebben zo hun connecties: neven her en der ed. Buurman Herman is idd een Jack Nicholson :) Leuk dat je dat eruit vist. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jan, na @Fata en @Leonardo heeft spuit elf ook iets te melden. 1) In het Frans is het 'la Meuse' en 2) als Katinka rap de trappers laat draaien - dus voor mij is ze op een bepaalde snelheid - hoe kan het dat haar fiets plotsklaps 'stokt' door een hand op het stuur? Heerlijk je weer gelezen te hebben. :)
Mili, 1. ja -aangepast. Dank je. 2. een lagere versnelling is sneller trappen dat lichter voelt, maar geen extra snelheid geeft. Dank voor je compliment.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[de Maas beweegt en glinstert alsof ze leeft] Heerlijk! :thumbsup: De relevantie van de twee scenes is mij hier niet helemaal duidelijk maar in het grotere verhaal zal dat geen probleem zijn, vermoed ik. Een heerlijk vervolg. Het lijkt alsof Katinka hier een andere levensfase doormaakt. Rotterdammers zijn trots op hun eigen stad dat verwoord je goed d.m.v Katinka.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, De twee scenes zijn bedoeld als twee polen, aan de hand van de opdrachtwoorden 'walgelijk' en 'geweldig' Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, De twee scenes zijn bedoeld als twee polen, aan de hand van de opdrachtwoorden 'walgelijk' en 'geweldig' Dank voor je reactie.
Aha! :) Mag ik er dan kritisch aan toevoegen dat ik de scene met Katinka niet walgelijk vind? Ik haal er ook niet uit dat Katinka de situatie walgelijk vind want ze heeft het meteen onder controle. Maar wel goed gevonden die tegenstelling!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, De scene is ook niet als walgelijk bedoeld, ze noemt de jongeman 'walgelijk' (ik wilde per se dat woord gebruiken, zodoende ;) )

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, De scene is ook niet als walgelijk bedoeld, ze noemt de jongeman 'walgelijk' (ik wilde per se dat woord gebruiken, zodoende ;) )
I rest my case! ;) Sorry!