Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #34 - Kerstavond

Het is een rustige middag in de boekbinderij in het jaar 1851. Hoewel hij een van de weinige mannen is die hier werkzaam is, verlangd hij naar kerstavond die hij getrouw met zijn gezin door zal brengen. Hoewel meneer van Dycke een niet makkelijk man is, besluit hij vol vertrouwen zijn kantoor te betreden. ‘Goedemiddag meneer, zou ik u wat mogen vragen? Mijn vrouw en ik zouden het fijn vinden als u kerstavond bij ons zou willen vieren meneer. Ik nodig u hierbij uit om kerstavond niet alleen door te brengen. Er is voldoende wijn en goed eten. Het zou voor ons een eer zijn meneer’. Van Dycke reageert niet. Bob haalt een stevige teug adem, stokt even en zucht de lucht weer uit. “Meneer, ik zou het erg op prijs stellen als ik dan misschien een uurtje eerder weg kan, zodat ik mijn vrouw kan helpen. Voor haar is het immers ook kerst, en met een druk gezin…”. Van Dycke kijkt op van zijn schrijfwerk. ‘Niet mogelijk, de persen draaien, we zullen een uur langer door moeten gaan’ reageert hij nors. Teleurgesteld gaat Bob weer terug naar zijn werkplek. Als het drukwerk af is, en de overige collega's weg zijn draait hij de verlichting uit. Hij besluit van Dycke nog een zalige kerstavond te wensen. Verbaasd blijkt dat hij de enige in de fabriek is, en hij zijn vredelievendheid niet meer over kan brengen. Bob haast zich naar de kerk, waar de avondmis al is begonnen. Hij schuift aan in de banken bij zijn vrouw, kust haar en neemt de jonge Catharina op zijn schoot. Overal branden kaarsen en het koor zingt het Ave Maria. Hij groet de dorpelingen naast hem met een ferme knik. De mis wordt afgesloten met een Midden in de Winternacht die uitbundig wordt meegezongen. Een voor een verlaten de dorpelingen de kerk en ook Bob en zijn gezin vinden de weg naar buiten. “Zalig kerstfeest’, wensen de mensen elkaar en Bob geeft zijn buurman een hand als hij over de schouder van de man kijkt ziet hij een lantaarnlicht schijnen op het naastgelegen kerkhof. Hij legt de hand op de schouder van de geknielde en zachtjes snikkende Van Dycke, en kijkt naar de grafzerk. In liefde gedenken wij Albertina van Dycke. 1798 – 1849. Bob helpt de oude van Dycke omhoog. ‘Kom’, zegt hij. ‘Er is genoeg voor iedereen’.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi kerstverhaal Indrany. Ik struikelde even over je begin. Ik snapte niet wie je bedoelde met meneer van Dycke. Ik denk dat je dit kunt oplossen door te schrijven: "Hoewel zijn baas, meneer van Dycke, een niet makkelijke man is" En nog een taalzeurtje als ik zo vrij mag zijn: Het woord "verlangd" in tweede zin hoort "verlangt" te zijn ;). Je verhaal heeft een mooie twist. Het maakt die norse man ook menselijk. Het past goed bij de kerstsfeer. Ik hoop dat meneer van Dycke een fijne kerst mag hebben. Ik heb je verhaal met plezier gelezen :thumbsup:.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Anne. Je hebt gelijk. Daar vormt zich wat onduidelijkheid. Erg blij met jouw kritische oog.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een echt Dickens verhaal! Niet alleen het jaartal geeft dat aan, ook de rustige manier van schrijven. Vertellerig maar dat past hier heel erg goed in het verhaal! :thumbsup: Een mooie kerstgedachte dat de HP in de goedheid van de mensheid blijft geloven. Mooi verhaal.

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrany, het is een mooi verhaal. Hoewel het begin een beetje stijfjes en iets te formeel aandoet om vlot te lezen ging het verhaal steeds beter lopen en ik werd als lezer helemaal meegetrokken. Ik vond het echt interessant en was nieuwsgierig naar wat ging volgen. Een echt Kerstverhaal. Erg mooi wat mij betreft.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi kerstverhaal. Erg sfeervol gedaan. Er is alleen een zinsdeel waardoor ik een beetje uit het verhaal raakte. Het loopt niet soepel, maar dat kan uiteraard persoonlijk zijn. (2 keer hoewel, ook voorgaande zin begint met hoewel. En een niet makkelijk man? Misschien een moeilijke man?) -Hoewel meneer Van Dycke een niet makkelijk man is- Maar och, wat zeur ik... Zoals ik al schreef: een mooi, sfeervol kerstverhaal. Graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ w rijnlandt : Gezien 1851 geen soepele periode was zoals anno 2014 moest ik voor een stijvere aanpak kiezen. @ johanna: Dank je wel. Ongemerkt zijn dat van die woorden die erin sluipen uit automatisme.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik moest ook gelijk aan Dickens denken. Ik vind de taal wel passen bij die tijd. Je schrijft vaak meneer. Is dat om de onderdanigheid van Bob aan te tonen? (... en ook Bob en zijn gezin vinden de weg naar buiten.) Dit stukje zou ik weglaten. Ze zouden de kerstdagen maar in de kerk moeten doorbrengen Misschien: Bob en zijn gezin verlaten als laatsten de kerk. Mooi kerstverhaal.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrany, Mooie sfeer en bijpassend taalgebruik (idd een beetje Dickens) Noot: Bij een historische setting is het altijd oppassen, zo voer je hier 'Midden in de winternacht' op. Dat lied is geschreven door Harry Prenen in 1943.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Indrany, hier heb je een klassieker geschreven, heel sfeervol gedaan! Een bijzondere ontknoping volgt als blijkt dat de baas in zijn privéleven een groot verlies had geleden. Ik waande me even in een film van Dickens, de complimenten! :thumbsup: